Full version: Städhjälp
Sidor: 1, 2
netaave
Jag har köpt mitt livs första grej från reklam-tv, ja efter tips från djingis.

http://www.tvins.com/product.jsp?id=204001

Men så himla bra den är och det med bara vanligt kranvatten, jag kommer åt överallt och det går på nolltid. T.o.m. maken blev imponerad och tog strax över den för den var så "häftig"
Har länge haft problem med kalkavlagringar som jag provat ALLT på, de bara rann bort. Spisplattorna blev som nya och kanten runt är superren från allt inbränt. Kaklet skiner i duschen.
Den var dyr, javisst men värd varenda krona. Nu ser jag fram emot att prova fönsterskrapan, men det får bli lite varmare först.
Sulawesii
Hm.... sidan vill sig inte. Är det en microduk du har köpt?
djingis
Nä, det är en en kanna som sprutar ut ånga och lösgör allt som är smutsigt.
Jag hade under en tid varit betuttad över att min toalett hade blivit solkig och var svår att rengöra med trång duschkarbin. Många barn och smutsigt arbete på gården så var det svårt att hålla rent- tills nu.
Nu far jag fram med min röda ångkanna och gör rent hus både ute och inne tongue.gif
netaave
Nej, jag vet inte vad jag ska likna det vid, en liten kanna med lång sladd, du fyller i vanligt kranvatten och sen jobbar du med ånga och tryck. Den har massor av tillbehör, munstycken och borstar. Den heter ScÜnci Steamer. Ska se om jag kan googla fram den, för jag upptäckte också att sidan inte ville sig riktigt.
netaave
Här kanske det går bättre, kan ni även se demo

http://www.tvshop.com/main.phtml?action=pr...product_id=2686
Sulawesii
Den sidan blev bara vit! Spännande låter det iallafall!
Betty
Här finns bild på den!TV-SHOP
En röd ångspruta? unsure.gif
Sulawesii
tongue.gif Mysko liten pryl!
netaave
CITAT (Betty @ 22-04-2005, 11:55)
Här finns bild på den!TV-SHOP
En röd ångspruta? unsure.gif

Klicka på kannan så kommer du till den jag länkade till. Den sidan blir inte vit för mig, bara den första.
gammelnalle
CITAT (Sulawesii @ 22-04-2005, 11:42)
Den sidan blev bara vit! Spännande låter det iallafall!

samma här...

det måste vara en sjusärdeles bra maskin som rengör SÅ bra!!!

smile.gif smile.gif
netaave
CITAT (gammelnalle @ 22-04-2005, 12:15)
CITAT (Sulawesii @ 22-04-2005, 11:42)
Den sidan blev bara vit! Spännande låter det iallafall!

samma här...

det måste vara en sjusärdeles bra maskin som rengör SÅ bra!!!

smile.gif smile.gif

ohmy.gif biggrin.gif laugh.gif
*Felix matte*
Här kan du se demo video Klicka på den röda kannan så får du fram skärm strax nedanför... vänta några sek så startar videon.
ninnisky
Häromdagen köpte jag en Kärcher ångtvätt. Den har lite mera fjong än TV-shops men är samtidigt inte lika behändig att jobba med och dubbelt så dyr!

Men oj, så fint det blev i badrummet i alla skrymslen! Har inte provat allt det andra kan än! Tänkte köra ångdusch på skrynkliga linnekläder i helgen


rolleyes.gif wub.gif
netaave
Jag körde över mattorna i vardagsrummet, de blev jättefräscha. Likaså blev min förhöjda toasits som ny, den har snäppspännen och där är mycken skrymslen, ingen konst alls att komma åt. Ugnen blev skinande ren, gallret är som försilvrat.
*Molly*
CITAT (netaave @ 22-04-2005, 10:54)
Nu ser jag fram emot att prova fönsterskrapan, men det får bli lite varmare först.


Berätta när du använt fönsterskrapan om du är nöjd med resultatet. Isåfall kanske jag också köper en sån där mirakelkanna biggrin.gif
netaave
CITAT (Molly @ 22-04-2005, 22:02)
CITAT (netaave @ 22-04-2005, 10:54)
Nu ser jag fram emot att prova fönsterskrapan, men det får bli lite varmare först.


Berätta när du använt fönsterskrapan om du är nöjd med resultatet. Isåfall kanske jag också köper en sån där mirakelkanna biggrin.gif

Ja det ska jag göra, speglarna blev iaf fina.
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 22-04-2005, 20:08)
Jag körde över mattorna i vardagsrummet, de blev jättefräscha. Likaså blev min förhöjda toasits som ny, den har snäppspännen och där är mycken skrymslen, ingen konst alls att komma åt. Ugnen blev skinande ren, gallret är som försilvrat.

Vad jag funderar över är... rinner smutsen ner t.ex i ugnen och du får torka upp den... Mattorna... vart tar smutsen vägen? eller menar du att de bara ser fräscha ut men smutsen finns kvar wink.gif blink.gif Badrumsväggar...rinner smutsen ner eller försvinner den bara?

Jag var faktiskt på vippen att beställa ett exemplar men så kom jag att tänka på detta blink.gif unsure.gif wink.gif
ninnisky
CITAT (Felix matte @ 22-04-2005, 23:10)
Badrumsväggar...rinner smutsen ner eller försvinner den bara?

Jag var faktiskt på vippen att beställa ett exemplar men så kom jag att tänka på detta    :blink:  :unsure:  ;)

duschade badrumsväggarna och torkade upp med trasa. Eftersom jag nyss köpt min "tvätt" är jag inte så värst bra på den än. Alla smygutrymmen i badrummet, i toa, tvättställ, badkar blev väldigt rena. Tänkte jag skulle tvätta fönster imorgon.

Tyvärr, jag är lite "hagalen" vad det gäller elprylar!. unsure.gif unsure.gif

Säkert är dock att man kan leva utan ångtvätt smile.gif smile.gif
*Felix matte*
CITAT (ninnisky @ 22-04-2005, 23:21)
Tyvärr, jag är lite "hagalen" vad det gäller elprylar!.  :unsure:  :unsure:

Säkert är dock att man kan leva utan ångtvätt smile.gif  :)

Jag också... prylar överhuvudtaget tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
får väl se om det kommer några extra positiva omdömen... då vågar jag inte lova att jag inte beställer laugh.gif

förresten... OBH Nordicas Oljespray biggrin.gif köpte tre till idag... en var till döttrarna tongue.gif
ninnisky
CITAT (Felix matte @ 22-04-2005, 23:36)
förresten... OBH Nordicas Oljespray biggrin.gif  köpte tre till idag... en var till döttrarna tongue.gif  

den har jag också rolleyes.gif
Är bara lite sölig att rengöra och fylla på tycker jag! Naturligtvis har sönerna fått var sin också rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (ninnisky @ 22-04-2005, 23:42)
CITAT (Felix matte @ 22-04-2005, 23:36)


förresten... OBH Nordicas Oljespray biggrin.gif  köpte tre till idag... en var till döttrarna tongue.gif  

den har jag också rolleyes.gif
Är bara lite sölig att rengöra och fylla på tycker jag! Naturligtvis har sönerna fått var sin också rolleyes.gif

laugh.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif
snofsan
Berätta också hur fönstren klarade av den heta ångan. Dom sprack väl inte? ohmy.gif
netaave
Det är klart man får torka upp efter den, men man slipper stå där och gnugga. Det är ju det där som är svårt att få bort den tar + att man kommer åt överallt och jag som är lite rörelsehindrad kan ju använda långa slangen och slippa böja mig så mycket eller gå upp på en stol.
Vad gäller mattorna så blev dom ungefär som när man haft dom ute i snön, fräschare alltså, och naturligtvis dammsög jag dom först.
Vad gäller fönster så står det att man inte får använda den på kalla rutor så jag har inte vågat det än
ninnisky
CITAT (snofsan @ 22-04-2005, 23:51)
Berätta också hur fönstren klarade av den heta ångan. Dom sprack väl inte? ohmy.gif

Det gick alldeles utmärkt biggrin.gif
Ångan kommer ju på ett avstånd från fönstret och är inte längre så varm . Mina fönster är så fina nu! Jag körde med en mirakeltrasa över mundstycket. Ångade, torkade och det blev rent och fint biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
*Eko*
CITAT (gammelnalle @ 22-04-2005, 12:15)
CITAT (Sulawesii @ 22-04-2005, 11:42)
Den sidan blev bara vit! Spännande låter det iallafall!

samma här...

det måste vara en sjusärdeles bra maskin som rengör SÅ bra!!!

smile.gif smile.gif

[QUOTE]

Jag håller med gammelnalle....så vitt, så rent, så bra....men ett blankt papper går alldeler lika bara tycker jag.....
ninnisky
CITAT (Eko @ 23-04-2005, 17:59)
Jag håller med gammelnalle....så vitt, så rent, så bra....men ett blankt papper går alldeler lika bara tycker jag.....

???????? vadå lika bara ??? unsure.gif unsure.gif FÖRKLARA unsure.gif unsure.gif unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 23-04-2005, 12:16)
Det är klart man får torka upp efter den, men man slipper stå där och gnugga. Det är ju det där som är svårt att få bort den tar + att man kommer åt överallt och jag som är lite rörelsehindrad kan ju använda långa slangen och slippa böja mig så mycket eller gå upp på en stol.
Vad gäller mattorna så blev dom ungefär som när man haft dom ute i snön, fräschare alltså, och naturligtvis dammsög jag dom först.
Vad gäller fönster så står det att man inte får använda den på kalla rutor så jag har inte vågat det än

Låter som bra hjälpmedel i städningen... en liten undran... går den på El eller är den batteridriven? Om den går på El...hur lång sladd har den och kan man riskfritt använda den i våtutrymmen eller ska man kanske koka upp vattnet..dra ur sladden och sedan använda den?
Hur länge räcker ångan innan man måste koka nytt?

Många frågor som du ser... har tittat på demon men där ges inte någon upplysning mer än att den är bra.

Om den är sååå bra och också lätthanterlig så kommer jag att beställa. smile.gif

Hörde ikväll att Black & Decker också har en liknande... Någon som har den?
ninnisky
CITAT (Felix matte @ 23-04-2005, 21:58)
Låter som bra hjälpmedel i städningen... en liten undran... går den på El eller är den batteridriven? Om den går på El...hur lång sladd har den och kan man riskfritt använda den i våtutrymmen eller ska man kanske koka upp vattnet..dra ur sladden och sedan använda den?
Hur länge räcker ångan innan man måste koka nytt?

Många frågor som du ser... har tittat på demon men där ges inte någon upplysning mer än att den är bra.

Om den är sååå bra och också lätthanterlig så kommer jag att beställa. smile.gif

Hörde ikväll att Black & Decker också har en liknande... Någon som har den?

Min Kärcher går på el - 1.2 l vattenbehållare, tar ca 5 min att värma vattnet, och räcker sedan långt, tex tvättade jag idag 4 stora fönster, 1 köksgolv, 1 diskmaskin utanpå plus handtagen till kyl och frys, därutöver en vända över mattan
130x170 cm i hallen. Det finns fortfarande vatten kvar i behållaren. Maskinen är väldigt bekväm att jobba med smile.gif smile.gif
Grönblomman
Det var väll första gången någonting från tv-shop verkligen VAR ett mirakel?! tongue.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Har ni sett den usla reklamen med en tråkig göteborgar-gubba som har ett nytt munstycke på sin dammsugare. "- och så säger vi som på göteborska; det blir sopperent!" haha! och ett sådant munstycke har vi! fungerar super, är som att det flyger fram faktiskt + att det fångar upp nålar riktigt bra och når under det allra mesta! wub.gif smile.gif rolleyes.gif
netaave
Den rymmer 2,5 dl vatten och sladden är jättelång, som dammsugaren ungefär räcker utan vidare 5-6 m.
Vattnet räckte idag till ugnen, badrummet, 1 fönster, köksluckorna och 2 stora mattor. Det var ändå drygt hälften kvar. När man ska fylla på ska man dra ur sladden.
Testade som sagt även ett fönster på insidan med textilhättan på, och jag behövde inte torka efter, värmen gör dem rena och torra på en gång.
Bästa är ändå att kakelfogarna blir så fina. wub.gif
netaave
Maken fräschade upp sin kostym, den ser nypressad ut och har fått en helt annan lyster.
Sparar nog en och annan kemtvätt med min lilla kanna.
Bettson
Det här var ju den ångmaskin jag skrev om i julas.

Bara älskar den. Riktigt bra resultat får man dock först om man använder microduk som Fenja tipsade om.

Fönsterna blir kanon med ett minimum av ansträngning.

Väggen bakom diskbänken brukar min rygg inte tycka om när jag försöker torka. Ligger som en orm ovanpå diskbänken och försöker gno samtidigt som jag försöker undvika ryggskott.

Jag trodde jag lyckat få den ren, såg så ut i alla fall. Så körde jag med ångmaskinen och tjohojsan vad mycket skit som satt på den väggen. Det bara flöt bort. Jag kan stå rak också och behöver inte anstränga mig så städa köket är gjort på ett kick.

Kanongrej helt enkelt. rolleyes.gif
Gertie
Jag brukar inte "gå på" reklam, men den här grejen
verkar ju vara super!
Har beställt nu.
Ge gärna fler tips om vad den kan användas till.
Eva i Skåne
Jag har inte läst denna tråden tidigare, men efter alla dessa positiva omdömen känns det nästan som ett MÅSTE att beställa en rolleyes.gif
Sulawesii
CITAT (Bettson @ 25-04-2005, 08:57)
Det här var ju den ångmaskin jag skrev om i julas.

Bara älskar den. Riktigt bra resultat får man dock först om man använder microduk som Fenja tipsade om.

Fönsterna blir kanon med ett minimum av ansträngning.

Väggen bakom diskbänken brukar min rygg inte tycka om när jag försöker torka. Ligger som en orm ovanpå diskbänken och försöker gno samtidigt som jag försöker undvika ryggskott.

Jag trodde jag lyckat få den ren, såg så ut i alla fall. Så körde jag med ångmaskinen och tjohojsan vad mycket skit som satt på den väggen. Det bara flöt bort. Jag kan stå rak också och behöver inte anstränga mig så städa köket är gjort på ett kick.

Kanongrej helt enkelt. rolleyes.gif

Jaha, var det en sån ni pratade om då! Trodde det var en sån där Kirby eller liknande.
Bettson
CITAT (netaave @ 23-04-2005, 12:16)
Det är klart man får torka upp efter den, men man slipper stå där och gnugga. Det är ju det där som är svårt att få bort den tar + att man kommer åt överallt och jag som är lite rörelsehindrad kan ju använda långa slangen och slippa böja mig så mycket eller gå upp på en stol.
Vad gäller mattorna så blev dom ungefär som när man haft dom ute i snön, fräschare alltså, och naturligtvis dammsög jag dom först.
Vad gäller fönster så står det att man inte får använda den på kalla rutor så jag har inte vågat det än

Jag tvättade mina fönster i vintras när det var fem grader kallt. wink.gif
Ewa L
Jag brukar påstå att jag "inte går på reklam", men i detta fallet kändes det mer som konsumentupplysning. tongue.gif

Jättebra att få positiva/negativa reaktioner av användare tycker jag.

Jag har också beställt.
Dessvärre halkade jag även dit på "Solid Gold"-samlingen med godingar från 60-talet. Den hade jag varit sugen på ett längre tag men lyckats hålla mig ifrån TV-shop-sidan.
Bettson
Lärde mig massor förra gången jag frågade här om städning.

Ångmaskinen lossar ju bara på skiten, men man slipper gno.
Mirakeltrasa torkar upp alldeles förträffligt och gör det så där blankt.
Måste erkänna att man skaffar sig en bättre teknik med ångkannan ju mera man använder den.

Båda tillsammans gör det där fina resultatet.

Började i vintras med micromopparna också. Mycket snabbare att torrmoppa golven dagligen vilket är gjort på ungefär fem minuter. Är klar på ungefär samma tid som det tar att ta fram dammsugaren. Ganska viktigt eftersom det väntas en hundvalp till sommaren.

Dammsuger numera endast mattorna. Sedan använder jag fuktig micromopp en gång i veckan eller om det kommer fuktigt spill på golvet.

Har köpt dyra microtrasor i flera om gångar. Använder blå till köket, grönt till badrummet och gult till övrigt.

Trasselmoppen , skumgummimoppen och långborsten har jag kastat. Så äntligen blev även jag som heller inte "går på reklam" så lätt, lite modern. wink.gif tongue.gif
djingis
Igår så hade hag en omgång med min lilla röda kanna.
Maken förfärade sig över de numera håriga altandynorna. De blev jättefina.
Grannfrun kom sättandes och undrade vad det var som lät och blev snopen hur bra den var och vilken skillnad som uppstod.
Innan jag gick in så rengjorde jag ytterdörren ( som mina stora hundar alltid lutar sig mot) , dynboxen som blev skinande ren samt altanbordet som blev så fint så.
Dynboxen var svår att rengöra då den blev dassig i färgen, jag tog ut Gul Såpan och hällde upp. Doppade ångborsten däri och blåste rent och skurade. Torkade av med en trasa och det blev så bra! smile.gif
netaave
Körde också över altandynorna idag, och så gjorde jag ren alla lerkrukor från kalk, gick jättebra!
Biggan_
Jag avskyr att städa och tänkte göra det lättare för mej, och då får man försöka hitta något som fungerar bra. Nu när vårsolen kommer fram så blir man plågsamt medveten om sina brister. Kan man använda den att göra rent växthuset också, eller är den för klen till ett sånt projekt (10 kvm). Har också ett uterum med massor av fönster och glasdörrar. Duschkabinen skall vi inte tala om hur svår den är att hålla ren. mad.gif sad.gif
Biggan
netaave
CITAT (Birgitta P @ 01-05-2005, 17:50)
Jag avskyr att städa och tänkte göra det lättare för mej, och då får man försöka hitta något som fungerar bra. Nu när vårsolen kommer fram så blir man plågsamt medveten om sina brister. Kan man använda den att göra rent växthuset också, eller är den för klen till ett sånt projekt (10 kvm). Har också ett uterum med massor av fönster och glasdörrar. Duschkabinen skall vi inte tala om hur svår den är att hålla ren. mad.gif sad.gif
Biggan

Borde fungera om inte glaset är för kallt, ångan är ju ganska het men trycket reglerar du själv.
Biggan_
Växthuset är isolerplast, så det är ingen fara med spruckna rutor! Tror faktiskt jag skall beställa "ångmaskinen". Jag uppfattar det som att ingen är missnöjd för då hade ni väl varnat mig? huh.gif ohmy.gif tongue.gif
Biggan
djingis
Igår så putsade jag husets 23 fönster med denna lilla kanna. T.o.m maken var imponerade av den och tittade med förtjusning på, för att till slut ta kannan och prova själv smile.gif .
Fönsterblecken som har varit en ålåga att rengöra blev rengjorda i ett huj.

Då kom han på den mycket bra idén att ta kål på uppfartens maskrosor.

Va? Jag stod där och grunnade medan han monterade ner fönsterspröjsen. Skulle jag ta och testa med att ånga maskrosor?
De gillade inte att få en jetstråle av het ånga och har nu vissnat ner.
Så jag ska inte ödsla pengar på ogräsättika något mer utan ånga bort dem med vatten.
Jag är så glad över denna lilla mångfaldiga apparat! biggrin.gif
Biggan_
rolleyes.gif
Nu har jag också beställt ångkannan! Ni har övertygat mig biggrin.gif
Den borde också fungera på vidbrända ugnsformar! Kan ni komma på fler användningsområden? huh.gif
Biggan biggrin.gif
netaave
CITAT (Birgitta P @ 02-05-2005, 11:27)
rolleyes.gif
Nu har jag också beställt ångkannan! Ni har övertygat mig biggrin.gif
Den borde också fungera på vidbrända ugnsformar! Kan ni komma på fler användningsområden? huh.gif
Biggan biggrin.gif

Mitt inbrända ugnsgaller blev som nytt så det gör det säkert!
Bettson
Att tillsammans med fläckborttagningemedel ånga bort fläckar på tvätten går alldeles utmärkt.

Man skall inte göra det på proteinfläckar typ blodfläckar för där stelnar proteinet av värmen.

Men på frukt, bärfläckar oljefläckar så förstärker det fläckborttagningsmedlet och lyfter skiten ur textilien.

Proffesionella kemtvättar brukar använda samma teknik. På proteinfläckar endast fläckborttagning och kallt vatten. rolleyes.gif
farbror B

Skulle häromdagen nå CSN och blev ställd i telefonkömed 24 samtal före...

Irriterande!! fast det slog mej sen at då har jag åtminstone en chans att komma fram, inte som hos läkarn ibland, man ringer och ringer, men hela telefontiden är det upptaget och man vet inte hur många som hunnit fram, eller varför de kopplats före...
farbror B
ooops fel rubrik...
Iza
Vad snopen jag blev. Tänkte beställa den underbara ångtvätten på tv-shop men den finns inte. blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon