Full version: Tomater i pallkrage
telli
Nu är vi äntligen klara med våra pallkragar!!

De är målade och plastade och ogräsväv ligger under, fyllda med 80% brunnen koskit o toppade med köpejord.

I en av kragarna har jag tänkt sätta 4-5 tomatplantor och kryddor. Kragarna står mot en vägg och är i söderläge, kan vara lite blåsigt men annars ok.

Har nån av er nåt bra tips på tomatsorter? Vill naturligtvis ha en sort som ger fina, många o tidiga tomater..!! Vi tänkte köpa färdiga plantor eftersom vi är lite sena!

När kan man sätta ut tomatplantor?

// Anna (zon 3-4)
Ingrid på Västkusten
Grattis!

Bästa investeringen förutom pallkragar och påskogödsel är en jordtermometer ( förutom Din vanliga utomhustermoemter då). Där kolalr Du snabbt hur varmt det är i jorden. Och hgåll ett öga på nattempen. Temp ner emot + 5 på natten även i jordne så händer ingenting med plantorna, det är mera uppemot + 10 som det börjar röra på sig. Så - temperaturen luft och jord bestämmer.

Nu kan man ju fuska lite genom inköp av t ex fiberduk. Eller att man planterar tomaterna i stora krukor och tar ut dem på dagen och in på natten ( avhärdning).

Är det halvpall eller helpall som Ni har?

Är det halvpall så är det 2 tomatplantor som Ni får plats med- tänk på att Ni kan sätta tomaterna i bakkanten av pallen och kryddorna framför. Och så kan man använda t ex tomatspiraler.

Börja redan nu med att täcka pallkragsölandet med svart plast så Ni värmer upp jorden när solen ligger på.

Hälsar Ingrid
telli
Ingrid; kan man använda en utomustermometer o sticka ner sladd-delen i jorden? Eller är det nån speciell termometer??

Vi har helpallar, det är två på höjden i den bädd som ska ha tomater.

Bra tips att förvärma genom att plasta in redan nu! Och det är ju sant att jag kan köra tomaterna i kruka till att börja med.

Hmmm, mycket att tänka på!!

Tänk vilken tur att PKKforumet finns här, annars hade det inte blivit några kragar och inga grönsaker.

Vill nu bara att det ska bli lite varmare så vi kan börja så!!

// a
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Intressant - men det borde gå!

Utomhustemometern är liksom en gammeldags termometer och man kan lämna den ute året runt, men det borde gå med Din variant med bara man sticker ner den en liten bit i jorden och låter dne ligga ett tag.
Snabbsvar ;-)


Aha- men jag tänkte mest på utbredningen - platsen tomaterna tager.
I min skalle har jag fortfarande bilden av en annen mans system - det var innan pallkrageriet och det är nämligen Odla i Ruta elelr 'Square Foot Gardening' av Mel Bartholomew. Han satte alltid di höga växterna på ena sidan - oftast kortsidan av pallkragen och så satte han de lägre växterna framför så att alla fick sol. Om man nu tänker sig att Du har långsidan av pallkrageriet emot väggen så blir det två plantor som inte trängs eller inkräktar på varandra.
Blåsigheten är nästan det som senare bestämmer hur bra plantorna kommer att utvecklas ( förutom sol och temp då) - lite armeringsnär vid sidan av pallkragen är ju int ehelt tokigt, för att binda upp dem på om Du inte vill ha dem dirket på väggen. Elelr käppar - vilket som.

Fiberduk fleeera lager - - sätter Du svart palst på jordne så kanDu ju bara göra hål för plantering, det spar ogräsrensandet och håller jorden avrmare PLUS att den gör så att jorden inte torkar ut så fort. Lite svårt att smyga dit gräsklipp bara men lite får man offra elelr så tar Du fort den mitt i sommaren för ogräsets skull går det bra med dagstidningar och dem kan man ju lägga gräskipp på!

Hälsar Ingrid
Anna G
Vad är en tomatspiral? Är det en sorts spaljé? Jag vill nämligen ha tomater i mina pallkragar men de står inte mot någon vägg. Går det att ha tomater helt fritt? En av pallkragarna står mot en häck men det hjälper kanske inte?
Ingrid på Västkusten
Det går alldeles utmärkt att ha tomater fritt men då behöver de stöd. Tpmatspiraler är en tjock galvaniserad stålpinne som är spiralformad så man 'snurrar' in tomatstammen i den. Finns på gardencenters, har för mig Willab har dem också ( på bild).
Behändiga!!!!
telli
Hej igen,

jag har glömt att rapportera mina termometer-försök. Det funkade alldeles utmärkt med en vanlig digitaltermometer (en sån som visar inne- o utetemp). Jag stoppat ner ute-sladden i jorden o hängt termometern på utsidan av kragen. Då ser jag både luft- o jordtemp samtidigt! Dessutom fiffigt att se max- o minvärden!

Plocksallat, ruccola o rädisor som såddes i lördags (6 dagar sen) har tittat upp!!


// Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon