Killensomvillhagrönafingrar
Hej

Jag har fått tag på 20 stora gröna plastbyttor (ca 150*100 och 40 höga) som jag tänkt använda för pallkrageodling.

Då vår trädgård är stor och min tid av någon outgrundlig anledning är begränsad huh.gif tänkte jag göra det hela så lätt skött som möjligt.

Grönsakslandet är idag åker, rensat från ogräs och realtivt plant.
Detta skall beläggas med betongplattor med fyrkanter av jord där det kommer växa div saker i. På detta sätt har vi bara de delar vi använder att rensa ogräs i. Bestämmer vi oss sedan för att minska resp öka landet är det bara att lyfta på plattor ta bort sand, markväv och förbereda jorden.

Jag kommer också lägga ner slang under plattorna för bevattning på div ställen. Då vi har egen brunn som bara används till detta kan jag "slösa" på vatten utan att skämmas.

Min fråga är nu om jag bör ha plattor även under pallkragarna?

Fördelar:
Jag slipper kapa plattor för att passa in runt kragarna.
Inget ogräs kommer upp underifrån.
Inget ogräs kommer upp vid sidan om.

Nackdelar
Det går åt några mer plattor
Ingen fukt kommer underifrån
Kanske blir det kallare om de inte har kontakt med jord på våren?

Då gröna plastbyttor inte är så väldigt snyggt har jag funderingar på att bygga in lådan i plattor men detta beror lite på när mina plattor och min ork tar slut *ler*
Killensomvillhagrönafingrar
Lägger till en fråga när jag ändå håller på tongue.gif

Tror ni att det spelar någon roll för värmen i kragarna om man sätter betongplattor runt platsbyttorn?
Min tanke är att de håller ute lite värme på dagarna men håller uppe värmen på nätterna.

Med tanke på måtten jag har på mina kragar så borde det passa bra med två 50*50 plattor på kortsidan och tre på långsidan.
Dessa är dock 10 cm högre än själva kragen med detta spelar väl mindre roll för de flesta fyller väl kragen med jord ända upp ändå?

*ser framför mig vad fint det kunde vara med stenbelagt land med stenkuber på raka linjer med prunkande grönska i*
Fia i Kalmar
Skulle nog inte lagt plattor under bäddarna, men däremot markväv över hela området.
Sen ställa kragarna på det och plattor emellan.
att ställa plattor mot kanten kan nog bli snyggt tror jag!
Stenkuber låter häftigt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon