Full version: Gröna rum
Eva i Norrköping
Såg på Gröna rum i kväll, och slogs av vilken enorm massa olika snödroppar det finns! Har liksom inte tänkt på det... Blir så nyfiken på att gå ut i min trädgård och kika närmare på de små liven, det kan ju faktiskt vara flera olika sorter. Jag har ju en väldigt gammal trädgård också. Vilken är den vanligaste, och vad kännetecknar dem - någon som vet?
Louise i Göteborg
När vi köpte vårt hus, för tolv år sen', gick jag ut och plockade in en snödroppe från varje bestånd. Det var många. När jag jämförde fans där elva! olika sorter. Detta var inte särskilt vetenskapligt, man kan inte sortbestämma ett bestånd på bara en blomma och jag gick inte längre än att konstatera olikheterna.
Detta är en ganska vanlig villaträdgård och även om den förre ägaren var mer än normalt trädgårdsintresserad (som vi ungefär) var han säkert ingen galantofil.
Eva i Skåne
CITAT (Louise i Göteborg @ 20-03-2003, 13:34)
galantofil.

Ett nytt ord för mig smile.gif

Förklaring önskas.
Gunvor Nilsson
Samma här! ohmy.gif
Eva i Norrköping
Antar att det menas en som är insnöad på snödroppar... tongue.gif
Det blir nog aldrig jag - men jag ska ut och plocka in några av mina och titta om de är olika, i helgen.
Ina
Latinska namnet på snödroppe är Galanthus - därav galantofil!!! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon