Ann i Göteborg
Det här med sniglar och odling alltså, förra året fick vi inte många jordgubbar så i år tänkte jag sätta jordgubbsplantorna i pallkragar, 2 på höjden. MEN hur skall jag göra för att inte sniglarna skall ta sig upp på kragarna och ner i odlingarna????

Hjälp!
Betty
Kanta den övre kragen med en metallist som sticker ut en bit. Sniglarna tar sig inte förbi den för de kan inte ta sig fram upp-och-ner.
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Det är bara att lägga snigelmedel RUNT pallkragarna så skall Du se att det blir mindre sniglar. Ta också och håll gräset kort runt pallkragslandet(om Du har dem direkt på gräsmattan t ex), och då menar jag super superkort - annars trivs sniglarna för himla bra där.
Du kanockså göra grusgångar runt - det hålelr det mkt torrare runt just pallkragslandet och då hålelr de sig lite mera på mattan också - snigeljäklarna!

Har sett att de är på frammarsch nu.......de och liljebaggarna....

Hälsar Ingrid

PS Allt som plockas/förgiftas NU innebär att man senarelägger snigelexplosionen som alltid komemr varje år....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon