Skatmor
Man kan fråga sig om svenska folket håller på att supa ihjäl sig med tanke på all den sprit som numera kan forslas över gränserna?
Över 5 000 svenskar dör av alkoholskador.





http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9551529.asp
Sulawesii
I min omgivning märker jag ingen skillnad.
pejori
märker ingen större skillnadheller wub.gif
men nått ska vi dö av så, det gör vi alla till slut wub.gif
Posse
CITAT
- Våra värsta farhågor har besannats när det gäller utvecklingen av alkohol i trafiken. Andelen påverkade i dödsolyckor med personbil under 2003 har ökat totalt med en procentenhet till 29 procent. I singelolyckor för den mest utsatta åldersgruppen 15 till 24 åringar var tre av fyra (74 procent) alkoholpåverkade. Det är en dramatisk ökning från år 2002 då motsvarande uppgift var 50 procent, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö i en kommentar om de nya siffrorna som Vägverket fått från Rättsmedicinalverket.

- När alkoholen ökar i samhället innebär detta att det slår igenom i trafiken.


Citatet är inledningen på ett pressmeddelande från Vägverket 2004-06-14, "Alkohol ökar dramatiskt i trafiken".
kristerh
Jag tror att de som bunkrar/storhandlar på det här sättet lägger upp ett lager, passar på när det ändå är billigt, vissa vet jag säljer/tar upp beställningar, vilket jag inte har något emot,
jag skulle då inte dricka mer om jag hade hela barskåpet fullt.
krister
gammelnalle
jag HAR sett ökningen!!! OCH detta på mycket nära håll, TYVÄRR!! och på min arbetsplats.

och tro inte att man ser att folk dör av alkoholen...
skadorna kommer smygande... även på oss som inte är a-lagare....

Skåne lär ju vara det lanskap där supandet har ökat mest dramatiskt.... undrar just varför????
farbror B
Jag funderar bara på en sak.....

[B]I Sverige dricker varje vuxen person 12 liter ren alkohol varje år.
Nästan ingen dricker ren alkohol, men det motsvarar 600 burkar starköl
(nästan två om dan) eller 145 vinflaskor (en halv om dagen)..
Detta är ett genomsnitt, mina damer och herrar, det betyder att om vi räknar bort alla de äldre vuxna som bor på långvård och hem, alla som pga sjukdomar inte dricker, de som inte dricker mer än ibland och oss helnykterister..

Förstår ni vart min tanke är på väg?
Alagarna man ser på stan kanske dricker ett helrör om dan, men dom är verkligen en minoritet, det är ändå hemma i stugor, lägenheter och herrgårdar dom finns, som dricker två-tre gånger genomsnittet/ år..

Klart att det inte kan vara bra..
kristerh
CITAT (farbror B @ 19-04-2005, 12:08)
[B]I Sverige dricker varje vuxen person 12 liter ren alkohol varje år.
Nästan ingen dricker ren alkohol, men det motsvarar 600 burkar starköl
(nästan två om dan) eller 145 vinflaskor (en halv om dagen)..
Detta är ett genomsnitt, mina damer och herrar, det betyder att om vi räknar bort alla de äldre vuxna som bor på långvård och hem, alla som pga sjukdomar inte dricker, de som inte dricker mer än ibland och oss helnykterister..

Förstår ni vart min tanke är på väg?
Alagarna man ser på stan kanske dricker ett helrör om dan, men dom är verkligen en minoritet, det är ändå hemma i stugor, lägenheter och herrgårdar dom finns, som dricker två-tre gånger genomsnittet/ år..

Klart att det inte kan vara bra..

var håller de hus som dricker så mycket? wink.gif har aldrig träffat på dem?
själv ligger jag låångt under den förbrukningen.
krister
farbror B
visst rä det skrämmande!
Jag ringde en man en kvällm för ett styrelseuppdrag och han var rejält sluddrig. Det visar sej att hans konsumtion är tre-fyra folköl/ kväll, vilket väl motsvarar genomsnittet..
Näe, dom flesta jag känner förbrukar också mindre än genomsnittet, men studenterna säjer jag bara...... om du tänker dej att en studerande kille drar en kvarting varje fest, (tre ggr/ vecka..)
Posse
CITAT (kristerh @ 19-04-2005, 12:12)
var håller de hus som dricker så mycket?

De finns nog lite varstans i samhället. Många källor hävdar att 10 procent av den svenska befolkningen har alkoholproblem. sad.gif
farbror B
mm det gör också att man ska vara försiktig om man rökerm med den mängden sprit som dricks i Sverige, kanske folk omkring en fattar eld om man är oförsiktigt...
kristerh
CITAT (farbror B @ 19-04-2005, 13:20)
mm det gör också att man ska vara försiktig om man rökerm med den mängden sprit som dricks i Sverige, kanske folk omkring en fattar eld om man är oförsiktigt...

Ja eller hur? wink.gif tongue.gif eller oxså borde folk bli balsamerade eller inlagda wink.gif tongue.gif
krister
Annlo
CITAT (farbror B @ 19-04-2005, 12:15)
Näe, dom flesta jag känner förbrukar också mindre än genomsnittet, men studenterna säjer jag bara...... om du tänker dej att en studerande kille drar en kvarting varje fest, (tre ggr/ vecka..)

Hoppla, hoppla, jag åberopar hets mot folkgrupp här tongue.gif laugh.gif
Hmm ok, jag är böjd att hålla med! Men det gäller inte oss medelålders (nåja..)småbarnsföräldrar som studerar!! rolleyes.gif

Eftersom vi precis haft föreläsning om missbruk i arbetslivet så kan jag ju fylla på med lite skrämmande info!

Vill påstå att vi dricker 10 liter ren (100%) sprit per år och individ i Sverige, 12 liter är genomsnittet för EU...tror jag! Men då är inte smuggelsprit och hemkört medräknat!

10-15 % av alla män står för 50 % av den totala förbrukningen!

Det sägs att allt som är alkoholrelaterat i Sverige (sjukvård, socialbidrag, kriminalvård mm.) kostar staten (OSS!) 110-120 miljarder kronor per år! Det är 10 % av den totala statsbudgeten!

Det har beräknats att 10 % på en arbetsplats har missbruksproblem! På en arbetsplats med 100 anställda ska alltså ca 10 ha problem. Hur många av dessa upptäcks i tid?

Något att tänka på...
unsure.gif

Annlouice
*Felix matte*
Jag har sett ökningen för måååånga år sedan... inget nytt under solen alltså.
Alkoholister har alltid funnits och kommer att fortsätta finnas till... min åsikt är att det inget har att göra med hur mycket/lite spriten kostar ...
det är som med rökare (var själv)... inte hade prisökningar/ sänkningar någon betydelse.
Är en människa beroende så köper de oavsett en flaska kostar 50 el. 250 kr... Sorgligt men sant!
Posse
CITAT (Felix matte @ 19-04-2005, 20:59)
Alkoholister har alltid funnits och kommer att fortsätta finnas till... min åsikt är att det inget har att göra med hur mycket/lite spriten kostar ...
det är som med rökare (var själv)... inte hade prisökningar/ sänkningar någon betydelse.
Är en människa beroende så köper de oavsett en flaska kostar 50 el. 250 kr... Sorgligt men sant!

Jag tror absolut inte att andelen alkoholister i ett samhälle är konstant, oberoende av priset och/eller lättillgängligheten. Alkoholist är väl något man blir. sad.gif
farbror B
En del forskare tror att vissa människor har en svaghetsgen, som gör att de lättare tar till flaskan/knarkar/blir spelberoende, alltså att detta skulle vara genetiskt betingat på nåt vis..
Om man nu har det så, såmåste ju tillgängligheten skapa problem, om spriten finns i alla affärer och blev mycket billigare, skulle man inte dricka mer?

Tänk på vilket begär som helst, kan vara urfånigt, som choklad, lakrits, chips eller vad som helst:

*Om du har chips hemma, kan du låta dom vara till fredagen, eller nalllar du i veckan?
*om chipspåsarna kostade 5kr/styck, skulle man inte köpa två istället för en?
Rossi
Jag har också hört talas om den där svaghetsgenen. Och jag brukar ju säga att jag är svag för choklad så det kanske stämmer? laugh.gif

Det är intressant det där med att kunna spara godis. Ibland är det stört omöjligt och jag går och tullar i skåpet hela tiden men om jag väl har bestämt mig så kan det ligga tonvis med godis hemma och jag rör det inte. Jag kan vara ganska envis och målmedveten om det är något jag vill ha eller bestämt mig för.

Hade t.ex. vin varit billigare hade vi nog köpt hem mer men jag hade inte druckit mer - det är jag övertygad om. Helt enkelt därför att jag inte tycker att vin är såååå gott. Det är mest en social grej och stämningsförhöjare för mig.

Men just när det gäller alkohol och droger så är nog behovet bra mycket större än sockerbehovet.
farbror B
Jo antagligen. Jag är en sån där svag människa med vissa saker, så jag skule säkert smutta lite då och då om jag drack och hade vin hemma..
Skatmor
CITAT
Den svenska "friheten" har resulterat i ökad dödlighet, flera skador och mycket stora sociala problem. En ung generation växer upp med "friheten" att supa sig fördärvad. För en del år sedan beräknade socialmedicinarna i Umeå att omkring 40 procent av alla sängar på sjukhusen upptogs av patienter med alkoholrelaterade sjukdomar. Inte är det mindre nu. Och har någon funderat över hur stor andel av det svenska "ohälsotalet" som håller på att knäcka hela sjuksystemet som beror på alkohol




KK
cic



Förlåt.. Kunde inte låta bli.. rolleyes.gif
Posse
CITAT (cic @ 20-04-2005, 21:52)



Förlåt.. Kunde inte låta bli..  :rolleyes:

Hör illustrationen till någon artikel e.dyl. i ETC? unsure.gif
Isåfall ber jag dig länka till den.
farbror B
Hur skulle det då i förlängningen bli, om vi även skulle släppa narkotikan fri?
Pirum
Min gamle biologilärare tyckte att om narkotikan släpptes fri så skulle darwinismen lösa problemet med knarkare, många skulle knarka ihjäl sig, och eftersom hasch exempelvis minskar (och försämrar) fertiliteten skulle även detta ha en hämmande effekt. Jag tycker dock att ett sådant resonemang är aningen cyniskt wacko.gif

Får tillägga att min biologilärare var en snäll gammal man, som nog sade ovanstående med en glimt i ögat, räv bakom örat, och äpple på katedern.
gammelnalle
CITAT (Pirum @ 21-04-2005, 12:13)
Min gamle biologilärare tyckte att om narkotikan släpptes fri så skulle darwinismen lösa problemet med knarkare, många skulle knarka ihjäl sig, och eftersom hasch exempelvis minskar (och försämrar) fertiliteten skulle även detta ha en hämmande effekt. Jag tycker dock att ett sådant resonemang är aningen cyniskt wacko.gif

Får tillägga att min biologilärare var en snäll gammal man, som nog sade ovanstående med en glimt i ögat, räv bakom örat, och äpple på katedern.

ja han menade nog "väl" ... men alla fattar inte ironi.... tyvärr

och jag tror inte att jag skulle ha fattat detta när jag gick i skolan,,,, (det var i antiken,,,)
smile.gif smile.gif smile.gif
zaaritha
A-lagarna har ej råd att åka o köpa sprit på båtar o i andra EU-länder!
Se´n kan ju diskuteras i vilka socialgrupper det dricks mest?
Kollade på bussresan; fanns flera tillfällen att köpa "starkt"--men de som köpte mest; var de "finare"...........
Christoffer
Skulle den gröna likören Chartreuse vara superbillig, så kanske det skulle finnas en stor risk att jag skulle bli alkoholist.
wink.gif
*Eko*
CITAT (gammelnalle @ 21-04-2005, 18:52)
CITAT (Pirum @ 21-04-2005, 12:13)
Min gamle biologilärare tyckte att om narkotikan släpptes fri så skulle darwinismen lösa problemet med knarkare, många skulle knarka ihjäl sig, och eftersom hasch exempelvis minskar (och försämrar) fertiliteten skulle även detta ha en hämmande effekt. Jag tycker dock att ett sådant resonemang är aningen cyniskt  :wacko:

Får tillägga att min biologilärare var en snäll gammal man, som nog sade ovanstående med en glimt i ögat, räv bakom örat, och äpple på katedern.

ja han menade nog "väl" ... men alla fattar inte ironi.... tyvärr

och jag tror inte att jag skulle ha fattat detta när jag gick i skolan,,,, (det var i antiken,,,)
smile.gif smile.gif smile.gif

[QUOTE]

Hörrinini!!!
Glöm inte att vi alla inte föds med silverskedar...rolleyes.gif
Glöm inte att vi är produkter av både gener och miljöpåverkan.... biggrin.gif
Det sätter oss i lite taskig dager... blink.gif i alla fall vad beträffar att darwinismen skulle löst problemet med t.ex. knarkare.... för se...det som darwinismen inte tar hänsyn till var miljöpåverkan....

Jag hoppas att ni som tycker att darwinismen skulle löst problemet sitter med silverskedar från början.... wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon