Full version: Vilket jobb
netaave
Ur "Hemmets kokbok" utgiven 1926

"Allmänna regler för glaceberedning.
Glace beredes av såväl grädde som fruktsaft. Saftglace håller sig ej så länge frusen som gräddglacen (bör därför inte läggas upp för tidigt)
Frysning sker i glacemaskin, glacedosa (med rund botten) eller i brist på bådadera i en enkel bleckflaska. Locket bör sluta mycket tätt, så att intet salt tränger in i glacen. Den träbytta i vilken glacedosan sättes ned, bör helst vara försedd med en tapp, så att vattnet kan rinna ut.
Till frysningen användes en blandning av is och grovt salt. För att öka kylan kan man även blanda i litet salpeter. Isen hackas fint och lägges varvtals med salt i byttan kring dosan. Dosan bör vara fullkomligt genomkyld, innan glaceblandningen slås i. Den fylles endast till två tredjedelar.
Vrid dosan hastigt fram och åter med händerna. Locket tages ofta av och den glace som fastnat i botten och i sidor lossas med träspade. Till detta frysningssätt åtgår 5-6 tim.
När glacen är färdigfrusen packas den i vacker glaceform."

Vaniljglace 6 pers

8 dcl grädde
½ vaniljstång
75 gr krossocker
4-5 äggulor

Grädden kokas med vaniljen och sockret tills den fått tillräcklig vaniljsmak, varefter vaniljen tages upp.
Äggulorna vispas i en skål, och den kokta grädden tillslås under stark vispning. Krämen hälles tillbaka i kastrullen och får sjuda under vispning till den tjocknar. Den lyftes av elden, och vispningen fortsättes, tills krämen är fullkomligt kall. Den hälles då i glacedosan och fryses.
*solis*
Min mamma gjorde egen glass och det var gott wub.gif
TeliaNet
herre min skapare blink.gif vad jobbigt.
cheescake är nog lättare att göra.
cic
Min svägerska har en glassmaskin och det blir ljuvlig glass!


Själv går jag till affären.. rolleyes.gif
Kathy
CITAT (cic @ 19-04-2005, 14:09)
Min svägerska har en glassmaskin och det blir ljuvlig glass!

Min man gör egen mangosorbet som är himmelsk!!! wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon