asator
Hej!

Min granne kom med stora traktorskopan när jag höll på och blandade vår kompostjord med färsk hästskit i pallkragarna. Jag hade tänkt ha det i botten men han kom och fyllde nästan hela pallkragarna ( Jag hade hållt på i två timmar och då var bara botten täckt. Han fyllde dem på 10 minuter). Mina stora pallkragar - 5 stycken 2,1 X 1 meter - har nu färsk dynga blandat med halm nästan upp till kanten. Jag har fyllt på med vanlig jord de sista 15 cm. Tror ni att det går att plantera i detta eller måste jag vänta till nästa år? Förhoppningsvis så sjunker det 5-10 cm till som jag kan fylla på med vanlig jord. Det är två pallkragar på höjden samt en där det är två enkla och en ovanpå dem.
I år har jag tänkt ha mest sommarblommor men även tänkt plantera en klätterhortensia och någon vintergrön buske. Vad tror ni?
mkall
Jag hoppas iallafall att det ska gå! Har fyllt mina med hästskit förutom de översta 10-15 cm. Gjort likadant i växthuset så jag hoppas verkligen att det ska funka.

Mvh Mattias
josohl
Jag har odlat squash och pumpa i hästskit & halm med bara 20 cm jord ovanpå - funkade strålande (nästan för bra, vad gör man av all squash?????).
L8 B.
Ja så har jag också gjort - visserligen bara 3 och 4 på höjden men det har blirvit riktigt bra. Sått och planterat ut i det översta 15 -20 cm.
Ingrid på Västkusten
Även jag gör så........mitt 'hästskiteri' är lite sent i år men till helgen förhoppnignsvis :-)))
Å bra gpår det! Ja int etill potäter då...men squash bladgrönsaker blommor - ALLT!

Hälsar Ingrid
tomba
""Ja int etill potäter då...men squash bladgrönsaker blommor - ALLT!""
Ursäkta men VAAA???? ohmy.gif ohmy.gif
Ingrid på Västkusten
Ja odla potäter i ren hästskit ger inte så bra potäter :-) det och så tycker jag att morötter inte blir så himla bra heller ->lök delvis med - ger dem hellre sandigare och magrare. Tillskott av hästgödsel mera än 100%.

Och jag kan då aldrig hålla mig med 'nypreppade' kragar som väntar plantera mera - vänta ett år? då är det ju bara ogräset som frodas ( till vilket jag iofs räknar klätterhortensia men det är en annen historia).

Hälsar Ingrid
asator
Hej!

Då kan jag vara mycket tacksam för grannen som så snabbt fyllde mina pallkragar. Det är bra att ha hästgrannar! Igår tog jag fin jord längst ner från en annan grannes stack. Det ska rosorna få!

Nu längtar jag efter frostfritt så att alla plantor (många olika sorters tagetes bla ) kan få komma ut från garaget och lysrören.

När kan man börja direktså? Jag bor i zon 4.

Visst är det underbart med trädgård!
Hälsningar
asator biggrin.gif
Killensomvillhagrönafingrar
På promenaden igår såg jag att en i byn har sin färska hästskit i en slags container. Då borde de bli glada om ställer en kärra där för dem att slänga det i biggrin.gif

Bara så att jag inte fått fel för mig nu så kan jag i mina 40 cm höga pallkragar ha 25 cm med färsk hästskit?

En liten fråga till, hur pass illa kommer det lukta en varm sommardag om två månader?
De står nämligen 20 meter från vår veranda.

*grillad lax med ett gott smörigt chardonnay kan skära sig med lukten av varm hästskit wacko.gif *
mkall
I mitt växthus märks inte lukten alls, den försvann nästan helt när jag la på koskiten (fr påse) o nu är den borta. o där är 30 grader på dagen tongue.gif

Mvh Mattias
lisselbo
Har också använt kogödsel på påse i växthuset, luktar inget heller beror väl kanske på att den är brunnen.
Färsk hästskit är ju inte brunnen och luktar desto mer.
Hämtade en släpvagn hästskit idag som har legat ca 8 år, och den luktar inte ett dugg så nu har jag fyllt 4 stora potatislårar med det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon