Frida H
Idag har jag målat 10 st kragar med rödfärg. Imorgon hoppas jag kunna peta ned skockor. Tips o råd önskas, har aldrig odlat jordärtskockor förut , vet att man borde ha fått ner dem i höstas, men ,men....(Vet inte vad det är för sort, köpte på ICA)
Är det någon som hört talas om att persilja blir giftig när den blir gammal?
Kom i prat med en man på Plantagen som stod o letade efter persiljefrö o han påstod att efter 2år blir persiljan giftig! Jag har en rad som är 5 år gammal o den kommer i år igen. Vet att den borde vara 2årig men det vet den tydligen inte om. Inte har jag mått illa. blink.gif
mkall
Jag har då ätit persilja som är riktigt gammal, har iallafall inte dött av det!
Att man är som man är tror jag inte heller beror på persiljan wacko.gif

Mvh Mattias
solsken
Persilja är en tvåårig växt (i regel). Det andra året bildas frön, så de plantor som kommer upp år tre är säkert nya fröplantor. Alltså gör det inget om persiljan blir giftig efter andra året... sleep.gif
Tesa
....han kanske matat papegojan med gammal persilja...för den är den giftig...
Frida H
CITAT (solsken @ 21-04-2005, 16:35)
säkert nya fröplantor

Jag tror inte det är självsått. Det kommer så fint upp bland det gamla och det är ordentliga rötter, jag grävde lite för att kolla.
Ingrid på Västkusten
Gammel persilja är inte giftig men den ser lite annorlunda ut år två och det är kanske dte han menade. Den är mer 'okrusig' . Sedan finns det sk vildpersilja som ÄR giftig.
Själv odlar jag bara slätbladig då den smakar mera tycker jag men den krusiga är väldans fin å se på och rama in :-) sina odlingar med.
Ingrid på Västkusten
Jordärtsskocor gillar bra gödslad jord och de gilalr att tas upp varje år och noggrant återplanteras på prydliga ställen med avstånd. Man kan strunta i det mend et ger bättre å större skockor. Kvarglömda skockor är itne så kul då de ger upphov till NYA överalt men jag tycker de är mindre hemska å dras med jämfört med andra rotväxter såsom chorogi ( huvva den är värre än kirskål!!). Den som Du har shoppat i utiken kan bli lite annorlunda beroende på om den var importerad elelr svensk. Var den rödförresten avlång eller mera bullig?

När den kommer så ser den ut som en solros :-)
Man kan på detta forumet byta till sig Bianca en sort som faktiskt blommar i vårt klimat. Den där i butiken blommar inte och behöver STÖD då höststormarna kommer - behöver Bianca med jag ahde massiv 'rädfällning' efetr en höststorm, dv s alla skockorna hade brakat ikull och det var inge kul för det vart inte så mkt skockor tyvärr då. man lär sig.....
Frida H
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 23-04-2005, 10:21)
Var den rödförresten avlång eller mera bullig?


Man kan på detta forumet byta till sig Bianca en sort som faktiskt blommar i vårt klimat. .....

Tack för tipsen
Lite röd kanske men nästan alldels rund.
Var hittar jag bytesmarknaden? Tyvärr har jag nog inget att byta med, skulle väl vara vallört då som är som ogräs, det ska visst vara bra att göra som nässlor med, lägga i en hink vatten o sen vattna med när det stått till sig.
Ingrid på Västkusten
Man kan också köpa - fel årstid visserligen men det finns u en höst låååångt i fjärran!

Köp Byt och sälj hittar Du på www.odla.nu

Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
För två år sen köpte jag jordärtskockor som skulle vara Bianca, hälften visade sig dock vara av en rödskalig sort som visserligen gav släta och fina, lätt flaskformade knölar. Men att gräva upp dem! Jag var ända nere i alven, 30-40 cm, och jagade dem sommaren därpå när de knölar jag missat skickade upp skott lite varstans där de inte skulle vara.

Min snälla Bianca nöjde sig med ca 15 cm. Och vad festligt det var att plocka snittblommor över huvudhöjd! laugh.gif (Nej jag menar inte att jag plockade så höga blommor och satte i jättevaser, jag klippte av lagom långa stjälkar däruppe.)
Frida H
jaha, det återstår att se vad det blir av mina ICA-skockor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon