Full version: otäck promenad
hera
När jag vaknade igår så tänkte jag gå på en promenad med mina hundar
o min 4 åriga dotter,den vägen jag alltid går.
Nu i efterhand var de tur att jag ej gjorde de(de var precis som om jag kände på mig någonting.)
Isället släppte jag hundarna på gården o grejade lite i trägårdenmed min dotter,när min granne kom ut.
De hade precis gått samma väg som jag skulle gå o hade varit med om något otäckt. Precis på den vägen sitter de två hundar som alltid sitter fast
o de är lite otäckt att gå förbi där ,för de ena säger de är folkilsken.
Iallafallhade den ena hunden slitit sig o gått till attack mot min grannar o deras hund ,de hade försök pratat lungt med hunden o backat bakåt hela vägen. Efter en lång bit kommer ägaren springande o tar hunden o hon säger att vad ni än gör så rör ej hunden eller spring så kommer den att attackera,för den är folkilsken.De ringde sen polisen men de kunde ej komma ,på grund av utbildning sa de.Man tänker nu i efterhand tänk om de varit jag ,jag blev speciellt rädd för att jag tänkte ta med min dotter
Nu tänker jag ej gå där igen föränn hunden är borta(de är en rysk vakt hund) Jag ska väl inte behöva vara rädd där jag bor ,men tänk oxå om hunden hade sprungit hit till våran tomt
unsure.gif usch vad hemskt vågår nästan ej tänka på vad som skulle ha hänt.Nog för att min hundar skulle skydda mig så kan man alldrig vara säker
kristerh
Konstigt att polisen skyller på utbildning wink.gif har de ingen backupp?
det är väl bättre att de tar hand om hunden innan det händer något.
krister
hera
Det tycker jag oxå .
Hunden har suttit där hela vintern ,dyngnet runt.
fast skedjad mellan två träd o knappt något vindskydd alls.
Även fast de varit 30minus.(jag vet attde finns hundar som gillar när de är kallt o stor stivs ute dyngnet runt men ej under dessa förhållanden)

Jag kommer ej att gå där ingen iallafall förän hunden är borta .jag
måste ju tänka på min o min dotters säkerhet o mina hundar.

Polisen tycker säkert att de ej behöver åka ut för en små sak ,men för oss som bor här är de inte roligt. unsure.gif
farbror B
[B][SIZE=1][COLOR=red]Vad är det för skillnade på en hund och en pistol om båda kan vara lika farliga? Borde inte hundägare ha licens, precis som man har på vapen? En del människor ska helt enkelt inte ha hund,särskilt inte i tättbebyggt område..
När jag var yngre vandrade vi ofta förbi ett ensligt hus i skogen med skylten "OM HUNDEN ANFALLER; LIGG STILLA TILLS HJÄLP ANLÄNDER"...

Men såna hundar kan man ha i skogen som vakter inte där andra bor ju...
tomba
Kräv din rätt, ta kontakt med de rätta myndigheterna, djurskydd, polis, eller liknande. stå på dej annars gör ngn annan det.
hoppas det löser sej smile.gif
hera
De har inte en en skylt ,de borde ha en som de står varning för hunden
eller någon liknande ,
De har ej något riktigt staket bra ett litet som ej täcker hela gården.
vad är de för meningen att ha hund om man ej kan ha den som sällskap.
De verkar själva rädd för den.

Och sen bor de många andra barnfamijer i närheten ,de blir ju fara för andras säkerhet oxå.

Ibland fattar jag ej hur andra tänker blink.gif unsure.gif
Anki på Öland
Och varför har den stackars hunden fått sitta där uppbunden dag efter dag hela vintern utan att någon (du t.ex) kontaktat hälsovårdsnämnden som har hand om djurskyddet eller polisen som kunnat göra något för hunden. Det är förbjudet att hålla bandhund i Sverige. Dom hade t.ex kunnat se till att den blivit avlivad om ingen annan lösning fanns.
Anki
farbror B
MM nog synd om vovven också, även om den känslan inte rättfärdigar ägarnas slappa sätt att ta hand om denna farliga best.

Känner snälla hundaar och deras ägare vet hur fina och snälla deras hundar är, men är ändå väldigt försiktiga, för att inte skrämma någon.
Bjäbban
Stackars hund...
Ett klart fall för djurskydds myndigheter!
Anmäl till Miljö/hälso skydds kontoret. Både för hundens skull, och för er egen trygghet!
amaira
Fy så jobbigt för dig! (er)

jag tycker också synd om hunden

Ring kommunen och säg att du vill anmäla vanvård av djur. Så här ska ni inte behöva ha det, och inte hunden heller.

Otäckt.
Lars-Olof Arvids
Stackars hund och stackars grannar! Sådana människor borde absolut inte få ha hund. Jag håller inte med farbror B om att man kan ha sådana hundar i skogen som vakter. Uppenbart folkilskna hundar ska man inte ha någonstans! Som Anki påpekar är det förbjudet att ha bandhund i Sverige, och det är också förbjudet att ha hundar (även snälla) lösa i markerna på våren och sommaren när djuren har ungar. Även i skogen kan förresten folk komma förbi. Om polisen ser detta som en småsak visar det bara att de själva aldrig har drabbats av något liknande.

Olle
MoniqueÖ
CITAT (hera @ 18-04-2005, 09:46)
...Precis på den vägen sitter de två hundar som alltid sitter fast o de är lite otäckt att gå förbi där ,för de ena säger de är folkilsken...Efter en lång bit kommer ägaren springande o tar hunden o hon säger att vad ni än gör så rör ej hunden eller spring så kommer den att attackera,för den är folkilsken....

Det är väl inte så konstigt att DEN hunden är folkilsken! Om ägarna envisas med att ha den som bandhund! De är ju människor och hunden tror säkert att alla människor vill den ont!

Fyyyy en sån person skulle inte få ha djur öht! Dj-la djurplågare! Kontakta djurskyddsföreningen på din ort för att få stopp på eländet och polisanmäl ägarna, som sagt det är förbjudet att ha bandhund i Sverige.

/Q
Zitrus
CITAT (MoniqueÖ @ 18-04-2005, 12:45)
CITAT (hera @ 18-04-2005, 09:46)
...Precis på den vägen sitter de två hundar som alltid sitter fast o de är lite otäckt att gå förbi där ,för de ena  säger de är folkilsken...Efter en lång bit kommer ägaren springande o tar hunden  o hon säger att vad ni än gör så rör ej hunden eller spring så kommer den att attackera,för den är folkilsken....

Det är väl inte så konstigt att DEN hunden är folkilsken! Om ägarna envisas med att ha den som bandhund! De är ju människor och hunden tror säkert att alla människor vill den ont!

Fyyyy en sån person skulle inte få ha djur öht! Dj-la djurplågare! Kontakta djurskyddsföreningen på din ort för att få stopp på eländet och polisanmäl ägarna, som sagt det är förbjudet att ha bandhund i Sverige.

/Q

Jag håller med helt och hållet! I mina öron låter det inte alls konstigt att den hunden är folkilsken!

mad.gif sad.gif
netaave
Den hunden ska inte vara kvar där, ingen ska behöva vara rädd för någon annans hund, ingen ska behöva riskera sin och barns säkerhet.
Jag tycker du ska be din granne som upplevt detta att göra en anmälan. Du kan inte göra den eftersom du inte var där när det hände!
hera
De ska göra en anmälan har de sagt,så vi får se hur de blir med de om polisen tar de på allvar.
Jag tycker oxå själv att de är synd om hunden, föresten sitter de två där
men den en tar de in ibland.
Att jag ej har änmält de beror på att jag ej har bott här så länge o att de andra har berättat om hundarna för mig.
Så händer de inget snart så får jag nog göra anmälan själv.

För de finns ju faktiskt regler isverige att man måste ha viss stor yta per hund o vinter bonat krypin o ha de i hundgård, man får ej lämna en hund länge i löplina eller kedja eller vad man nu har
Anki på Öland
CITAT (hera @ 18-04-2005, 15:05)
Så händer de inget snart så får jag nog göra anmälan själv.

Varför vänta?? Det är väl bara att ringa kommunens miljö och hälsovårdsnämnd och anmäla dom för vanvård av hundarna. Även om grannarna anmäler för polisen fyller m/h-nämnden en helt annan funktion.
Anki
pejori
för ett antal år sedan sålde jag en av mina valpar till en kvinna.
i samma veva blev jag inlaggd på sjukhus, och när jag kom hem efter en vecka fick jag ett samtal från kvinnans granne.
hon talade då om för mej att valpen vanvårdades och misshandlades.
jag åkte omedelbart till polishuset i GBG och anmälde kvinnan för djurplågeri.
polisen som tog anmälan sa att om det gått mer än fyra dagar efter försäljning har jag ingen rätt att ta tillbaka hunden.
kvinnans granne fortsatte att ha kontakt med mej, så jag viste att miljö och hälsoskyddet var inkopplat....
dom åkte dit och hon öppnade inte. när dom skulle dit ringde dom innan, så inget hände.
efter två månader hade ingenting hänt, kvinnan åkte till danmark och när hon kom hem fick valpen stryk för att den kissat inne o.s.v
till slut hade kvinnan bestämt sig för att lämna valpen på ett hundhem.
i det läget fanns det bara en sak att göra, för valpens skull, så åkte jag och hämtade tillbaka den....
har efter det inte hört ett ord varken från köparen eller myndigheter unsure.gif


PS.valpen mår utmärkt fortfarande DS
amaira
Lite matnyttig info, kanske...??
Här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon