Full version: Balkansnippor
e_sedell
Jag fick inga träffar på nätet, men jag hade satt upp dem på min inköpslista så de är säkert fina...
Eva i Norrköping
Prova att söka på Balkansippor går det nog bättre.... rolleyes.gif
Hannele
Anemone - ser ut som blåsippor.

http://www.lillafiskaregatanstradgardsbuti...pp4/anemone.htm
e_sedell
Oj, tack! Vilken miss jag gjorde wub.gif
e_sedell
men jag hittar ingen bra bild nu heller :/
e_sedell
tack, jag såg inte länken när jag skrev
Hans i Mälardalen
Den tredje bilden i mitt fotoalbum är Balkansippor. biggrin.gif

MvH
e_sedell
Vad fina, hur höga blir de? Skugtålighet? Mycket näring?
Eva i Norrköping
De är små, kanske bara 10-15 cm. Jag tror de är ganska skuggtåliga, och inte särskilt näringskrävande, men jag kan ha fel, för själv satte jag en bunt förrförra hösten, och upp kom bara två!
Lars
Erik!

Sök på anemone blanda på google's bildsök - Massor av fina bilder!
Google

Lars
Sylvia
CITAT (Eva i Norrköping @ 23-03-2003, 08:49)
De är små, kanske bara 10-15 cm. Jag tror de är ganska skuggtåliga, och inte särskilt näringskrävande, men jag kan ha fel, för själv satte jag en bunt förrförra hösten, och upp kom bara två!

Jag brukar låta knölarna ligga i vatten en natt innan jag planterar. Och så måste man plantera mycket tidigt, helst i augusti, då de ska hinna rota sig ordentligt. Då det sällan finns knölar att köpa så tidigt, så kan det vara en idé att plantera i krukor istället som man tar in i en potatiskällare e.d. som håller någon plusgrad. Då kan man driva dom tidigare på våren också. Själv hade jag blommande balkansippor i kruka nyligen.

Jag har märkt att de trivs bättre i soligt läge än i skuggan även om de blommar längre i skuggan, men där kanske det är för fuktigt o kallt för dem under vintern? De gillar inte vinterfuktighet så man kan lägga på en träskiva e.d. över dem på vintern.
Cilla
Ahhh, tack Sylvia. Nu fattar jag varför mina försvunnit - antagligen vinterfukten.
Eva i Norrköping
Det förklarar en hel del för mig också - där mina sattes är det ett "blöthål" har jag märkt. Ska flytta dem som ev kommer upp i vår!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon