Malin Turinna
Skall som sagt odla sparris. Inte kan väl ogräset tränga upp igenom 3 pallgragar?
Det vore fint om man bara kunde vända jorden, slänga på lite koskit och sedan stapla pallarna med jord, så att sparrisrötterna inte mötte motstånd.

Vad tros?
Ina
Det beror ju lite på vad du har för ogräs... Själv för jag en ojämn kamp mot framförallt kvickrot - dom tränger lätt upp genom både markväv av tunnare slag och ett par tre pallar med jord... Kirskål skulle nog inte heller låta sej hejdas av en halvmeter jord. Men min väv har hejdat kirsen... Så som sagt - det beror på vad det är för ogräs som finns där du vill ha dina pallkragar.
Malin Turinna
Ok, då får det bli täckduk, för kvickrot har jag gott om!

Tack!
Ina
Ta tjock och tät! Dom är hemska!! wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Däremot så är ofta ogräset segt och trött när dte kämpat sig igenom 60 cm jord och kan lätt klämmas ihjäl.....
Ina
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 25-04-2005, 16:04)
Däremot så är ofta ogräset segt och trött när dte kämpat sig igenom 60 cm jord och kan lätt klämmas ihjäl.....

Jag får gräva mej ner till botten och knipsa av kvickroten längst ner mot markduken varje vår... Jorden blir ju lucker och fin, men jag hade trott att jag skulle slippa skiten i pallkragarna.. Ska skaffa tjockare och tätare duk när det är dags för omorganisation...
Ingrid på Västkusten
Trixet Ina är gångarna / marken runtikring. Har man ogräsfritt cirkus 30 cm runt kragarna så dyker det inte in någe skit och det gamla kvävs ju lätt av markduken och jorden. men har man itne fina gångar runt så kommer nytt ursinnigt välgött och ilsket ogräs pysande på surt humör som bara skall IN i pallkragen! Vi pratar inte de där kraftlösa sillmjölkarna som man redan tage dö på!!!

Hälsar Ingrid
Ina
Hehe... I seee... kruxet här är att det inte finns nån mark alls som är kvickrotsfri. mad.gif wink.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Hade själv samma problem i ett par permanenta bäddar men sedan gångarna kom på plats - voila!

Skall ta och göra det på fler ställen.......kirskålen bara breder ut sig ;-)
Ina
Aha!! Pling! *peng trillar ner* biggrin.gif

Kanske vore nåt för mej!! smile.gif
djingis
Ni som har gjort gångar. Hur har ni gjort dem?
Malvia
Jag har tre pallar i botten, sen 2 kragar att odla i. plastat in sidorna och lagt massa tidningar i kragebotten. I de kragarna borde inte ogräs komma underifrån ialla fall.
Muguet
Det här problemet med kvickrot har jag hört att man kan avhjälpa genom att odla potatis i 1 eller 2 år på stället så försvinner kvickroten. Stämmer det ?
Hade bekanta som gjorde det, och så vitt jag vet så blev de nöjda.
Kvickrotsfria
Muguet wink.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (djingis @ 26-04-2005, 11:30)
Ni som har gjort gångar. Hur har ni gjort dem?

Stampad jord med duk på åsså grus ovanpå. Enklaste varianten - det kan häva sig lite men int farligt.
Ingrid på Västkusten
Nääää - om potatäer ändå fungerade - de ligger alltid å lurar i bakgrunden - rotogräsen.....
Betty
CITAT (djingis @ 26-04-2005, 11:30)
Ni som har gjort gångar. Hur har ni gjort dem?

Stampad jord, sedan markduk, lite sand och vanliga enkla 30x30 cm gråa betongplattor.
Hannele
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 25-04-2005, 18:47)
Trixet Ina är gångarna / marken runtikring. Har man ogräsfritt cirkus 30 cm runt kragarna så dyker det inte in någe skit och det gamla kvävs ju lätt av markduken och jorden.

Mycket att tänka på..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon