Full version: Potatis
Boxer
Hur många potatisar är lagom att sätta i en normalstor (120 x 80cm ?)pallkrage?

Och hur många pallkragar behövs på höjden?

Jag ska sätta dom i morgon, så ett snabbt svar vore guld värt. smile.gif
Susanna
När jag sätter på friland har jag 30 cm mellan varje potatis. Har sett att en del böcker rekommenderar 20-30 cm emellan. Fast jag har ingen erfarenhet av pallkragar dock!
åsgård
Om du skall hålla de gängse måtten så blir det fyra rader med tre potatisar i varje rad.

Så har jag satt efter lång diskussion med mor i huset

MVH/Kenneth
Boxer
Tack för svaren smile.gif
stina
Jag brukar köpa en 1-kilos sättpotatispåse och trycka ner i pallkragen. Det brukar bli bra för mej.

/Stina
Susanna
När det gäller höjden på pallkragarna - tänk på att man normalt brukar kupa potatisen så du behöver utrymme för att lägga på mer jord efter ett tag.
L8 B.
Brukar ocks stoppa i rätt mycket potatis (tidig) dock sätter jag varannan redjält djupt - det har fungerat bra - speciellt om man bara skattar i början. Har ofta bara 1 dm mellan potatisarna, men byter jord varje år.
Anna G
Vad har ni för jord till potatisarna? Jag har läst i andra inlägg att kogödsel inte blir bra, vad ska man ta i stället?
telli
Jag såg nånstans att de satte potatisar och när de lagom börjar titta upp ur jorden så satte de på en krage till o fyllde på med jord.

Då blev det massor av potatisar för att själva stjälken (under jorden) blev längre o satte fler knölar!

Nån som testat det??

// a
stina
CITAT (telli @ 09-05-2005, 09:34)
Jag såg nånstans att de satte potatisar och när de lagom börjar titta upp ur jorden så satte de på en krage till o fyllde på med jord.

Då blev det massor av potatisar för att själva stjälken (under jorden) blev längre o satte fler knölar!

Nån som testat det??

// a

Så gör jag för jag sätter så tätt så jag kan inte kupa!
telli
Stina;

blir det extra många potäter när du gör så? Eller är det jämförbart med att kupa dem?

// a
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon