Lilla Selma
Hej! Jag har en sådan där kinesisk nässköljningskanna som jag använder när jag är förkyld eller när det är mycket pollen i luften. Eftersom jag är förkyld nu, står den framme på diskbänken och ibland slarvar jag nog med att skölja ur den när jag använt den. Man blandar ju salt och vatten i den till samma salthalt som tårvätskan, så det var väl någon liten slatt saltvatten kvar i botten... Nåväl, döm om min förvåning när jag nu fyllde den på nytt för att skölja kranen - då flöt det en fästing i vattnet! Jag minns att jag tog en fästing ur pälsen på Eskil igår, den gick omkring där och letade efter en pälslös bit att fästa sig på. Jag slängde fästingen i vasken och trodde nog att jag spolat ut den med vattenkranen, men tydligen inte! Nu undrar jag:

Trodde dummingen att det var BLOD i nässköljningskannan, blod är ju salt... blink.gif wacko.gif

Och VAD HADE HÄNT OM JAG SPOLAT IN KRÄKET I BIHÅLORNA???

Hu, nu kommer jag att drömma mardrömmar i natt...

Hälsar Selma rysande
Fenja
Yeaaaaaaaaaaak!! Vad läbbigt, jag kommer också att ha mardrömmar. Tänk när den vuxit sig stor där inne och kanske exploderat till slut eller du vaknat en morgon av att killat i näsan och en hel kolonn små fästignar varit på väg ner över läppen....Ihhhhhhhhhhhhhhhhh!
laugh.gif laugh.gif tongue.gif
*ryser*
Fenja
Kathy
CITAT (Fenja @ 16-04-2005, 19:31)
Yeaaaaaaaaaaak!! Vad läbbigt, jag kommer också att ha mardrömmar. Tänk när den vuxit sig stor där inne och kanske exploderat till slut eller du vaknat en morgon av att killat i näsan och en hel kolonn små fästignar varit på väg ner över läppen....Ihhhhhhhhhhhhhhhhh!
laugh.gif laugh.gif tongue.gif
*ryser*
Fenja

Vilket ämne för en skräckfilm!! Hua!! sad.gif
Kattgräs
ohmy.gif blä, jag ryyyyyser! Den filmen vill jag inte se...

Jag försökte döda en fästing genom att dränka den i en blandning av diskmedel, matolja, klorin och vatten i en liten kryddburk jag stängde locket på, för jag gillar inte att bränna upp dem.

Den dog inte.

sad.gif blink.gif wacko.gif

Så det blev till att bränna i alla fall. tongue.gif
kristerh
jag brukar krossa dem med något, men det är svårt fästingarna är stenhårda wink.gif
krister
Lilla Selma
CITAT (Fenja @ 16-04-2005, 19:31)
Yeaaaaaaaaaaak!! Vad läbbigt, jag kommer också att ha mardrömmar. Tänk när den vuxit sig stor där inne och kanske exploderat till slut eller du vaknat en morgon av att killat i näsan och en hel kolonn små fästignar varit på väg ner över läppen....Ihhhhhhhhhhhhhhhhh!
laugh.gif  :lol:  :P
*ryser*
Fenja

ALIEN!!!

Fenja! Jag tror jag skrattar ihjäl mig!!! laugh.gif biggrin.gif

Ja, jag brukar också KROSSA dem, men trodde som sagt att den åkt ut med slaskvattnet...

Hälsar Selma
Karin i Småland
ohmy.gif USCH! Jag har en grannkatt som tydligen vill bli adopterad av mig, följer mig överallt i trädgården och vägrar gå hem till sig. Brukar kolla hans päls ibland (det är en norsk skogskatt)...ibland krälar det någon fästing runt i pälsen då tar jag till den breda pakettejpen tongue.gif fästingen fastnar garanterat och dör inom kort. Jag vägrar att ens nudda en sådan otäcking!
Lilla Selma
Då undrar jag bara - hur går det med skogisens päls då?????? PAKETTEJP!!!! wacko.gif sad.gif tongue.gif

/Selma
Karin i Småland
Han bryr sig absolut inte....jag "duttar" ju bara lite löst med tejpbiten rakt över fästingen, och de fästingar jag hittat på honom kryper inte nere vid huden utan ytterst på pälsen rolleyes.gif
Lilla Selma
Det var skööönt att höra - med tanke på hur svårfångade dessa uschlingar till fästingar är så var det en jättebra idé. De kan ju inte krypa vidare och orsaka besvär någon annanstans heller! wub.gif wub.gif

Hälsar Selma som tittade djupt i nässköljningskannan denna morgon!!
djingis
och jag som spolar ner dem i toastolen
farbror B
[B][I][COLOR=red]Mitt fästingtips!!


[SIZE=1] När jag ska plocka en fästing på kisse, sätter jag på tekitteln och häller upp kokande vatten i en kastrull.
När jag sedan avlägsnat fästingen lägger jag den genast i kokvattnet, så vet jag att den är död, utan att behöva drömma mardrömmar efteråt.

Uschiamej det där med fästingen i näsan...
Christoffer
Fästingen är ju så hård att man knappt kan slå ihjäl den... vad består egentligen deras skal av, i och med att det är så hårt?
Skulle man inte kunna använda materialet till bilar?
farbror B
säker på att nedmalda mosade fästingar använts i alla tider för att skapa hållfasta meterial,såsom skottsäkert glas, pansarplåt och stenar.
Tror att det är därför man pratar om "fästning"man har helt enkelt byggt den av små elakartade kryp, i hopp om att fienderna inte ska våga anfalla...
rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
tomba
Man bör ALLTID bränna fästingar för att eliminera smittspridning av de mindre treviga sjukdomar som de bär omkring på. wacko.gif wacko.gif
ah56
Är det ingen som använder Frontline Spot-on till sina djur så dom slipper fästingar?
Dyrt men effektivt.
Frontline
Jag har hört att fästingar överlever att spolas ned i avloppet. Krossa eller bränn dom.

Mordisk idag! I alla fall avseende sniglar och fästingar.
Kattgräs
CITAT (tomba @ 18-04-2005, 11:23)
Man bör ALLTID bränna fästingar för att eliminera smittspridning av de mindre treviga sjukdomar som de bär omkring på. wacko.gif wacko.gif

Såvida ingen tänkt öppna fästingen och stoppa den i ett sår är det ingen direkt fara.
smile.gif

De otrevliga sjukdomar fästingar i Sverige kan sprida är TBE (fästingburen encefalit) och Borrelia. Dessutom Ehrlichios till hund och ev. katt.

Alla sprids via själva bettet, de mikroorganismer som orsakar sjukdomarna finns inuti fästingen och inte utanpå. Man blir inte smittad av att ta i en fästing, eller av att en fästing kryper omkring på huden. Det är först när den biter som den kan överföra sjukdomarna. Förutsatt att fästingen råkar ha sjukdom med sig, föstås. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon