Full version: Katt i skatbo
zaaritha
Speedy klättrade upp i skatboet i körsbärsträdet!!
Vi slog oss ihop med skatorna; och sprutade vatten på Speedy--så han dröp ner ur trädet!!
Skatparet var helt hysteriska...
Åsa - Alingsås
Min katt Måns försökte klättra upp i ett skatbo igår i grannens trädgård. De måste ha haft ungar däruppe för de blev alldeles vilda när han kom klättrandes, hehe. De kraxade och skränade och anföll honom mer eller mindre, så han bestämde sig för att det inte var värt det, heh. Jag hejade på skatorna, men kände inte att jag kunde spruta vatten i grannarnas trädgård... rolleyes.gif
Katter!! wub.gif wub.gif Man måste älska dem men det är inget roligt när de tar fåglar... unsure.gif

MVH, Åsa!
wolkenkrabber
hej på skator blink.gif dom finns det ju nog av de luktar o sprider sjukdommar, fast visserlgien, jag skulle inte vilja ha min katt i ett skatbo, tänk på alla sjukdommar den kan få
pejori
vilka sjukdommar sprider skator som inte andra fåglar gör? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
tycker väl inte att skator är värre än andra rovdjur unsure.gif unsure.gif
dom är bland de bästa renhållningsarbetarna som finns wub.gif wub.gif
vihemma
Vilken cirkus... ohmy.gif
wolkenkrabber
CITAT (pejori @ 07-05-2005, 14:21)
vilka sjukdommar sprider skator som inte andra fåglar gör? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
tycker väl inte att skator är värre än andra rovdjur unsure.gif unsure.gif
dom är bland de bästa renhållningsarbetarna som finns wub.gif wub.gif

vet inte men em e stor skriker o så det är väl det att dem syns mer än dem andra
zeppo
CITAT (zaaritha @ 07-05-2005, 00:58)
Speedy klättrade upp i skatboet i körsbärsträdet!!
Vi slog oss ihop med skatorna; och sprutade vatten på Speedy--så han dröp ner ur trädet!!
Skatparet var helt hysteriska...

Bra gjort!

Skatorna är nordens papegojor.......

wink.gif
renate
Skator är fina,sociala fåglar.Att de försvara sitt bo mot katter är väl helt naturligt.
De luktar inte och sprider inte mer sjukdomar än andra fåglar.Här är ett skatbo högst uppe i en tall,dit går inte mina katter.Det måste gått livat till när katten var i skatboet.Ha ha ha.
laugh.gif laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif rolleyes.gif wub.gif wub.gif unsure.gif
Lilla Selma
En av mina kissar kom hem efter att ha varit borta hela natten (första gången i hans femåriga liv) med fullt av äggskal och äggula i pälsen. Vi funderade över vad han kunde ha varit ute för - kanske han klättrat upp i något träd lockad av fågelungeljud unsure.gif för att sedan bli skrämd av arga föräldrar - dråsat ner i boet (kanske skatbo, för äggen såg lite större ut än vanliga småfågelägg, av skalen att döma) och krossat något ägg. Pissblöt och helt sönderstressad kom han tillbaka hem! unsure.gif wub.gif

Hälsar Selma
zaaritha
Ni vet väl att det finns en gammal sägen som går ut på att flyr skatorna
ens trädgård, så betyder det sorg o olycka!
Skator är inga snuskiga fåglar!
Vilka fåglar är snuskiga---förresten????
Snöflinga
Min absoluta favvo-fågel, intelligenta och framförallt vackra rolleyes.gif Betrakta en skatas färgskimrande dräkt i solljus, så kan ni inte annat än hålla med mig.

Pica pica heter den föresten på latin sleep.gif
zaaritha
Ja--alla kråkfåglar är intelligenta! Gäller skator, kråkor o kajor!!
zeppo
CITAT (zaaritha @ 07-05-2005, 18:36)
Ni vet väl att det finns en gammal sägen som går ut på att flyr skatorna
ens trädgård, så betyder det sorg o olycka!
Skator är inga snuskiga fåglar!
Vilka fåglar är snuskiga---förresten????

Jag tror att det är ganska få som tycker om skarvar.
Men dom har väl sin plats i ekosystemet med..........

Men skatorna är fantastiska..........................
kristerh
Det var en modig katt som vågade, skatorna är ju väldigt aggressiva.
krister
Sulawesii
Bra att ni fick ner katten, zaaritha! Tycker att man ska försöka se till att alla djurfamiljer får lugn och ro när de har små att ta hand om.

Är också förvånad över att katten vågade!

Sen jag själv tog hand om en skatbebis för några år sedan är jag ett stort skatfan! Oj, vad kul det var att se vilka upptåg han (?) hade för sig! Han verkligen lekte.
Synd att de är så illa omtyckta av många.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon