Kathy
Någon som följer programmet?

"Under sex avsnitt ska de utvalda usla chaufförerna klara av att genomföra en rad körmoment, som kan vara att testa reaktionsförmåga, göra en trepunktsvändning, fickparkera, backa med släp, hinderbana, kurvtagning och framförande av fordon i trånga utrymmen."


Jag har sett två avsnitt av programmet och häpnar över att deltagarna faktiskt har körkort, med tanke på hur dåligt de kör.
ejjan
Nån på Vägverket var upprörd över att de visar sånt på tv. TV4 sa bara att det faktiskt är vägverket som gett dessa människor körkort. Svar på tal smile.gif

Skrattade så jag grät vid första avsnittet. Skulle dock inte skratta om jag mötte dessa ute i trafiken... Förhoppningsvis så kör de inte bil så ofta i vanliga fall.
Kathy
CITAT (ejjan @ 07-05-2005, 16:45)
Nån på Vägverket var upprörd över att de visar sånt på tv. TV4 sa bara att det faktiskt är vägverket som gett dessa människor körkort. Svar på tal smile.gif

Skrattade så jag grät vid första avsnittet. Skulle dock inte skratta om jag mötte dessa ute i trafiken... Förhoppningsvis så kör de inte bil så ofta i vanliga fall.

Ja, att de har lyckats få körkort?
En av deltagarna hade krockat tre gånger vid uppkörningen.
Nu stod det iof inte hur många gånger hon kört upp, så det var kanske inte vid ett och samma tillfälle, men ändå. blink.gif
Det otäcka är att dessa bilförare troligen inte är unika på något sätt, sad.gif det finns nog både en och flera ute i trafiken.
Reserv
Uppkörningsmännen som godkännt körkorten för dom här förarna borde bli av med sina behörigheter att få ge ut körkort i framtiden. Det kan väl inte vara nån konst att ta reda på vem dom kört upp för. Förhoppningsvis så gör dom till sig å det grövsta på TV för att få vara med, och i verkligheten bara är taskiga förare (inte livsfarliga som på TV programmet) blink.gif
lillalind
det får man verkligen hoppas. man blir ju mörkrädd för mindre!! de borde aldrig få tillbaks korten igen!!!!!! mad.gif mad.gif mad.gif
zaaritha
Fy f-n, blir rädd!!
anna_rispan
De borde fått en ny fräsch bil att köra så de var lite mer rädda om den. Några kör som om de framför en stridsvagn!!!

Men det är roligt att titta tycker jag, så man vet hur en del som kör läskigt kankse tänker o fungerar. Om man möter en med autofobi. Att överhuvudtaget försöka tänka mer på omgivningen när man kör, inte ligga i hasorna, tuta och vara stressig.
Ophelia
Har själv inte körkort men jag VET att jag kör bättre än dem, varjefall de gånger jag övningskört!! Skrämmande. Har de kunnat få körkort så kan jag få det även om jag skulle köra med bindel.
Betty
Och vilka priser de får de som "vinner" varje avsnitt och får åka hem! Allt från stadsjeep till bensin. (En stadsjeep i dessa människors händer är ju rena mordvapnet...) Jag tycker att de genomgående borde vinna körlektioner.och den som till slut koras till Sveriges värsta/sämsta bilförare borde bli av med körkortet och få börja om från början och få ta om sitt körkort.
Ophelia
CITAT (Betty @ 07-05-2005, 19:09)
Och vilka priser de får de som "vinner" varje avsnitt och får åka hem! Allt från stadsjeep till bensin. (En stadsjeep i dessa människors händer är ju rena mordvapnet...) Jag tycker att de genomgående borde vinna körlektioner.och den som till slut koras till Sveriges värsta/sämsta bilförare  borde bli av med körkortet och få börja om från början och få ta om sitt körkort.

Kanske kan ge det till mig som saknar klirret i plånboken och tiden i kalendern!! rolleyes.gif
Kathy
CITAT (Betty @ 07-05-2005, 19:09)
Och vilka priser de får de som "vinner" varje avsnitt och får åka hem! Allt från stadsjeep till bensin. (En stadsjeep i dessa människors händer är ju rena mordvapnet...) Jag tycker att de genomgående borde vinna körlektioner.och den som till slut koras till Sveriges värsta/sämsta bilförare borde bli av med körkortet och få börja om från början och få ta om sitt körkort.

Det var faktiskt en bra idé; att de ska få körlektioner.
Undras vad den som "vinner" som Sveriges sämsta bilförare får? Han/hon kanske inte får tillbakas sitt körkort?
fruberglund
Blir mest förundrad över hur hon (vet inte vem det var) som inte ens vet hur man kopplar, växlar och vart bromsen sitter nånsin fått körkort!!! wacko.gif

Och hur är man funtad om man bara släpper ratten hur som helst hela tiden???

Men det märker man ju i trafiken varje dag...massvis med folk som absolut inte borde ha körkort. Suck säger jag bara och HOPPAS att jag slipper träffa på någon sån.

Blir mest ledsen för att folk faktiskt dör för att vissa beter sig precis som de i serien...alltså inte tänker alls innan de sätter sig bakom ratten.
pejori
jag tror inte att dom lite äldre kör alls i vanliga fall unsure.gif
den ena var ju nästan BLIND!!!! och kunde inte flytta fram sätet. wink.gif
ungdommarna är bedrövliga att se...dom har ju fått sitt kort nyligen
och en mamma som bara skrattar är ingen bra förebild rolleyes.gif
Magdis
Ja det var ju helt otroligt, man hoppas ju att det inte ska vara på riktigt. Det är ju skandal att dessa människor klarat uppkörningen. Min 4-åriga dotter skulle köra bil bättre än dem.
Frida H
CITAT (pejori @ 07-05-2005, 21:07)
och en mamma som bara skrattar är ingen bra förebild rolleyes.gif

ja man undrar ju hur den där mamman kör, honkanske inte har nåt körkort
Inga från Närke
Alla kanske borde prova på denna test.
Det är ju extrema tester och inte mycket de har att svänga på, men jag håller med att de borde nog få körlektioner i pris.
Visserligen kör man under mera press när det är en så kallad tävling, det kan nog påverka lite, typ detta med ambulansen var nog stressande med syrenerna precis framför, men det skulle faktiskt vara kul att få prova utan att vara med och tävla.
Kanske något för en Odlaträff ett slags Odlarally rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif och se om vi är lika dåliga eller bättre.
Det är alltid lättare att sitta hemma vid TV:en och kommentera än göra det i praktiken.

Har erfarenhet av en annan sak som inte har med bilkörning att göra.
Man sitter framför TV:en och ofta kommenterar att vittnen inte ser vad boven har på sig, hur lång han är o.s.v. och man tycker det är väl konstigt att de inte ser det när de var där på platsen, hur dum är man.
Jag blev vittne till ett rån eller vad man kan kalla det. Var på apoteket där jag bor, en kille kommer in i väldans fart, hoppade över disken och hämtade det han skulle (amfetamin o liknande) och full fart ut igen.
När polisen fråga vad hade han på sig, så det enda jag och apotekspersonalen kom ihåg var den svarta luvan, fast vi stod 1-1,5 m ifrån, för man blir så paff att något sådant ska hända så man tänker inte på dessa sakerna.
Så numera säger jag aldrig så när man ser något likande eller hör om det.
smulan76
Kollar också på detta program. Det bästa som jag gjort var att ta CE-körkort. Tack vare det så har jag fått lära mig att backa och använda speglarna till det som de ska användas till, även också att tänka till lite längre än vad näsan sträcker sig.
Jag tror att det på ett sätt är bra att de visar hur vissa beter sig i trafiken (fast det finns säkerligen någon som fjantar sig bara för att de är med i TV).
Hoppas vinsten är förlorat körkort eller 1 års uppfriskande övningskörning på bilskola.
Väntar med spänning på nästa program./smulan76
Kathy
Hej och hå.
Igår var jag ute med bilen, svängde in i en rondell och var sen på väg ut ur rondellen.
Då får jag tvärnita!! Rakt framför mig kör det in en tjej med en stoor bil, som inte tycks ha en aaaning om att man ska väja för bilar som är i rondellen, innan man själv kör in i den. ohmy.gif
Att hon sen satt och snackade i mobiltelefonen gjorde ju inte saken bättre. mad.gif

Jag skulle kanske anmäla henne till nästa omgång av "Sveriges värsta bilförare"? tongue.gif
amaira
Hela tv-programmet är sorgligt från början till slut! mad.gif sad.gif

Står inte ut med att titta, tv:n stängs av. (Så egentligen vet jag ju inte om programmet ÄR lika sorgligt rakt igenom och till slutet)

Tycker en yrkesförare.
råse-marie
Håller med föregående talare smile.gif

Är det något att visa på TV wacko.gif och att dom inte skäms .........Det skulle jag göra sad.gif om jag körde så dåligt .
Programtablån kan visst fyllas med vad som helst ......
Ciczi
Appropå Scrollans berättelse om hon som körde rakt in i rondellen utan att väja.
Härom dagen körde jag på en huvudled. Som alla vet (eller man kan ju undra ibland), så har ju de som ska köra ut på huvudleden antingen stopplikt eller väjningsplikt. Jag kör som sagt på huvudleden och i en delvis skymd korsning (med väjningsplikt) kör en fåne rakt ut från min vänstra sida. Jag håller ca 40 och tvingas att tvärnita för att inte krocka. Den andre bilföraren nitar också. Jag blev så förbaskad så jag hoppar ur bilen och undrar lite försynt vad i hela helsingen han sysslar med... mad.gif Jag får till svar att det var jag som skulle stanna för att det var högerregeln som gällde där. wacko.gif Hallå.... sa jag och pekade på huvudledsskylten.... Han envisades och då sade jag att men om du nu är så förbenat säker på detta så ligger körskolan där borta. Fråga då dem varför de lär ut att detta är en huvudled.... Och sedan kunde jag inte låta bli att klämma i med att och när du ändå är där så kan du ju passa på att ta ett par lektioner.....

Vissa tycks ha fått sina körkort till skänks....


Ciczi
netaave
Jag tror hela programmet är en bluff, tror inte man får körkort om man krockar vid uppkörningen.
Tror (hoppas) deltagarna är regisserade att verka sämre än de är.
AnnammA
En sak är säker:deras fd körlärare och uppkörningsinspektörerna måste skämmas om de känner igen sina forna elever!!! blink.gif blink.gif blink.gif Jag själv tog körkort som 30+, och då hade jag ibland känslan av att en del som klarade uppkörningen gjorde det i rena rama turen. unsure.gif Likaså var det ngn körlärare(30+) som åbäkade sig för de snygga tjejerna(20-) och försökte grabba till sig med de yngre motorintresserade killarna... wink.gif wink.gif wink.gif Alltså det var min upplevelse av det hela...
Sedan är det ju faktiskt så att alla har vi olika egenskaper när vi kör bil, beroende på kön, ålder, vana och miljö. Bor vi på landet, långt från de större städerna, kör vi ju absolut inte likadant som människor i storstadstrafik: det är ju helt logiskt! sleep.gif sleep.gif sleep.gif
En annan sak med programmet är att jag tycker de skulle haft lika många kvinnliga, som manliga bilförare med. Det känns lite felriktat med fler kvinnor, som om fler kvinnor överlag kör sämre än män, tycker jag.

AnnA
djingis
Men Snappe, han är ju bara för go!
Blink, blink!
AnnammA
Jo, lite som "Grabben i graven bredvid"...
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

AnnA
Kathy
CITAT (netaave @ 09-05-2005, 07:59)
Jag tror hela programmet är en bluff, tror inte man får körkort om man krockar vid uppkörningen.
Tror (hoppas) deltagarna är regisserade att verka sämre än de är.

Jag tror att ska man låtsas något, så har man kunskapen i grunden. smile.gif

från TV 4 hemsida: "Körhistoria: har krockat många gånger, kan varken backa eller parkera. Krockade tre gånger under uppköring.
Hennes mardröm i trafiken är fickparkering, backa och halt väglag."

Jag tror inte hon fick körkortet just vid den uppkörningen som hon krockade, utan vid en annan uppkörning.rolleyes.gif




Detta är för en del år sen och det var min mors arbetsgivares fru som bestämde sig för att ta körkort.
Det tog henne 6 år av övningskörning och 8 uppkörningar innan de gav henne lappen! sad.gif wacko.gif
Frågan är, hur bra/dålig förare är man då?? blink.gif
djingis
CITAT (AnnammA @ 09-05-2005, 09:40)
Jo, lite som "Grabben i graven bredvid"...
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

AnnA

Ja, där sa du nåt. När hans sambo skrek att han glömde blinka och han svarade på sin trygga norrländska.
" Blink, blink"
Då smalt jag här i Skåneland
Bettson
Apropå att man många gånger vill att äldre skall sluta köra bil.

En bekant till mig hade en faster som var 85 år. Sönerna som var läkare ville att lilla mamma skulle sluta och köra bil.

Nästa gång de träffades i sommastugan så hade mamman som vanligt kört bil dit själv sisådär en trettiofem mil.

När hon klev ut ur bilen så hälsade hon på sönerna och langar så upp sitt körkort. Hon hade kört upp på nytt och klarat både teori och körprov så nu tyckte hon att de kunde sluta diskutera saken.

Det finns pantertanter!!!!! laugh.gif
Kathy
CITAT (Bettson @ 09-05-2005, 16:30)
Apropå att man många gånger vill att äldre skall sluta köra bil.

En bekant till mig hade en faster som var 85 år. Sönerna som var läkare ville att lilla mamma skulle sluta och köra bil.

Nästa gång de träffades i sommastugan så hade mamman som vanligt kört bil dit själv sisådär en trettiofem mil.

När hon klev ut ur bilen så hälsade hon på sönerna och langar så upp sitt körkort. Hon hade kört upp på nytt och klarat både teori och körprov så nu tyckte hon att de kunde sluta diskutera saken.

Det finns pantertanter!!!!! laugh.gif

Vilken härlig berättelse!!! wub.gif wub.gif wub.gif
Ja, det finns pantertanter! biggrin.gif
djingis
CITAT (Bettson @ 09-05-2005, 16:30)
Apropå att man många gånger vill att äldre skall sluta köra bil.

En bekant till mig hade en faster som var 85 år. Sönerna som var läkare ville att lilla mamma skulle sluta och köra bil.

Nästa gång de träffades i sommastugan så hade mamman som vanligt kört bil dit själv sisådär en trettiofem mil.

När hon klev ut ur bilen så hälsade hon på sönerna och langar så upp sitt körkort. Hon hade kört upp på nytt och klarat både teori och körprov så nu tyckte hon att de kunde sluta diskutera saken.

Det finns pantertanter!!!!! laugh.gif

Vilken go berättelse, den ska jag berätta vidare biggrin.gif
Rossi
Men hur trovärdiga är de egentligen? Om jag hade haft chansen att vinna så fina priser så hade jag också kunnat spela urusel bilförare ....

Bara i teorin då - jag hade aldrig nedvärderat mig själv på det viset!
farbror B
bara en fråga:
Varför tittar ni på skiten?
djingis
jamen , jag tycker inte att det är skit utan riktigt underhållande.
Annars hade jag bytt kanal! smile.gif
Rossi
CITAT (farbror B @ 10-05-2005, 13:31)
bara en fråga:
Varför tittar ni på skiten?

Jag har aldrig sett det (klarar inte av Linda Isacsson) utan bara hört talas om det ....
farbror B

Låter som om Bingolotto för några år sen, ingen jag känner erkänner att de tittade på det, men såldes ändå 2 miljoner lotter varje vecka laugh.gif
Rossi
CITAT (farbror B @ 10-05-2005, 13:44)

Låter som om Bingolotto för några år sen, ingen jag känner erkänner att de tittade på det, men såldes ändå 2 miljoner lotter varje vecka  :lol:

Men man kan ju köpa lotten utan att titta på programmet. Det är bara att rätta den på Internet eller i tidningen.

I min förening MÅSTE vi köpa minst en lott i veckan men det innebär inte med automatik att jag sitter bänkad framför TV:n med rättningspennan ....
farbror B

jaja, så säjer ju alla wink.gif
Rossi
CITAT (farbror B @ 10-05-2005, 13:53)

jaja, så säjer ju alla wink.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
farbror B
tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Inga från Närke
CITAT (Scrollan @ 07-05-2005, 17:21)
Ja, att de har lyckats få körkort?
En av deltagarna hade krockat tre gånger vid uppkörningen.

Ska villigt erkänna att jag undviker att fickparkera sedan det blev högertrafik så man får åka några svängar mera för att hitta en lämplig plats.
Sedan kan jag erkänna att vid min uppkörning för ca 40 år sedan så backade jag faktiskt på ett cykelställ och fick mitt körkort ändå så det så.
Men det var ett överväxt cykelställ så bilskolläraren såg det inte heller för än det sa bump. tongue.gif

Har haft körkort nu i 40 år ca, kör varje dag och har 1 st fortkörningsbot, 1 st parkeringsbot och det tycker jag är bra. Därmed inte sagt att jag är en bra förare för jag kan ilskna till ibland på andra som jag tycker kör dumt m.m.
Nu börjar jag fundera på om det börjar vara dags att varva ner för någon senil gammal dam vid ratten vill jag inte bli. Men tyvärr är det bara jag som har körkort i familjen så jag får nog fortsätta ett tag till om hälsan är med mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon