Ammari
Ska försöka mig på tomater och gurka i pallkragar. Har aldrig gjort detta förut men försöka duger biggrin.gif Har försått och nu står färdiga plantor i köksfönstret och väntar på värmen.

Hur tycker ni jag bör göra? Jag har två alternativ på kragar, två mindre eller en lång (2 x 1 meter). Ska jag sätta dem i varsin krage eller båda i den längre?

Tänkte ställa mot en vägg med rätt mycket sol, måste jag då ta bort gräsmattan under eller räcker det att lägga markduk och sen på med jord och gödsel? Hur djupt behöver det vara för tomat och gurka? Vet inte om jag ska sätta två på varandra med kragar eller bara en, troligtvis bara en.
Ingrid på Västkusten
I de mindre går det en planta i de större går det två.


Hälsar Ingrid
Ammari
Hmm, men får det verkligen plats bara en planta/krage??? Den stora kragen är ju ca 1 x 2 meter. Hur mycket breder plantorna då ut sig?

Tänkte om jag kunde sätta ca 8 plantor i varje, 4 på varje "halva". Är det aldeles för mycket? Hur djupt måste de vuxna plantorna ha med jord? Jag kommer ju bara att använda en pallkrage på marken.
Lena N
CITAT (Ammari @ 21-04-2005, 14:11)
Den stora kragen är ju ca 1 x 2 meter.

Låter stort. Har du verkligen mätt med tumstock, eller bara med ögonmått? ohmy.gif smile.gif
Ammari
Hejsan

Nä, den ÄR stor. En jättevariant av pallkrage släpade maken hem från jobbet. Tack, tack sade jag biggrin.gif biggrin.gif

Tänkte att man skulle kunna sätta ut den i grönsakslandet och ha nåt kul i eller mot väggen till tomater och gurka, hälften var.

Sen kom han hem med en som är ÄNNU större, eller iallafall bredare och liiite längre. Har inte mätt dem utan uppskattat längden. Vet inte vad man har dem till men det kanske finns jättelånga pallar också???
mkall
I mitt växthus har jag iallafall knökat ner som mest 8 tomater i en helpall (2 kragar på höjden) ??!! Men jag brukar å andra sidan var väl optimistisk när jag ger mig på nåt wub.gif

Mvh Mattias
Ingrid på Västkusten
Det beror helt på sorterna av gurka och tomat också! Jag odlar själv 2 - 4 på en EUpallkrage åsså har jag annat som jag odlar under fötterna.

Bästaste tomatplantan fick jag en gång i en halvpallkrage där tomaten satt i ensamt majestät mitt i kragen åsså inramad med persilja och mangold.
Självklart kan man sätta tätare men det är med bekostnad på skörd och sjukdomar/plantornas utveckling. Och sätter man tätt bör man ha kragen fylld med t ex 100% komposterad påskogödsel för att odla supertätt i vanlig jord lönar sig dåligt, man måste övergöda hele tiden för att det skall bli ganska så bra.

Som sagt sortvalet spelar roll......knubbiga busktomater som inte skall tjuvas?

Sedan var det gurka med i spelet är det västeråsgurka på friland då är det också 1 - 2 per EUpallkrage - de BREDER ut sig någe vansinnigt.

Bästa är att fixa nån sorts spalje( tex armeringsjärn) i ena änden av pallkragen dit Du leder upp tomaterna och gurkorna förslagsvis i söderläge.. Sedan kan Du odla annat vid fötterna också såsom sallad, smultron, lök, vitlök, etc etcetc . Placera allting så att tomaterna och gurkan inte skuggar de övriga kulturerna.

Hälsar Ingrid som också brukar knöka sina pallkragar fulla men i EU-pall aldrig mer än max två squashplantor i halvpall EN.
Frida H
Sätt dem inte i samma bara, de gillar inte varandra. Man ska heller inte ha ärtor o lök eller morötter o dill ihop. De som gillar att vara tillsammans är bl a morötter o lök, jordgubbar o vitlök tex.
Ingrid på Västkusten
Dill har jag problem med att odla - dne gillar inte trängsel så är inte så lämplig i pallkragsodling - en 'planerad' pallkragsodling. Bättre resultat har jag fått när jag bara kastar ut fröna här och där . Annars har jag aldrig haft trassel med å knö ihop allting i en enda salig blandning. Förutom mina egna överoptimistiska ihopträngningar ibland -)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon