brittmarie
Drog fram en gammal eka som låg bakom ladan och skräpade förra sommaren. Skulle gärna vilja odla något fint i den. Men jag vet inte alls vad jag ska göra med den. Behöver alla tips och råd som ni vill dela med er.
För det första:
Vad ska jag börja med? Ska den bara fyllas med jord eller bör jag lägga något annat i botten? Läste i något inlägg om att sätta fast plast på insidan av pallkragarna, ska jag också göra det. Jag har absolut ingen aning om vad som behöver göras så alla förslag tas tacksamt emot.
Det behövs verkligen någon växande fägring på gården, och jag tror att det kan bli jättefint med hjälp utav er.
gammelnalle
Tänk på att jord är TUNGT!!!!!!! Det är inte säkert att båten tål att fyllas med jord. Men då kan du alltid fylla med "tomrum" under jorden.
brittmarie
TACK för det tipset gammelnalle. Hade inte en tanke på jordens vikt. Det vore ju synd om alltsammans rasade ihop pga. tyngden.
Grönblomman
Ja, häfta fast plast på insidan och fyll på. du kan förhöja bädden genom att... nej jag vet inte faktiskt... jag antar att det inte går att odla direkt i, utan dräneringshål under, då vatten annars kanske samlas på botten(?)... Kanske måste göra något dräneringshål på undersidan.
CallEva på Öland
Hej där!
Kul med eka på land...
Akterut odlar du naturligtvis AKleja...
Förut lika naturligt FÖRgätmigej, (stavas nog inte så men...)
I mitten där årkulten sitter några andra KULTur blommor


Calle på Ön där fantasin flödar
gammelnalle
CITAT (CallEva på Öland @ 07-05-2005, 18:47)
Hej där!
Kul med eka på land...
Akterut odlar du naturligtvis AKleja...
Förut lika naturligt FÖRgätmigej, (stavas nog inte så men...)
I mitten där årkulten sitter några andra KULTur blommor


Calle på Ön där fantasin flödar

:D :D :lol: :rolleyes: :P

(såna skämt passar en gammelnalle.....)



En EKA är ju normalt konstruerad att tåla TRYCK utifrån. Men om du inte "fyller" båten med jord utan bygger upp "lådor" som det är tomrum i så ficar det nog sig. Sen brukar ekor vara lite rundbottnade (även om det finns flatbotnnade) så tänk på att båten ABSOLUT INTE får kunna ramla omkull och klämma någon (t,o,m, ihjäl..) Gräv ner kölen en bit eller staga upp ordentligt.

SEN vill vi se bilder.....

:) :) :)
brittmarie
CITAT (CallEva på Öland @ 07-05-2005, 18:47)
Hej där!
Kul med eka på land...
Akterut odlar du naturligtvis AKleja...
Förut lika naturligt FÖRgätmigej, (stavas nog inte så men...)
I mitten där årkulten sitter några andra KULTur blommor


Calle på Ön där fantasin flödar

Jätteroligt tips, tack för det. Kanske ska komplettera odlingen med:
BlåmÅRA, ATLASblomma, STORMHATT för dåligt väder och jungfruPARASOLL för alltför mycket solsken. En extra röllEKA kan även vara bra att ha. Och kanske viktigast av allt VATTENkrasse
fruberglund
Vad avundsjuk jag är...vill också ha en gammal eka att plantera i smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon