Full version: Pall eller Leca?
Ozzie
Som nybliven villaägare med tillhörande trädgård har jag naturligtvis massor av visioner om min NYA trädgård. Vi har dock bestämt oss för att ta det lugnt den här sommaren och se vad som dyker upp ur jorden och var det lämpar sig mest för sol och mat o dyl.

Men, jag planerar för fullt och en av mina idéer har varit principen med pallkragar - jag hörde talas om dessa för en månad sedan - innan så var jag helt på det klara med att jag skulle bygga upp planteringar, rabatter såväl som grönsaksodlingar med hjälp av lecablock. Jag tänkte mig dem i knähöjd delvis för att slippa kräla på marken efter ogräs men även för att få struktur på en ganska vanlig och inte särskilt stor trädgård. Men så såg jag det här med pallkragar och det kanske skulle fungera det med... Men de verkar mer förgängliga? Eller?

Någon som provat båda?
pisanggoreng
Trä är mer förgängligt än lecablock, såklart. Å andra sidan tar pallkragar mindre plast i anspråk. Men en fördel med lecablock är att de också fungerar som värmemagasin.
Ozzie
Så, om man ska "bygga upp" en trädgård är det antagligen leca som gäller - men det verkar så "enkelt" med pallkrage. Såg att "Granngården" säljer dem - så det är ju frestande att köpa med en gång och tjuvstarta...
KURT
Blir det inte väldigt "klumpigt" med tjocka lecablock?
Ozzie
Jag hade tänkt mig att själva "bädden" skulle vara 1,5 m bred och kanske 3-4 meter lång. Lite olika. På olika ställen i trädgården.
Leca går antagligen inte att jämföra med pallkragar i smidighet...

Tur att jag inte ska bestämma mig den här våren :-)
Ingrid på Västkusten
Båda är smarta. Jag kan aldrig sitta på kanten av mina pallkragsbäddar vilket jag kan med mina andra permanenta bäddar - iofs i byggtimmer men ändå - principen är samma.
Hade jag valt mellan leca & pall hade jag tagit båda - bra ting ur båda världarna. Leca är mera permanent och man måste veta vart allting skall vara medans pallkrageriet är mobilt.
'
1,2 innerbäddsmått är ett himla bra mått om man itne är våldsamt kort - ovanför havet eller i armarna. Då kan man överväga om inte pallkrageriet är bätre som tar mindre plats = tjockleken. För att ha en bädd ner emot en meter i innermått kan ge mkt mera uttorkning - de är extra 20 cm är 'magiskt' mått.


Hälsar Ingrid
Ozzie
Jag har en känsla av att det kommer att bli både och nu när jag tittat på alla fina bilder här. Pallkragar verkar synnerligen perfekt för odling av mat :-) Jag hade ju tänkt mig att bygga upp trädgården, rabatter o dyl med lecablocken och jag tror att det funkar för mina växter (som ännu bara finns i fantasin) medan grönsakerna antagligen passar bäst i pallkragar - spm någon sa, det blir ju himla klumpigt med leca....

Mycket att tänka på :-) Visst är det roligt!!
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Som rabattkanter så finns det många lösningar, leca är en -> det finns ju cementblock, naturstenar mm mm. Även trä ger fina lösningar, L-stöd etc etc. Och det här med odlandet är så otroooligt beroendeframkallande!!

Hälsar hon med ömma muskler efter helgens bravader...
Cathie
Efter att ha läst om pallkragar här, skaffade jag mig några förra året. Och vilka morötter jag fick! Långa och raka och saftiga, sallad och rödbetor blev jättegoda. Nu önskar jag mig fler kragar. Vill odla bönor och ärtor m m. Eftersom jag är ensam så är det precis lagom att odla i pallkragar!!!! rolleyes.gif
Ozzie
Jag tror minsann att jag kommer att köpa två kragar den här sommaren för att "testa" :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon