Full version: Fästingar!
zaaritha
Usch vad mycket äckelodjur det är!
Har hittills plockat 23 fästingar från katterna, 3st från Tessi, 2st från mej själv(urrk!) o 1 från Christer,--de verkar finnas i större antal än nå´nsin förr.............
yla
usch ja nu e den tiden här man frontline på djuren o vaccination på mej själv gör att jah iallafall inte behöver bli helt galen då jag ser dom
kan känna mej ganska lugn
men nej dom tycker jag inte om
även om dom är myvket fachinerande
äckelvarning (o fachination) om du klickar här
kristerh
Hemska bilder unsure.gif
varken jag eller katten har fått några fästingar i år, så här hos oss verkar det vara dåligt med den ohyran, kan bero på att den andra ohyran oxså lyser med sin frånvaro nämligen rådjuren, har inte sett ett enda på hela vintern/våren.
krister
pejori
hittills har jag bara hittat EN fästing på hundarna smile.gif smile.gif
dom är expot-ade både fram och baklänges s.a.s. wub.gif wub.gif
önskar det fanns expot för människor också..*rys* wub.gif wub.gif
amaira
Är också vaccinerad - annars vore jag väl död nu huh.gif . Men har ännu inte haft en enda fästing i år.

De bekommer mig inte så mycket, kan ju ändå inte göra nåt åt dem.

Här kommer en äckelvarning" till, (denna bild och nästa) Bortplockad från min katt förra sommaren.
renate
Hu,en sådan hittade jag på hunden för några dagar sedan,usch vad äckligt de är.Murvel har fått Front-Line en gång,får snart upprepar det,Fritz har börjat får fästingar med,ska köper Front-Line i dag.Mycket fästingar här verkar så.Ingen på mig än. ohmy.gif ohmy.gif sad.gif
lillalind
Uhäää.... jag hade en på ögonlocket en gång. Den fick de (sköterskorna på läkarstationen) skära bort! Jätte hemskt!!! sad.gif
Dzad
Hmm.. Kan man inte spraya nåt i gräset o träden o få bort dem! smile.gif

Vet knappt hur de ser ut själv men eftersom andra drabbas så måste de väl finnas. Är mest orolig för att jag ska får dem på mig och inte märka det innan det är för sent. Hur hittar ni egentligen dem på t.ex. hundarna?
Bettson
Fästingar och fästingar!

Då skulle ni se när de sitter tiotals i hög på korna. Alldeles framför juvret går stora blodådror och där passar de på.

Stora kan de rackarna bli också. En del kan bli i storlek mellan ärta och stenkula.
Då lossanr de lätt också.

På den tiden jag mjölkade kor så rensade man med fingret varje dag på det stället på kon och så trampade man sönder odjuren. Tänk om man på den tiden visste vd de kunde sprida odjuren. Tur att man inte visste.
*Eko*
Fast jag vet inte om det är så säkert att de "på den tiden" Bettson pratar om ännu barf på så hemska bacilusker....

Det är faktiskt skrämmande med TBE

Borrelian är vi rätt vana vid vid det här laget....av erfarenhet...
zaaritha
Jag har sett fästingarna på nötboskap! Kan ju ta död på djuren, tyvärr!!
Rådjur! Rävar. Älgar! Tama djur!!
Vi droppar Frontline på hunden o alla katterna, men de får ändå fästingar!
Hade en på bröstet i förrgår--en liten jäkel-- fick loss den, men märket efter den; blir större o större, kliar väldigt!
Fialotta
Usch...finns väl inga mer onödiga o äckliga djur än fästingar....ryyyyyyser!
AvalonC
Säger bara 100% FRONTLINE!!!!


Våra katter hade flera fästingar flera dagar i rad, och jag tröttnade.
Så jag fick rådet att testa Frontline från djursjukhuset.


INGA FESTINGAR på två veckor...
Det står att oljan ska hålla fästingar borta 3-4 veckor, men Pi fick en på sig efter två och en halv vecka... Men vad mer kan man begära...???


Så nu behandlar jag dem med den oljan, och kommer fortsätta hela sommaren... (Tog för 2 sekunder sedan bort en fästing som kröp i pälsen på Carisma, men den satt inte fast...)

Enda negativa är priset... 174:- för tre pinpetter, men helt klart är det värt det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon