Humleblomstern
Jag har fått lov av hyresvärden att ställa upp en pallkrage på gården för odling. Nu behöver jag lite tips om hur jag skall odla. Potatis och sådant går bort direkt, för tanken är att jag skall kunna plocka blad att äta hela sommaren. Men hur mycket ryms egentligen i en pallkrage blink.gif ? Hur tätt vågar jag så, och vilka grönsaker bör jag satsa på för att få stor avkastning?
Åsa, mälardalen zon 2
Mangold ger hög avkastning man kan plocka blad hela sommaren och långt in under hösten, blir det en mild höst kan man plocka nästa ända fram till jul ifall man bor i södra sverige. 2 rader i en pallkrage ger en hel del blad.

Någon rad plocksallad ger också en hel del. När den går upp i blom kan man riva bort den ifall man tycker den blir besk. Där sallade stått kan man sedan sätta någon annan snabbväxande gröda som blir bra när man sår den sent på säsongen ex. asiatiska bladväxter eller spenat.

Om du har möjlighet att sätta någon spaljé eller ställning i pallkragen borde det även gå att odla några plantor störbönor, de brukar ge rikligt med bönor lite senare på säsongen. Odlar man på höjden brukar man få ut mera i skörd per kvm.

Kryddkrasse/smörgåskrasse är också lättodlat och snabbväxande + en rad på bara ett par dm räcker långt när det gäller att ge lite sting till en sallad. Kryddkrasse bör sås i omgångar den brukar gå upp i blom efter ett tag, tidig och sen sådd tycker jag ger det bästa resultaten.
Kryddkrasse Stamm 10


Ofta går det bra att så tätare än vad som står på påsen men ju tätare du sår desto noggrannare brukar man behöva vara med vattning och gödning.
Humleblomstern
Tack för tipsen Åsa!
Jag bor i gränsen mellan växtzon V och VI, så om mangold är lite frosttålig låter det ju som ett utmärkt val. Hur är det med de asiatiska bladväxterna, tål de en knäpp?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många olika sorters asiatiska bladväxter en del tål ingen frost alls men det finns en hel del som klarar kyla, Tatsoien har överlevt 10 minusgrader hos mig.
Titta på runåbergs sortiment de har lite att välja på och det står om sorterna klarar kyla.
http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm
Humleblomstern
De asiatiska bladen verkar ju vara en riktig guldgruva! Det finns ju flera sorter som jag bara måste prova. Misstänker att det nog blir mer än en pallkrage...
Tack för hjälpen!
Åsa, mälardalen zon 2
Tänk bara på att de ska sås lite senare på säsongen de flesta av dem är långdagsväxter = de går upp i blom när det är långa dagar så de går bäst att odla senare på sommaren då dagarna börjar bli kortare.
Humleblomstern
Det låter ju problematiskt, här i Luleå är det nämligen väldigt ljust om nätterna även en bra bit in på sommaren. Jag får göra ett försök, håll tummarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon