Icke
Alltså , jag fick gamla fina fönster av mina föräldrar. Min man byggde en drivbänk med passande mått till mina fönster. Han insisterade på att vi skulle inpregnera på ett eller andra sättet - vilket resulterade i att mina drivbänkar är strukna med tjära och linolja... När jag lyfter på mina fönster för att kolla om några frön grott , stinker det tjära... Vad tror ni andra kloka läsare av denna sida ,kommer mina grönsaker smaka tjära?? Lite orolig är jag wacko.gif Icke
Lena i Torslanda
Tja, tjära är väl inte vad jag hade valt att ha nära ett grönsaksland. Är det bara på utsidan eller han han kladdat på på insidan också? Det kommer säkert inte att smaka men frågan är vilka ämnen som läcker ut i jorden och den vägen in i dina grönsaker.
fjodor
jag lever trots att jag som liten ÅT tjära!!!! eller beck som vi sade.. Hittade man en båt som var tjärad så kunde man ibland hitta beck.... INTE visste jag att det var en oljeprodukt då inte...

Linolja lär vara rätt så hälso-ofarligt men tyvärr tar den Lååååååååg tid på sig att torka.

Om du vill gardera (från engelskans garden??) dig kan du ju alltid klä insidan med plast eller frigolit.

Lev väl och gott!!
Ingrid på Västkusten
Jag måste erkänna att jag har följande inställning till pallkragar. Det skall vara enkelt det skall vara billigt det skall vara återanvändning. Så jag sträcker mig till målning på sån höjd, har t o m börjat 'banga' där ocskå. Allt detta preppande och mojande liksom tar bort lite av det 'enkla' med pallkragerierna.
Då kanske man lika gärna skall köpa riktigt virke och göra en större affär av det, det håller längre och blir säkert snyggare och mer enhetligt.

Däremot fina gamla fönster och drivbänar då haje jag nog lagt mig till med lite mera 'besvär' .
Läckage bekymrar mig int eett dugg - bor man i en storstad så andas man in värre ting och köper mera besprutat än det lilla eventuella som kan läcka ut och som antagligen spolas mera ner i jorden och bort än tas upp av Dina grönsaker. Ev urlakade ämnen går ju ner i jorden......och inte för att det läcker så himla mycket heller. Gjorde det det så skulle det ine vara en impregnering, vitsen är ju just att det mesta skall stanna kvar i träet!

Tycker Ingrid
Malin Turinna
CITAT (fjodor @ 22-04-2005, 15:06)
Om du vill gardera (från engelskans garden??) dig kan du ju alltid klä insidan med plast eller frigolit.

Jag har också funderat på att täcka insidan med plast, mest för att hålla fukten i jorden bättre till min blivande sparrisodling, men undrar om det inte blir kondens mellan plasten och träet och om det påskyndar träets nedbrytning???

Malin
Ingrid på Västkusten
Ja Malin,

Den är jag också inne på faktiskt så nu igen har jag ändrat mig och kör utan. För pallkragar skall det inte krusas - det bestämde jag mig efter ha sjåat på med plast och färg. Och diskuterat lack och ålder...nu är det naturell som gäller.....
tomba
CITAT (fjodor @ 22-04-2005, 15:06)
jag lever trots att jag som liten ÅT tjära!!!! eller beck som vi sade.. Hittade man en båt som var tjärad så kunde man ibland hitta beck.... INTE visste jag att det var en oljeprodukt då inte...

Tjära e inte en "oljeprodukt" den e helt naturlig och kommer ur barrträd
kolla själva om ni ej tror mej
http://www.skogssverige.se/skog/tjara/swe/
Ingrid på Västkusten
Ja visst - cancerframkallande terpener ;-) ,-)

Allt som är naturligt är inte ofarligt. Därmed inte sagt att det är farligt i odling...det är det int eett dugg.


Hälsar Ingrid
Hannele
Intressant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon