Full version: Datorfråga
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hej,

eftersom det finns här säkert många som har bättre datorkunskap än jag så vågar jag ställa en fråga som inte har någinting alls med trädgården att göra.

Har länge tänkt på att köpa en bärbar dator, men kan inte bestämma mig vilken. Har Ni goda råd till mig?
Vad är viktig att tänka på? Någon kanske som har goda el. dåliga erfarenheter med en viss märke el. modell.

Elisabeth
Ralf
Måste fråga först, varför bärbart? Jag har haft bärbar dator men jag tyckte jag mest hade problem med den när det väl krånglade jämfört med en vanlig dator.
e_sedell
Bärbara är bra!

Men det är väll inte så svår, du måste läsa hur mycket ram, diskutrymme och andra finnesser det finns. Kan du inte får du läsa på helt enkelt tongue.gif . Vad har du för behov? Ska du inte spela och så, vilket man inte brukar på en bärbar, så behövs ju ite lika mycket ram. Tänk efter vad i datorn du behöver lägga pengar på...
Gunvor Nilsson
Om du går in på Cint - konsumentmakt på nätet så kan du läsa omdömen om och poängsatta datorer (även bärbara). Cint bygger på omdömen från medlemmar som har erfarenhet av de olika varorna/tjänsterna mm. Man är gratis medlem men åtar sej att lämna omdöme om varor, tjänster mm minst en gång per kvartal. I gentjänst får man andra medlemmars uttalande om den vara/tjänst man vill ha omdöme om.
http://www.cint.se
f.n. ligger omdömen om 57 olika typer av bärbara datorer i Cint - högsta poäng = 5. Topp- och bottenlista finns.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Skall gå in på Cint.se och läsa lite där.

Ja varför köper man bärbar, ju för att man inte är så bunden vid skrivbordet. T.ex. på sommaren när man hellre sitter på altan o.s.v.
Jag är ju helst ute under sommarhalvåret om vädret tillåter.

Kanske använder man den bärbara inte lika mycket som man tror men jag inbillar mig ju bättre den är ju mera använder man den. Precis som med en digitalkamera.

Elisabeth
Fialotta
Har oxå funderat på en bärbar dator...himla bra om
man reser och vill ha datorn med sig kanske rolleyes.gif

Dessutom är dom mer prisvärda nu smile.gif
Eva Swahn
Om man måste jobba med dator - dvs läsa mkt på skärm - blir en bärbar dator en riktig plåga! Hopplöst att läsa i längden.

Bärbara är mkt dyrare!

Det där att ha datorn med sig överallt, det är väl OK om man inte har det som jobb att sitta mkt framför skärmen. Då kan det faktiskt vara väldigt skönt att veta att jag inte kan släpa ut skiten i trädgården - när jag är ute är jag ute. Och datorn är inne!

Datorn har ju något berusande i sig, men vet inte vart tiden tog vägen när man börjar surfa runt. Har man en tendens att låta sig fångas av mediet och anhöriga klagar - skaffa då inte en bärbar!
Ralf
Bärbar dator är en teknisk o prismässig kompromiss driven till sin spets. Dyrt i förhållade till prestanda och en massa avkall.

Visst, maskinerna är säkert bra, men att byta ut o uppgradera delar är mkt dyrare jämfört med en vanlig stationär dator.
Själv hade jag en bärbar dator som gick många timmar. Efter ett tag gick fläkten sönder. Den kostade ca 1500:- + arbete i 2 timmar + moms...
Jag köpte fläkt själv o det tog mig bara ca 6 timmar att fixa den...

Precis som en digital kamera järmfört med en vanlig kamera, så är det bekvämare men ger ett något sämre resultat.
Adri-Anne
Bärbar dator? ALDRIG!!
Fick titta i min sons lilla dator. Litet och knökigt, allting blev för smått och svårt att utskilja. 19 tum ska det vara, så man ser vad man håller på med. rolleyes.gif
Almdalen
Visst är det bra med bärbar dator, inte går det att jämföra med stationära men praktiska och bra ändå. Visst är skärmen lite mindre och kapaciteten lite lägre men för att chatta och lägga inlägg är den perfekt. Har båda sorter men föredrar den bärbara i fritidshuset, modem och allt finns i den så det är bara att koppla upp. smile.gif Ingegerd
Ingrid på Västkusten
tjaa-a dyrbart åsså krånglar de JÄMT!

Erfarenheten ifårn jobbet......dockan deras är som den tillhör en annen planet!


Varför itne köpa en strippad dator istället? Det är ju faktiskt bara en liten box.......


Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon