AndreasBlomquist
Jag har i helgen inskaffat mig 3 stycken "hel"-pallkragar och en "halv"-pallkrage och hade tänkt mig sätta dem i en pyramid, direkt inspirerad av Lenas bygge.

Jag har kollat runt lite i forumet och sett att de flesta använder en svart markväv med gröna streck i. Är detta den "optimala" som går att använda, dvs. står den emot Kirskål och annat otyg?

Jag har också en fråga om fyllnaden i kragarna. De flesta verkar rekommendera att man kör typ 80% gödsel och 20% jord i kragarna, med dessa 20% jord ovanpå gödslet. Är detta det bästa? Jag hade tänkt köra en hög med saker, allt från kryddor (gräslök, timjan, bladpersilja, basilika) till månadssmultron i en annan del och även vanlig plocksallat och naturligtvis måste man ha lite rädisor också... Kanske slinker det även in en eller annan jordgubbsplanta där också om det finns plats över...

Förslag på jordsammansättning någon? wink.gif
Ingrid på Västkusten
Hej på Dig,

Jag har använt mig av den svarta med gröna streck i på ett ställe där det råder 100 % kirskål och mkt fet å god jord.
Kan nu konstatera på våren attt nej - väven är inte 100% på ett pallkragslager tyvärr(alltså ett lager hög bädd - det är andra bular när man har flera lager högt). Det slinker igen nån enstaka kirskål som dock snabbt kan dras upp. Vidare i kirskålsland så frösår sig faktiskt eländena med - ytterligare en sak att ta hänsyn till!
Testade i samma plätt med tidningar och kirskålen bröt igenom där efter en halv odlingssäsong på bred och massiv front. Och gjorde bädden helt o-odlingsbar.
Nu är dessa ovetenskapliga tester gjorda på värstingsstället med kirskål. Duken är bra mkt bättre än allt jag testat hitintills.

Har funderingar på om barkduken kan vara tätare men den bryts ju ner- en förbättring vore ju om jag anlade gångar (ogräsfria) runtikring - då skulle det nog vara lättare att hålla fritt nu är det liksom odling mitt i kirskålshavet så den försöker ju på alla sätt och vis.

Köper Du pås-kogödsel så är det allt innehåll i påsen Du använder. Det 'är med begagnande av icke helt färdigbrunnen gödsel som Du skall köra 10-20 cm ovanpå.
Påskossa innehåller mellan 20 - 30 % torv redan så det är bara å brassa med påskossa 100 %.
Nej det är inte för starkt. Påskossan är helt nedbryten

Allt det Du räknar upp trivs i detta. Lök kan ibland vilja ha det lite sandigare, potatis likaså. Squash älskar detta....

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon