Full version: Falsk marknadsföring
kristerh
Fick för ett tag sedan ett erbjudande av Ellos om att man skulle få 20% på hela sin order, och erbjudandet gällde ur alla deras aktuella kataloger,
bra tänkte jag och skulle beställa på sista dagen för erbjudandet,
ringer till deras kundtjänst och vill beställa, tänkte köpa en dagbädd att ha som gästsäng,
men får tillsvar att erbjudandet gäller inte den varan, utan gäller bara vissa varor wacko.gif och var kan jag läsa det är min nästa fråga.
Läs det finstilta säger de då och jag läser högt för henne det finstilta,
där står det inget om några sådana villkor,
jag blev nog för obekväm för hon skickade mig till deras marknadsavd, samma sak där, fick prata med 2 pers där.
Sedan kom det fram att jag måste logga in på min sida hos dem för att veta villkoren, vore det inte lättare att tala om i utskicket vad som gäller var min fråga då, ja hon tyckte oxså att det var snett,
men ändra på det har de inte lyckats med.
snacka om smidighet.
morr, krister
Posse
Det är ganska rörigt med Ellos och deras rabatter hit och dit, men mest retar jag mig på att de i mitt tycke paketerar så torftigt.

Bägge gångerna jag beställt från dem har varorna kommit i kartonger som inte på något sätt är förseglade med tejp e.dyl.. Istället består kartongen av två delar varav den övre delen passar utanpå den nedre, varefter de satt två ganska styva, smala plastband runt det hela - jag vet inte vad dessa band kallas.

Det är hur enkelt som helst för någon under transporten att med bara fingrarna kränga av dessa band och lyfta av kartongens övre del för att plocka åt sig av innehållet - eller kanske stoppa i något otäckt - för att sedan utan minsta synliga spår kränga på banden igen. sad.gif
*Felix matte*
Jag får då o då brev från Ellos där de tackar mig... trogen kund ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif och skickar med presentkort eller "gratis" erbjudande.
Har väl skickat efter något en el. två gånger under de senaste 3 -4 åren.
Eva i Skåne
CITAT (Felix matte @ 19-04-2005, 20:48)
Jag får då o då brev från Ellos där de tackar mig... trogen kund ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif och skickar med presentkort eller "gratis" erbjudande.
Har väl skickat efter något en el. två gånger under de senaste 3 -4 åren.

Javisst, de gör allt för att suga åt sig så många kunder som möjligt och helst behålla dem.




Jag handlar periodvis en del på Ellos och har inga dåliga erfarenheter,

MEN
det jag retar mig på är att de ALLTID skickar med sin lilla brochyr, både i paket och brev, om att låna pengar mad.gif mad.gif
Det är inga fördelaktiga lån och det är att göra det alldeles för lätt för svaga människor som kanske inte borde låna och som kanske inte skulle få låna i bankerna. mad.gif
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 19-04-2005, 21:06)
CITAT (Felix matte @ 19-04-2005, 20:48)
Jag får då o då brev från Ellos där de tackar mig... trogen kund  :o  :lol:  :lol:  :lol: och skickar med presentkort eller "gratis" erbjudande.
Har väl skickat efter något en el. två gånger under de senaste 3 -4 åren.

Javisst, de gör allt för att suga åt sig så många kunder som möjligt och helst behålla dem.




Jag handlar periodvis en del på Ellos och har inga dåliga erfarenheter,

MEN
det jag retar mig på är att de ALLTID skickar med sin lilla brochyr, både i paket och brev, om att låna pengar mad.gif mad.gif
Det är inga fördelaktiga lån och det är att göra det alldeles för lätt för svaga människor som kanske inte borde låna och som kanske inte skulle få låna i bankerna. mad.gif

Det har jag också retat mig på och vi har just pratat om hur unga kan lockas/luras till att handla på krita och ta deras lån med hutlös ränta mad.gif
fruberglund
Alla postorderföretag skickar med såna låneansökningar.

Har handlat på postorder i många år och det är sällan jag blivit missnöjd. Beställer flera gånger/år.

Anledningen är att de kläder jag skickar efter där för det mesta passar, går jag till t.ex. Kappahl är det väldigt sällan jag hittar något som passar mig, både stil och storleksmässigt.

Tycker det är ett smidigt sätt att handla på och är det nåt som inte passar så kostar det bara 25 spänn i returporto.

Dåligt dock med ditt erbjudande Krister! Det är väl inte alla som har dator och kan "logga in" och kolla erbjudandena där heller!
Posse
Uppskattningsvis slutar 99% av alla priser i Ellos-katalogen på en eller flera nior. Fruktansvärt tjatigt och enformigt tycker jag. wacko.gif sad.gif
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 19-04-2005, 23:10)
Uppskattningsvis slutar 99% av alla priser i Ellos-katalogen på en eller flera nior. Fruktansvärt tjatigt och enformigt tycker jag. wacko.gif sad.gif

Men så är ju alla priser.. i butiker och kataloger...inte bara i Ellos... det är ju för de tror att vi kunder är "mindre vetande "och inte kan räkna ett plus ett mad.gif
Posse
CITAT (Felix matte @ 19-04-2005, 23:13)
CITAT (Posse @ 19-04-2005, 23:10)
Uppskattningsvis slutar 99% av alla priser i Ellos-katalogen på en eller flera nior. Fruktansvärt tjatigt och enformigt tycker jag.   wacko.gif  :(

Men så är ju alla priser.. i butiker och kataloger...inte bara i Ellos... det är ju för de tror att vi kunder är "mindre vetande "och inte kan räkna ett plus ett mad.gif

Jag får intrycket att de "i smyg" avrundat alla priser UPPÅT... sad.gif
ninnisky
I min brevlåda idag fanns ett "vägverksorange" kuvert med texten "BRÅDSKANDE"
direktleverans sad.gif sad.gif sad.gif

Inne i kuvertet ett brev: Det här är din sista påminnelse (namn) att handla förmånligt.
Du får 30% på hela din beställning.......

Jag har inte handlat på Ellos de senaste 15 åren och betraktas ändå som en trogen kund! Vilken koll dom har på sin adresslista !
Posse
CITAT (ninnisky @ 20-04-2005, 19:19)
I min brevlåda idag fanns ett "vägverksorange" kuvert med texten "BRÅDSKANDE"
direktleverans sad.gif  :(  :(

Inne i kuvertet ett brev: Det här är din sista påminnelse (namn) att handla förmånligt.
Du får 30% på hela din beställning.......

Jag har inte handlat på Ellos de senaste 15 åren och betraktas ändå som en trogen kund! Vilken koll dom har på sin adresslista !

I min brevlåda fanns idag också ett Ellos-utskick men i form av ett nästan A4-stort, orange "kort". I 6 centimeter höga, feta, svarta tecken (typ "krigsrubrik") står det:
50%

Utskicket var direktadresserat och förtäljer att jag (mitt namn står också i ganska iögonfallande stil) får 50% rabatt på "vårt stora sortiment av kläder, skor, hemtextil, inomhusbelysning och mattor" t.o.m. 4 maj 2005.

Jag fick ganska nyligen också ett Ellos-papper där jag berömdes som "lojal kund" och då var det 30% som gällde. I dagens utskick stod stod det inga omdömen alls om mig som kund... unsure.gif
kristerh
CITAT (ninnisky @ 20-04-2005, 19:19)
Inne i kuvertet ett brev: Det här är din sista påminnelse (namn) att handla förmånligt.
Du får 30% på hela din beställning.......

Jag har inte handlat på Ellos de senaste 15 åren och betraktas ändå som en trogen kund! Vilken koll dom har på sin adresslista !

Sedan när du ska beställa så är det bara vissa varor som det är 30% på wink.gif sad.gif egentligen borde man anmäla till konsumentombudsmannen.
Jag är oxså trogen kund... beställde nåt förra våren ändå är man en av deras bästa/trognaste kunder... nej nu har jag gjort slut med ellos.
krister
kristerh
CITAT (Posse @ 20-04-2005, 19:54)
Jag har inte handlat på Ellos de senaste 15 åren och betraktas ändå som en trogen kund! Vilken koll dom har på sin adresslista !

I min brevlåda fanns idag också ett Ellos-utskick men i form av ett nästan A4-stort, orange "kort". I 6 centimeter höga, feta, svarta tecken (typ "krigsrubrik") står det:
50%

Utskicket var direktadresserat och förtäljer att jag (mitt namn står också i ganska iögonfallande stil) får 50% rabatt på "vårt stora sortiment av kläder, skor, hemtextil, inomhusbelysning och mattor" t.o.m. 4 maj 2005.


Där får du iallfall reda på vad som det är rea på wink.gif fast det kanske inte heller gäller när du skall beställa.
krister
Ewa L
CITAT (Eva i Skåne @ 19-04-2005, 21:06)
MEN
det jag retar mig på är att de ALLTID skickar med sin lilla brochyr, både i paket och brev, om att låna pengar mad.gif mad.gif
Det är inga fördelaktiga lån och det är att göra det alldeles för lätt för svaga människor som kanske inte borde låna och som kanske inte skulle få låna i bankerna. mad.gif

Det har jag också retat mig på till vansinne. Många är svaga när det gäller ekonomiska saker. Barnen tittar i katalogen etc.

- -

Tyckte att postorderföretagen i Tyskland hade ett jättebra system när jag bodde där:

Varje liten by hade en liten butik med hela sortimentet, men endast en av varje. Gick i princip alltså inte att prova storleken på kläderna, men färg och kvalitet etc framgick ju. Mycket behöver ju heller inte provas. Köte bl.a. min dotters cykel där.
Dessutom var det där jag hämtade/lämnade mitt paket. (Returen var alltså gratis.)
Posse
CITAT (kristerh @ 21-04-2005, 10:00)
CITAT (Posse @ 20-04-2005, 19:54)
CITAT (ninnisky @ 20-04-2005, 19:19)
Jag har inte handlat på Ellos de senaste 15 åren och betraktas ändå som en trogen kund! Vilken koll dom har på sin adresslista !

I min brevlåda fanns idag också ett Ellos-utskick men i form av ett nästan A4-stort, orange "kort". I 6 centimeter höga, feta, svarta tecken (typ "krigsrubrik") står det:
50%

Utskicket var direktadresserat och förtäljer att jag (mitt namn står också i ganska iögonfallande stil) får 50% rabatt på "vårt stora sortiment av kläder, skor, hemtextil, inomhusbelysning och mattor" t.o.m. 4 maj 2005.


Där får du iallfall reda på vad som det är rea på wink.gif fast det kanske inte heller gäller när du skall beställa.
krister

Hmm... tyvärr hastslarvade jag igår när jag berättade vad som står på det orange kortet. Så här lyder texten:
"Just nu får du 50% rabatt på en valfri vara när du beställer ur vårt stora sortiment av kläder, skor, hemtextil, inomhusbelysning och mattor."

50% rabatt verkar alltså enligt det erbjudandet gälla endast på en valfri vara. Undrar om de med automatik noterar alla varor som 50%-rabatten borde gälla, som slutsålda. wink.gif Eller om det "valfria" i realiteten måste väljas ur ett särskilt rea-sortiment. unsure.gif

Hursomhelst känns det mycket rörigt, lurigt och ganska godtyckligt med dessa rabatter m.m. hit och dit. wacko.gif
Zanna
CITAT (Posse @ 21-04-2005, 11:47)
CITAT (kristerh @ 21-04-2005, 10:00)
CITAT (Posse @ 20-04-2005, 19:54)
CITAT (ninnisky @ 20-04-2005, 19:19)
Jag har inte handlat på Ellos de senaste 15 åren och betraktas ändå som en trogen kund! Vilken koll dom har på sin adresslista !

I min brevlåda fanns idag också ett Ellos-utskick men i form av ett nästan A4-stort, orange "kort". I 6 centimeter höga, feta, svarta tecken (typ "krigsrubrik") står det:
50%

Utskicket var direktadresserat och förtäljer att jag (mitt namn står också i ganska iögonfallande stil) får 50% rabatt på "vårt stora sortiment av kläder, skor, hemtextil, inomhusbelysning och mattor" t.o.m. 4 maj 2005.


Där får du iallfall reda på vad som det är rea på wink.gif fast det kanske inte heller gäller när du skall beställa.
krister

Hmm... tyvärr hastslarvade jag igår när jag berättade vad som står på det orange kortet. Så här lyder texten:
"Just nu får du 50% rabatt på en valfri vara när du beställer ur vårt stora sortiment av kläder, skor, hemtextil, inomhusbelysning och mattor."

50% rabatt verkar alltså enligt det erbjudandet gälla endast på en valfri vara. Undrar om de med automatik noterar alla varor som 50%-rabatten borde gälla, som slutsålda. wink.gif Eller om det "valfria" i realiteten måste väljas ur ett särskilt rea-sortiment. unsure.gif

Hursomhelst känns det mycket rörigt, lurigt och ganska godtyckligt med dessa rabatter m.m. hit och dit. wacko.gif

Jag nappade på Ellos "30% på första varan-erbjudandet". Man fick välja i hela sortimentet vilket ju var bra för jag gjorde en bäställning på tyg för 1500 kr.

Sen fick jag 50%-rabatterbjudandet sad.gif Det hade ju varit ännu bättre.

Jag tycker inte om Ellos sätt att behandla sina kunder, de tror verkligen att man är helt blåst med alla sina "personliga" erbjudanden - "HEJ Susanne, jag önskar dig trevlig födelsedag, mvh ___chefen" och "detta riktar sig endast till våra bästa kunder"... bla bla bla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon