Christina i Taxinge~
Jag har 10st pallkragar och det kan ju vara bra - om jag bara visste vad jag ska använda dem till... sleep.gif smile.gif

Grönsaker är inte 'min grej', begriper mig inte på sånt sad.gif , så det går bort.
Odla 'plockblommor'? Nja, kanske...men kan nån komma på nåt kul sätt att använda kragarna?

Såg att nån tänkte göra en damm av pallkragar - det är kul! Men jag har redan en stor & en liten damm, så det tänker jag inte göra.

Kan man bygga nåt 'ovanligt' kanske....? Är det nån som gjort nånting annat än odlat grönsaker & blommor i sina kragar??
Lena N
Jag har byggt en pyramid för kryddväxter. Se i mitt album.
Christina i Taxinge~
Vilken supersnygg uteplats det blev med den fina pallkragepyramiden full av kryddor! smile.gif wub.gif

Verkligen mycket snyggt! Bra idé!
Betty
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 17-04-2005, 21:37)
Är det nån som gjort nånting annat än odlat grönsaker & blommor i sina kragar??

Man kan t.ex. göra en kompost av pallkragar. Jag har gjort kallbänkar av några kragar.
Ingrid på Västkusten
Kan bara understryka smartheten med kall och varmbänkar med pallkragar :-))

Och även omman itne är grönsaksodlare så EN squash kan man ha - eller röd dekorativ grönkål att blanda med blommorna :-))
gammelnalle
CITAT (Lena N @ 17-04-2005, 22:40)
Jag har byggt en pyramid för kryddväxter. Se i mitt album.

Jättesnyggt. Hur har du behandlat dina pallkragar?? Linolja??
Christina i Taxinge~
CITAT (Betty @ 17-04-2005, 23:21)
Man kan t.ex. göra en kompost av pallkragar. Jag har gjort kallbänkar av några kragar.


Kallbänkar är suveränt till perennsådder o div... smile.gif
Jag har redan två som fungerar utmärkt.



"Och även omman itne är grönsaksodlare så EN squash kan man ha - eller röd dekorativ grönkål att blanda med blommorna :-)) "

Njaaa....skulle vara "en enda " squash då...kanske wink.gif - de finns ju att köpa i affären annars, kan jag tipsa om! biggrin.gif

Och kål (oavsett sort) vägrar jag att odla - avskyr de äckliga, gröna kålmaskarna! mad.gif
Lena N
CITAT (gammelnalle @ 18-04-2005, 10:02)
CITAT (Lena N @ 17-04-2005, 22:40)
Jag har byggt en pyramid för kryddväxter. Se i mitt album.

Jättesnyggt. Hur har du behandlat dina pallkragar?? Linolja??

Jag blandade s k roslagsmahogny, inspirerad av en diskussion här på Odla. Det blev dyrt och var krångligt. Färgen har bleknat nu efter 2 vintrar och en sommar. men någon synlig röta syns ännu inte.
Ingrid på Västkusten
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 18-04-2005, 19:01)
Njaaa....skulle vara "en enda " squash då...kanske wink.gif - de finns ju att köpa i affären annars, kan jag tipsa om! biggrin.gif

Fast Christina - squash i affären är oftast ganska så beska och hanteringsskadade och emellanåt något för stora med(låtit dem sitta lite för länge).
Sedan odlar jag itne squashen jag kan köpa i affären helelr - det finns lite skojigare sorter än så.

Annars tips om kålmaskarna är ett problem ; röd målla! Där har Du färgen, och en pampig hög växt som är utmärkt att blanda med svartbladiga och silvriga växter.

Ett år hade jag väldens snyggaste stora kruka med blandade ting i -> svartkål med variegerad iris ( vita & gröna blad), lite rödlila kohlrabbi 'Blaro' samt variegerad Tulbaghia.

Och apropos röda grönkålen, den har övervintrat hos mig och finns t o m NU att snatta några blad utav :-))

Hälsar Ingrid
Christina i Taxinge~
Aha!!!! Du odlar snygga grönsaker! tongue.gif smile.gif

Ok! Det kunde ju vara lite kul att odla grönsaker för utséendet! Så gör väl ingen annan? ohmy.gif smile.gif

Svartkål är ju otroligt snygg egentligen!
Hmm.....detta måste jag tänka på....men det kanske är försent att börja så sånt nu? Eller kan man köpa - som man gör med blomplantor?
Susanne i Linköping
Plantor finns att köpa, fast inte än tror jag. Och kanske inte var som helst, olika ställen har ju olika sortiment.

Största nackdelen med att köpa plantor, förutom att det är dyrare än att fröså, tycker jag är att antalet sorter är så begränsat. Ibland får man inte ens veta vilken sort det är. sad.gif Svartkål och röd grönkål är ju lite udda, så det kan nog vara svårt att hitta, såvida de inte är "inne" just då (det går ju mode i köksväxter som i allt annat).
Ingrid på Västkusten
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 19-04-2005, 20:32)
Aha!!!! Du odlar snygga grönsaker! tongue.gif smile.gif

Ok! Det kunde ju vara lite kul att odla grönsaker för utséendet! Så gör väl ingen annan? ohmy.gif smile.gif

Erkännes *fniss* :-) det är också något jag ahr upptäckt på senare år att man kan odla dem i mönster och välja speciella färger.

Runåberg har VÄRLDENS snyggaste röda salald som heter Galactica - den är så vinrödsröd att allt annat bleknar i jämförelse. Svartkål är dte inte för sent att så plantor utav för de blir ändå inte snygga förrän i säg Augusti så röd målla och kanske Galactica-sallad kan man köra med tillsvidare?

Mizuna är också väldans snygg med sina finflikiga blad ....dem behöver man itne mkt av om man skall äta den. Sedan får vi inte glömma MANGOLDEN! Ge den välgödslad jord - den är as-snygg speciellt färgblanmdningen där man väljer ut vuilka som är snygga t ex kan man välja enbart gulstjälkig mangold. Eller rosa.......blandas med sallad i olika färger t ex. Mörkbladig fänkål ovanpå allt detta --ajajaja!

Bästa ispirationsbok om hur man odlar snyggt med grönsaker är 'Creative Vegetable Gardening' av Joy Larkcom. Dääär kan man inspireras å det vansinnigaste!
gunde
En till fördel med att odla squash är att de har väldigt snygga blommor!
Som man kan äta! Friterad squashblomma är en sann delikatess!

Vet inte hur du bor - men du kan ju odla ängsblommor i. Det drömmer jag om.
Christina i Taxinge~
Jaaa!!! Ängsblommor.....tänk en pallis full med blåklockor wub.gif
Alltså de där blyga, små, låga 'riktiga' blåklockorna!
(jag bor i skogen...)

Kanske kan man ha ett färgtema i varje krage....hmmm wink.gif

Åsså en krage med snygga grönsaker! biggrin.gif wub.gif
gunde
mm, det skulle vara något!
salle
Här kommer ytterligare tips på vad som går att göra med pallkragarna:

Jag såg för några år sen på en sommarstugetomt att dom hade gjort som en gammaldags brunn , en sån med vev och ett litet tak på.

Ett annat förslag är ju att du kan fixa en SJ-pall och sätta på kragarna och skicka det till någon som inte har några kragar....

Salle i Växjö
AndreasBlomquist
CITAT (Lena N @ 17-04-2005, 22:40)
Jag har byggt en pyramid för kryddväxter. Se i mitt album.

Wow Lena, jättesnyggt och jag blev helsåld på konstruktionen. Hoppas du inte misstycker om jag stjäl din design!
Lena N
CITAT (AndreasBlomquist @ 25-04-2005, 06:56)
Hoppas du inte misstycker om jag stjäl din design!

Varsegod! Forumet är till för att byta idéer. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon