Sidor: 1, 2
Annki
Det har blivit vanligt att referera till att man har "minne som en guldfisk" när man misslyckas med att minnas detaljer, troligen på grund av stress. Men hur mycket minne har en guldfisk? Tänker på krakarna i en rund glasskål... blir utsikten "ny" för varje varv? Annars borde de bli tokiga på kuppen. Någon som vet?
pejori
vad jag har fattat, så tar dom stor skada i dessa runda skålar sad.gif sad.gif
dom uppvisar nervösa besvär och det är djurplågeri att ha dom sådana skålar
så någon form av minne har dom, men hur mycket är svårt att säga wub.gif wub.gif
zaaritha
Måste vara djurplågeri, fiskar i rund skål!! SÅ onaturligt!
Christoffer
Jag hörde en gång att en fisk, det var en vanlig en, minns inte vilken, skulle ha ett minne på tre minuter.

Men Guldfiskar kanske har längre minne, jag vet inte.
pejori
med tanke på deras storlek bör man beräkna en fisk på tio liter vatten ungefär rolleyes.gif
mera är bara bra wub.gif wub.gif
Tesa
Mythbusters på Discovery slog hål på den myten för ett tag sen genom att lära guldfiskar simma i en labyrint......fast en del verkade faktiskt ha VÄLDIGT kort minne....
zaaritha
Men--vem är så korkad att den har fiskar instängda?!
Tesa
De flesta som äger akvarium...fast jag har bara växter i mitt....
Annki
Vill gärna säga att jag inte har fiskar. Blev bara lite intresserad.
Snöflinga
Ja, dom blir galna sad.gif Behöver en fondvägg av något slag .....

F.ö. tycker jag synd om alla vilda djur i fångenskap!
Virgo
CITAT (zaaritha @ 07-05-2005, 21:35)
Men--vem är så korkad att den har fiskar instängda?!

Jag! ohmy.gif
*Felix matte*
Jag har haft Guldfiskar i akvarium... trevliga prickar som kom och tog mat ur hand wub.gif men att ha dem i en skål ohmy.gif ... Aldrig! mad.gif

Minne som Guldfisk var frågan... tror jag har sämre (iaf stundvis) laugh.gif
zaaritha
Ta inte illa upp, Virgo!!
Men--jag vidhåller att fiskar, fåglar o djur ska få leva "vilt"!
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 07-05-2005, 21:51)
Ta inte illa upp, Virgo!!
Men--jag vidhåller att fiskar, fåglar o djur ska få leva "vilt"!

Ber om ursäkt för att jag klampar in helt objuden men jag vill fråga dig zaaritha om du tycker att alla vi som har hund och katt bör släppa ut dem i det fria!?

Hur ställer du dig till att man har nötkreatur... kossor, kalvar och tjurar i ladugårdar, får, getter, höns och kycklingar?

Kanske är du vegan eller vegetarian... då förstår jag din inställning... om inte... rolleyes.gif unsure.gif
zaaritha
Nej, jag menar att fiskar ej ska vara instängda!
Samt, småfåglar, duvor o dylikt!
Hundar o katter, hästar, kor o getter, får är --vad jag kallar "husdjur"Jag kanske har åt helsicke fel??
Reserv
Och varför får lilla undulaten eller papegojan inte tillhöra husdjuren? blink.gif Enligt zooaffärerna så är dom husdjur dom med. wink.gif unsure.gif
zaaritha
Ja, vi kommer väl inte längre, det är bara så att jag inte tycker några fåglar ska vara i bur.
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 07-05-2005, 22:02)
Nej, jag menar att fiskar ej ska vara instängda!
Samt, småfåglar, duvor o dylikt!
Hundar o katter, hästar, kor o getter, får är --vad jag kallar "husdjur"Jag kanske har åt helsicke fel??

Javisst har du fel... vad och vem bestämmer att just fiskar och småfåglar ska ha frihet men inte andra djur.

Faktiskt så tror jag att ingen av oss kan rent generellt säga vad som är rätt eller fel vad gäller djurhållning... det måste var och en känna efter vad som känns OK.
zaaritha
Därför att fåglar o fiskar ej är domensticerade!
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 07-05-2005, 22:09)
Därför att fåglar o fiskar ej är domensticerade!

Ursäkta en okunnig... men vad betyder det?
zaaritha
Tamdjur.
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 07-05-2005, 22:12)
Tamdjur.

OK.. Tack! wub.gif
Tesa
Domesticerade betyder.......Tama..eller tämjda...dominerade av människan

Men en Koikarp kan ju bli tam...och fåglar också...
Reserv
CITAT (Felix matte @ 07-05-2005, 22:10)
CITAT (zaaritha @ 07-05-2005, 22:09)
Därför att fåglar o fiskar ej är domensticerade!

Ursäkta en okunnig... men vad betyder det?

Domesticerad ska det vara. Betyder att den är styrd av människan, och att vi är dominerande. rolleyes.gif
Snöflinga
Hästar, kor, hundar, katter o.s.v. är tamdjur så vitt jag vet.
Fåglar, fiskar, kaniner, råttor, ormar, ödlor m.m. et.c. finns vilda i vår natur och bör så göra anser jag.

Någon här på forumet har eller hade ett så fint visdomsord om att blott de instängda fåglarna längtar, de vilda flyger....... eller hur det nu var unsure.gif
zaaritha
Sorry, stavade fel!! wub.gif
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 07-05-2005, 22:12)
Tamdjur.

Bestämt vill jag påstå att många av de fiskar vi haft i akvarium har blivit mer eller mindre tama... hur kan man annars förklara att de kom och tog mat ur hand och stannade vid ytan så länge vi pratade med dem blink.gif wub.gif
wolkenkrabber
pappegojor kan bli dometicerade så de så! och om man har en pappegjoa brukar man inte ha den instänged dygnet runt när man äör hemma har man buren uppen, viss ahr tillomed ett eget rumm till sina såglar de får flyga fritt i
zaaritha
Jag ger mej! sad.gif
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 07-05-2005, 22:19)
Jag ger mej! sad.gif

wub.gif
fruberglund
CITAT (Tesa @ 07-05-2005, 21:32)
Mythbusters på Discovery slog hål på den myten för ett tag sen genom att lära guldfiskar simma i en labyrint......fast en del verkade faktiskt ha VÄLDIGT kort minne....

Ja, fast det gick ju inget vidare för Adams fiskar biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Förresten, är inte dessa fiskar och fåglar i djuraffärerna uppfödda för att just vara husdjur? I så fall ser jag inget fel med det för om inte vi hade köpt dem hade de inte levt alls.

Om man däremot går ut och fiskar en fisk i sjön och slänger i ett akvarium eller fångar en fågel i naturen och har i bur....då är det fel!

Min åsikt om saken bara (har aldrig haft fiskar eller fåglar själv).

Sen så har väl alla djur varit vilda från början, även katter och hundar. Då var det väl fel att tämja dem från början också???
Åsa - Alingsås
Problemet är väl att när ett djur väl blivit domesticerat (och det gäller ju också djur som tagits i det vilda som små) går det ju inte bara att släppa ut det i naturen därför att de vet inte hur de ska göra för att överleva själva. Det är ju därför de här "Rädda illrarna-aktionerna" som militanta djurrätts-grupper håller på med inte är så genomtänkta, eftersom djuren antingen svälter ihjäl eller blir överkörda. unsure.gif sad.gif unsure.gif

Om man vill hjälpa djuren tycker jag personligen att det är bättre att köpa krav-märkt och vägra päls, och älska sina katter som familjemedlemmar!! wub.gif rolleyes.gif wub.gif

MVH, Åsa!
yenny
För att återgå till frågan....Om jag inte mins helt fel... läste någonstans om guldfiskar att dom har ett minne på ca en månad.
GoSatta
Guldfiskar har ca 3 månaders minne enligt forskning.

att guldfiskskålen är rund har ingenting med dess olämplighet att göra utan det är enbart storleken det handlar om, en gulfisk behöver upp mot 300 liter när den är vuxen.

Sen finns det både fåglar och fiskar som inte kan vara någonting annat än husdjur efter som dom är framavlade/odlade/hybriserade och skulle inte överleva i naturen.
Diabolique
CITAT (GoSatta @ 08-05-2005, 21:47)
Guldfiskar har ca 3 månaders minne enligt forskning.

att guldfiskskålen är rund har ingenting med dess olämplighet att göra utan det är enbart storleken det handlar om, en gulfisk behöver upp mot 300 liter när den är vuxen.

Sen finns det både fåglar och fiskar som inte kan vara någonting annat än husdjur efter som dom är framavlade/odlade/hybriserade och skulle inte överleva i naturen.

Intressant!
Jag har hört att de har 3 sekunders minne.
Kommer ihåg att jag har sett någon sketch där de skämtar om det.
Men antagligen är det en myt.

Det jag har hört om guldfiskar är att de är en av de få sorters fiskarna som kan överleva en längre tid i en rund skål. Men de mår inte bra av det och de får kortare livslängd. Och det jag har fått lära mig är att det har med något konstigt med vattentrycket i runda skålar (klotform, inte cylinder).
Och det är därför de kallas "guldfiskskål".
Som nämnts tidigare behöver fullvuxna guldfiskar mycket stor behållare, tyvärr blir aldrig de som får leva i skål särskilt gamla eller stora...


Kampfiskar däremot klarar sig bra i en mindre behållare och även i skål, även om akvarium är att föredra. Men de vill helst inte ha så djupt vatten. I det vilda lever de i risfälten eller i dypölar...
Vid uppfödning har jag sett bilder på hur de använder behållare som liknar små petflaskor...

Vad jag har fått lära mig om domesticerade djur så räknas det som mera "förädlade" djur.
Om du lägger ett papegojägg från en tam papegoja i ett bo för vilda papegojor, så kommer ungen att ha samma förutsättningar att klara sig som alla de andra vilda papegojungarna (förutsatt att det är samma typ av papegoja).

Samma sak gäller min igelkott och undulater om jag inte minns fel, de har samma förutsättningar som sina vilda släktingar att klara sig om de växer upp i det vilda med sina artfränder. Då räknas de inte som domesticerade, även om de är husdjur och tamdjur.

De måste få förändrade egenskaper helt enkelt, beteende, färg och/eller kroppsbyggnad.

Detta är bara vad jag har hört, det behöver inte betyda att det är helt rätt.
Gossen Ruda
Alla djur värdesätter frihet så förmodligen har du fel. Du skiljer mellan olika typer av djur beroende på hur du uppfattar dom. Vi är nog alla sådana. Om "husdjuret" får en chans så rymmer dom flesta.

Ovanstående är ett svar till zaaritha.
GoSatta
"Det jag har hört om guldfiskar är att de är en av de få sorters fiskarna som kan överleva en längre tid i en rund skål. Men de mår inte bra av det och de får kortare livslängd. Och det jag har fått lära mig är att det har med något konstigt med vattentrycket i runda skålar (klotform, inte cylinder).
Och det är därför de kallas "guldfiskskål"."

Ren myt, skålen i sig är det inga problem med utan det handlar enbart om storlek, ha en på 300 liter och guldifksen skulle må finfint. Annan nacdel med en skål är att det av naturliga själ blir svårt med pumpar filter etc. som behövs för att en fisk ska kunna leva någon längre tid.

varför det kallas guldfisk skål är för att det säljer, folk har sett det på tv och ja man hör ju på namnet att en guldfisk ska bo där i så då måste det ju vara så! finns massvis med fiskar som skulle klara sig otroligt mycket bättre där i än just guldfiskar som är stora fiskar och desutom inte är så förtjusta i varmt vatten (som det lätt blir i en skål).

Akvariehandeln är också tyvärr väldigt duktiga på föra vidare liknande osanningar efter som en stor del av deras omsättning kommer från guldfisk skålar och liknande. (dock inte alla butiker, finns väldigt bra specialliserade akvariebutiker i Sverige)
Diabolique
CITAT (Gossen Ruda @ 08-05-2005, 22:24)
Alla djur värdesätter frihet så förmodligen har du fel. Du skiljer mellan olika typer av djur beroende på hur du uppfattar dom. Vi är nog alla sådana. Om "husdjuret" får en chans så rymmer dom flesta.

Jag håller med om att alla djur värdesätter frihet, så jag tror att jag har rätt. smile.gif Har inte heller sagt något annat.
Jag förstår faktiskt inte vad du menar och vad i mitt inlägg du syftar till...

I denna diskussion har det inte med hur jag uppfattar djuren (kampfisk och guldfisk), utan om hur de lever i det vilda och därmed vilka förutsättningar de har till ett liv i skål. Motbevisa mig gärna om du inte tror mig! Jag kan som sagt ha fel, men det är vad jag har läst och hört.

Vad gäller domesticerande så är det inte jag som har kommit på det begreppet eller den indelningen.
Jag trodde själv att den igelkotten jag har var domestiserad eftersom den tama varianten kan ha många olika färger. Men det räcker tydligen inte för att klassas som domesticerad art har jag fått veta. Men vi har många husdjur som inte är domestiserade i Sverige.
Snöflinga
Ja men jag framhärdar fortfarande att det int är naturligt för vilda djur att vara instängda i vare sig bur, akvarium eller terrarium unsure.gif

En väns sambo lever på att resa ned till sydliga nejder och fånga vackra fiskar. c:a 50 % överlever sad.gif
Diabolique
CITAT (GoSatta @ 08-05-2005, 22:25)
"Det jag har hört om guldfiskar är att de är en av de få sorters fiskarna som kan överleva en längre tid i en rund skål. Men de mår inte bra av det och de får kortare livslängd. Och det jag har fått lära mig är att det har med något konstigt med vattentrycket i runda skålar (klotform, inte cylinder).
Och det är därför de kallas "guldfiskskål"."

Ren myt, skålen i sig är det inga problem med utan det handlar enbart om storlek, ha en på 300 liter och guldifksen skulle må finfint. Annan nacdel med en skål är att det av naturliga själ blir svårt med pumpar filter etc. som behövs för att en fisk ska kunna leva någon längre tid.

varför det kallas guldfisk skål är för att det säljer, folk har sett det på tv och ja man hör ju på namnet att en guldfisk ska bo där i så då måste det ju vara så! finns massvis med fiskar som skulle klara sig otroligt mycket bättre där i än just guldfiskar som är stora fiskar och desutom inte är så förtjusta i varmt vatten (som det lätt blir i en skål).

Akvariehandeln är också tyvärr väldigt duktiga på föra vidare liknande osanningar efter som en stor del av deras omsättning kommer från guldfisk skålar och liknande. (dock inte alla butiker, finns väldigt bra specialliserade akvariebutiker i Sverige)

I en bok som mina föräldrar har som är över 100 år gammal (och som heter "Fråga mig om allting") står det om guldfiskar och skötsel av dem. Och jag är rätt säker på att det stod att man skulle ha dem i en skål.
Så jag tror att det är ett mycket äldre fenomen än TV att ha guldfiks i skål...

Just kampfiskar vill ha varmare vatten än många andra fiskar i akvariehandeln. Det är närmast en förutsättning om man vill föröka kampfiskar att de har doppvärmare.

Ja, det är säkert en myt att det inte är rundheten på skålen som är skadlig.
Man hör ju så mycket saker som har blivit vedertagna"sanningar"...

Enligt en kompis som har jobbat i akvariehandel så rekommenderar de guldfiskar i skål eftersom kunden kommer tillbaka inom ett halvår för att köpa nya... Fiskar ses av vissa som slit och släng djur, och akvariehandlarna vill ju tjäna pengar.
Diabolique
CITAT (Snöflinga @ 08-05-2005, 22:39)
Ja men jag framhärdar fortfarande att det int är naturligt för vilda djur att vara instängda i vare sig bur, akvarium eller terrarium unsure.gif

En väns sambo lever på att resa ned till sydliga nejder och fånga vackra fiskar. c:a 50 % överlever sad.gif

Det håller jag med om!
Men om du läser mitt inlägg så är tamdjur inte samma sak som domestiserade djur. Många av våra tamdjur är inte domesticerade, det betyder inte att de är vildfångade eller vilda!
Se mitt första inlägg i denna tråd...

Men visst... Just fiskar är ofta vildfångade, något som jag också tycker är fel.
GoSatta
"Men visst... Just fiskar är ofta vildfångade, något som jag också tycker är fel. "

Helt fel! större delen av alla fiskar som säljs är odlade. Finns gigantiska odlingar i både asien, europa, afrika och i amerika som odlar fisk för försäljning till akvarister.

Sen är inte den frågan så lätt den heller, i många fall är fångadet av vildafiskar för akvarium bra efter som det hjälper till att bibehålla naturen (så att fler fiskar kan hämtas) och på så sätt motverkar inplantering av annan fisk etc.

Sedan är fångandet av akvariefisk mikroskopiskt om man gämför med fångsten av matfisk (och många av våra vanligaste akvariefiskar fångas i stor skala just för att ätas)

Den vildfångade fisken köpas och hålls mest utav folk som är väldigt engagerade i sin hobby och av odlare, i det vanliga hemma akvariumet hos folk finns det väldigt lite vildfångad fisk men några få undantag (efter som vissa fiskar finns i sådana mängder att det blir billigare att fånga dom än att odla dom)
GoSatta
angående vildfångad fisk:

http://www.zpet.se/index.php?option=com_co...=160&Itemid=196
Diabolique
CITAT (GoSatta @ 08-05-2005, 22:49)
"Men visst... Just fiskar är ofta vildfångade, något som jag också tycker är fel. "

Helt fel! större delen av alla fiskar som säljs är odlade. Finns gigantiska odlingar i både asien, europa, afrika och i amerika som odlar fisk för försäljning till akvarister.

Sen är inte den frågan så lätt den heller, i många fall är fångadet av vildafiskar för akvarium bra efter som det hjälper till att bibehålla naturen (så att fler fiskar kan hämtas) och på så sätt motverkar inplantering av annan fisk etc.

Sedan är fångandet av akvariefisk mikroskopiskt om man gämför med fångsten av matfisk (och många av våra vanligaste akvariefiskar fångas i stor skala just för att ätas)

Den vildfångade fisken köpas och hålls mest utav folk som är väldigt engagerade i sin hobby och av odlare, i det vanliga hemma akvariumet hos folk finns det väldigt lite vildfångad fisk men några få undantag (efter som vissa fiskar finns i sådana mängder att det blir billigare att fånga dom än att odla dom)

Ok, du har hakat upp dig på att jag skrev "ofta vildfångade".
Jag kanske ska lägga till "i jämförelse med andra husdjur", för jag har då aldrig hört att det skulle vara någon större marknad för vildfångade hundar och katter (det är inte ens lagligt).

Neontetror som är mycket vanliga fiskar ska tydligen ofta vara vildfångade eftersom det är billigare än att odla, och att det finns många av dem i det vilda håller jag med om, men jag tycker inte att det känns rätt att fånga dem och ha i akvarium i alla fall.
Snöflinga
Visst Diabolique ( måste du ha ett så svårstavat namn smile.gif ) Måste bara först fråga " har du en igelkott i BUR unsure.gif ?

Har läst ditt första inlägg och vad jag fattar (rätta mig om jag har fel)
så är domesticerade djur förädlade unsure.gif unsure.gif unsure.gif

Helt cyniskt kan guldfiskar överleva en längre tid ien rund skål. till vems nöje ? Jag försäkrar, att det är inte till guldfiskens sad.gif

Har varit på marknader, också i sydligare nejder, där det saluförs stackars små fåglar i pytteburar ..... man mår bara illa

Att en fisk pluppar upp i ett akvarium för att man pratar med den, betyder inte att den inte skulle må bättre av att ha vidgade vyer i ett fritt vatten

Jag bara undrar, varför homosapiens har ett så stort behov att sätta viltlevande djur i fångenskap ohmy.gif
Diabolique
CITAT (Snöflinga @ 08-05-2005, 23:38)
Visst Diabolique ( måste du ha ett så svårstavat namn  smile.gif ) Måste bara först fråga " har du en igelkott i BUR  unsure.gif  ?

Har läst ditt första inlägg och vad jag fattar (rätta mig om jag har fel)
så är domesticerade djur förädlade  unsure.gif  unsure.gif  unsure.gif

Angående igelkotten så har jag en Afrikansk pygmeigelkott som är svenskfödd av svenskfödda föräldrar. Och han har en stor kaninbur, men han bor i hela köket.
Buren är aldrig stängd och han har ett extra hus på golvet som han sover i ibland.
Om man ska ha Afrikansk pygmeigelkott så är utrymmeskravet 20 kvadratmeter, vilket vi har. Tyvärr tror jag inte att alla andra följer det.

Jag kan inte den exakta betydelsen av ordet domestiserad, men det är så jag har fattat det ja.

pejori
att vara domesticerad, betyder att HELA ARTEN har anpassat sitt behov efter mäniskan...inget annat
man kan inte domesticera ett djur ur flocken, den gör man bara tam...sedan detta med husdjur och tamdjur..... wub.gif
HUSDJUR är sådana vi lever på och som finns i ladugårdar, stall och stior smile.gif
SÄLSKAPSDJUR är våra älskade husdjur och där är hunden och katten domesticerad. rolleyes.gif
det finns vildhundar och vildkatter men det är andra arter. smile.gif man måste skilja på en vildkatt. och en förvildad katt, det är inte samma sak smile.gif wub.gif wub.gif
Diabolique
CITAT (pejori @ 09-05-2005, 01:15)
att vara domesticerad, betyder att HELA ARTEN har anpassat sitt behov efter mäniskan...inget annat
man kan inte domesticera ett djur ur flocken, den gör man bara tam...sedan detta med husdjur och tamdjur..... wub.gif

HUSDJUR är sådana vi lever på och som finns i ladugårdar, stall och stior smile.gif
SÄLSKAPSDJUR är våra älskade husdjur och där är hunden och katten domesticerad. rolleyes.gif
det finns vildhundar och vildkatter men det är andra arter. smile.gif man måste skilja på en vildkatt. och en förvildad katt, det är inte samma sak smile.gif wub.gif wub.gif

Ja, då var det ungefär som jag trodde då. smile.gif
För när djur genom avel ändrar sitt beteende och eller utseende från sina vilda släktingar efter människans selektiva avel, så räknas det väl som en ny art? Och som då alltså är domesticerad.

"SÄLSKAPSDJUR är våra älskade husdjur..."
Jo, men nu skriver du ju själv "husdjur" som en förklaring på "sällskapsdjur". Och det är nog så att för de flesta betyder "husdjur" både katter och grisar...
pejori
CITAT (Diabolique @ 09-05-2005, 01:37)
CITAT (pejori @ 09-05-2005, 01:15)
att vara domesticerad, betyder att HELA ARTEN har anpassat sitt behov efter mäniskan...inget annat
man kan inte domesticera ett djur ur flocken, den gör man bara tam...sedan detta med husdjur och tamdjur..... wub.gif

HUSDJUR är sådana vi lever på och som finns i ladugårdar, stall och stior smile.gif
SÄLSKAPSDJUR är våra älskade husdjur och där är hunden och katten domesticerad. rolleyes.gif
det finns vildhundar och vildkatter men det är andra arter. smile.gif man måste skilja på en vildkatt. och en förvildad katt, det är inte samma sak smile.gif  wub.gif  wub.gif

Ja, då var det ungefär som jag trodde då. smile.gif
För när djur genom avel ändrar sitt beteende och eller utseende från sina vilda släktingar efter människans selektiva avel, så räknas det väl som en ny art? Och som då alltså är domesticerad.

"SÄLSKAPSDJUR är våra älskade husdjur..."
Jo, men nu skriver du ju själv "husdjur" som en förklaring på "sällskapsdjur". Och det är nog så att för de flesta betyder "husdjur" både katter och grisar...

nej det skriver jag inte unsure.gif
en ko, häst,gris,höna, anka är inte sälskapsdjur...dom är husdjur och bor i stall och lador och som man äter.
sällskapsdjuren är dom du har inne i dit hem. katt hund fisk fågel mus marsvinhamster sköldpadda spindel orm ödla och minigrisen. dom har du till sällskap.. ohmy.gif ohmy.gif
Diabolique
Du skriver exakt såhär:

"SÄLSKAPSDJUR är våra älskade husdjur och där är hunden och katten domesticerad."

Sälskapsdjur är våra älskade husdjur.
Jag håller med.
Men jag förstår hur du menar med skillnaden mellan husdjur och sälskapsdjur. Jag vill ändå påstå att de flesta säger husdjur om både gris och katt, även om det per definiton är fel. Men det är ju så som språket utvecklas, genom folkets sätt att använda det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon