Full version: Fråga om blandodling
Ammari
Nån som vet om hur olika grönsaker passar ihop? Läste nyss att morot och lök passar bra då de håller lökfluga och morotsflugor borta från varandra. Kan man då odla dem i rader bredvid varandra eller måste man ha in löken mellan varannan morot?

Några andra grönsaker som är bra att odla tillsammans? Nån som vet?

Tänkte sätta bl.a potatis (färsk), jordgubbar, lök, morot, ev purjolök, rädisa, sallad,kryddväxter och kanske något mer biggrin.gif
KURT
Snabbväxande och långsamväxande kan blandas, tex sallad (snabb) + morot/palsternacka (långsamma). Sedan tror jag inte att tex morot och lök "skyddar" varandra, skall man ha bra skydd så skall man använda fiberduk.
Frida H
Jag sår varannan rad. Jordgubbar o vitlök ska viss också må bra tillsammans. Det man inte ska ha ihop är tomat o gurka, ärtor o lök, morötter o dill. Om det stämmer vet jag inte men det är vad jag läste nånstans[/u]
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Ammari @ 20-04-2005, 18:42)
Nån som vet om hur olika grönsaker passar ihop? Läste nyss att morot och lök passar bra då de håller lökfluga och morotsflugor borta från varandra. Kan man då odla dem i rader bredvid varandra eller måste man ha in löken mellan varannan morot?

Några andra grönsaker som är bra att odla tillsammans? Nån som vet?

Tänkte sätta bl.a potatis (färsk), jordgubbar, lök, morot, ev purjolök, rädisa, sallad,kryddväxter och kanske något mer  :D

Fast mycket av det som står stämmer inte riktigt, vet att Maj-Lis Pettersson hade tagit reda på mer som hon berättade om i radion i somras. Hon hade letat reda på vart det här med att odla lök och morot ihop kom ifrån och hon hade hittat vart det kom ifrån och det var ett försök och efter vad som stod där så måste man odla 5ggr så mycket lök som morot ifall man ska lura morotsflugan alltså måste man så 5rader lök till en rad morötter för att det ska fungera.


Att tomat och gurka inte går ihop är också en skröna dessa 2 växter vill ha lite olika klimat men med tanke på att hobbyodlare inte kan styra klimatet så att det passar 100% till någon av dem så går det utmärkt att ha dem ihop i ett växthus.

Frida H: Jordgubbar och vitlök hur fungerar det? Jordgubbar ska man ju vara lite snål med näringen till annars blir det ju bara blad och vitlök ska man ju ge massor av näring.


Vill man se vilka grönsaker som ofta rekommenderas att odla ihop så kan man titta i runåbergs frökatalog. Ofta tar man hänsyn till hur grönsakerna växter hurpass de konkurrerar om näring och växtplats mm. när man tittar på vad som kan växa ihop.
(http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm
(klicka på hela odlingsbeskrivningen ifall ni går in och tittar på de olika grönsakerna på nätet)
Frida H
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,22-04-2005, 14:45)
Frida H: Jordgubbar och vitlök hur fungerar det?

Ingen aning, har inte provat. Kolla på www.fobo.nu. (Förbundet Organisk Biologisk Odling) det var där jag hittade det.
Ingrid på Västkusten
Det bästa för att hålla borta mycket elakheter är att inte plantera massiva fält med en gröda. Man planterar ex i pallkrage elelr landet en liten plätt här och en liten plätt där och så annat emellan. Jag låter t ex mina rädisor gå i blom då de fungerar bra som fångstgröda' för en hel del kålfjärilar. Och så kan jag skörda dessa urfina rädisbaljor som ju är en sådan delikatess.

Morötter har jag aldrig haft trasssel med men jag brukar gömma dem ibland ruccolan och vitlöken. Nu odlar jag int emorötter i nån excess - däremot lök och vitlök så lökfluga ( suck) är en realitet här.

Mycket av 'gammel' visdom är bra men mycket är som Åsa skriver också skrönor. Läste en gång en bra vers som gick ungerfär så här tag av det gamla det som är vackert och bra men det som inte stämmer och inte fungerar eller är fult, låt det stå åt sidan.
Ungefär så förhåller jag mig till odling. Så då kan man lägga åt sidan det här med att man skall passa sig att övergöda spenat för då blir den giftig, att man får höga kolesterolvärden av att äta ägg, att man inte kan plantera i 100% komposterad kogödsel utan att bränna rötterna, att man inte kan så direkt i t ex p-jord för det bränner rötterna, att man inte kan odla gurka och tomater ihop ( nu odlar jag inte gurka för jag får 'gurpa' av den ;-) )
och att man itne kan så t ex sallad där det vuxit sallad precis innan. Och så det här med växtföljd - ja det kan man strunta rättså duktig i också, inget religöst efterföljande som beskrivs i odlingsböckerna, bara man gödslar och ser om jorden ( och tillämpar täckodling, jag tror det hjälper mycket).

Hälsar ingrid i predriko-mode :-)))
Ammari
Tackar för svaren biggrin.gif Intressant läsning, ska ta allt med en stor nypa salt alltså biggrin.gif Här kommer att odlas lite av varje i år och förhoppningsvis får jag skörda fint också. Annars får man väl lära sig av sina misstag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon