råse-marie
Vaknade av ett brummande ...brankåren står utanför med sina motorer på
Det brinner på taken ( och kanske mer hos ett par grannar .
Det är otäckt våra hus sitter ihop så det sprids lätt .
Men ingen har sagt att vi ska utrymma . Gubben är ute och kollar .
MÅSTE SKAFFA FLER BRANDVARNARE ivarje rum ....

Verkar vara ev några ungdommar som gått runt och tänt på i alla tidnings kontainerar och kanske har slängt upp någoty på taken
Vi har platta papptak !!!!!

usch nu törs man ju iten somna .. unsure.gif unsure.gif unsure.gif
måste gå och kolla i förnstret igen .
råse-marie
Dom hååler p å att ta upp taken verkar som det blommar upp där hela tiden..
Ser oxå att som är och släcker i pappers kontainrarna ...
Tänk om det är ungar som tänt på det har ju kunnat sluta med att flera människor dött .......
Usch jag sitter och ryser och fryser ....
Diabolique
Huu vad hemskt!
Hoppas att ingen kommer till skada och att så mycket som möjligt går att rädda.
*Felix matte*
Så skönt att ingen människa kom till skada.
Branden
wolkenkrabber
måste vara jobbigt när husen sitter ihop, vet ju själv hur det var när garagen på andra sidan gatan brann upp eller ett tre våningshus på itt kvartar gjorde det, hoppas grannarnas hus klarar sig från värre skador
yla
hoppas du berättar snart att allt e väl me dej o de dina
ja jag läste ju tidningen men du får tala om så att man vet att allt är väl från dej själv wub.gif man oroas

de e hemskt med eld de kan slå om så fort uch o att småfolk inte begriper bättre o tror att det är skojj att tända på de e fruktansvärt

hoppas nu bara det är en engångsföreteelse
råse-marie
Hej
Tack vi mår bra .... unsure.gif
men man blir skärrad .Man får sig en tankeställare ..... unsure.gif
kommer att instalera brandvarnare i varje rum ( en billig försäkring )
kom att tänka på alla kort och minnen
Ska nog göra en llåda för foton odyl .
Skulle det behövas och man har möjlighet att ta med den så är det ju bra .

För dom drabbade i husen är det misnt sagt kul.
Fy sjutton dom kommer itne att kunna bo där på LÄNGE !!!!!!!!

Tror nog att dom kommer att flytta eftter det här .

Dom sa på nyheterna att man settt ett gäng ungdomar springa från platsen .
Brandkåren var utkallad för att släcka 2 container bränder här när dom såg att det bra i husen .
Kvinnan i huset had e inte kommit fram till brankåren för det var upptaget men när dom kom ut var dom redan på plats .
wub.gif

man såg vad PROFFSIGA kåren är smidigt och lätt ....
VAD GLAD MAN ÄR ATT DOM FINNS wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Nu ska jag gå till stora lekparken med Josefine innan det börjar regna
Inga från Närke
För ca 16 år sedan var vi med om liknande där vi bodde.
Det var i ett höghus, det började brinna på nedre våningen, vi bodde rakt över. Totalt 20 lägenheter i huset, 4 på varje plan.
Det började vid 23,00 ca som tur var, så de flesta hade inte somnat.
Det var en alkis som hade besök, de drack T-doja och rökte på samma gång, det blev ett slut som ingen glömmer.
Hela lägenheten var förkolnad t.o.m porslinet i toan smälte. Hela huset fylldes av rök för att branddörrarna inte slöt tätt.
Vi fick utrymma hos oss eftersom vi bodde rakt över.
Vår lägenhet fick både rök och vattenskador men som tur var började det inte att brinna hos oss trots att lågorna slickade vår balkong och värmen krossade 2 av 3 rutor.
Vi hade 2 st katter och när brandkåren sa åt mig att utrymma (sambon jobba) fanns det inte tid att leta efter dem, brandmannen ville bara att jag skulle komma ut. Det var ett svårt beslut att lämna dem men vad skulle jag göra. Ringde sedan sambon och han kom hem och smet in och letade upp dem. En hade gömt sig i sovrummet under sängen, när sambon gick där var det så varmt på golvet att hans skosulor smälte på golvet. Han hittade båda och fick med sig dem ut i friska luften så allt gick bra.
Vi fick bo på hotell i 4 dagar innan vi fick komma tillbaka. Hela lägenheten sanerades, även möblerna, alla kläder fick tvättas m.m.
Men det tog lång tid innan all röklukt avtog (eller vi blev vana) och minnet av denna upplevelser bär vi på ännu.
Detta hände i januari månad och vi fick sova med kläder på och dubbla täcken för att värmen inte fungerade första dagarna eftersom de var tvungna att dra om vattenledningen, så det var kallt. Fick 2 värmefläktar till slut som stod och gick. Alla fönster var ju utblåsta under oss och eftersom vi bodde rakt över blev det extra kallt.
Detta blev långt men vill bara berätta om min upplevelse, man är glad att allt man hade inte brann upp, ändå är det tragiskt med denna upplevelse.

Jag lider med de drabbade, att bli av med alla tillhörigheter som står en nära är inte något man önskar sig värsta ovän.

Skönt att ni mår bra råse-marie trots upplevelsen. Ha en bra fortsättning.
Fialotta
Usch...va otäckt...du gör rätt i att installera massor med brandvarnare...jag bor i träkåk och har brandvarnare överallt
amaira
Usch eldsvådor är hemska och otäcka.
råse-marie
TYDLIGEN SÅ MÅLADE MANNEN I HUSET TAVLOR SOM GICK FÖRLORADE
kVINNAN FYLLER 75 OM ETT PAR VECKOR ..... sad.gif VILKEN PRESENT !!!!!
kÅKEN KOMMER DOM INTE ATT KUNNA BO I PÅ SÄKERT ETT PAR MÅNADER SKULLE JAG TRO .
dET MÅSTE BYGGAS OM EN HEL DEL ,DESSUTOM ÄR DET VÄLDIGT SPECIELLA YTTERVÄGGAR VI HAR - STORA STENBLOCK -MED SINGEL PÅ ....
VET INTE OM DET FINNAS ATT FÅ TAG PÅ LÄNGRE , DET ÄR BYGGT PÅ 70 TALET OCH VAR PÅ VÄG ATT KULTURMÄRKAS MEN DET BLEV INTE SÅ .
netaave
Usch eldsvåda är mitt värsta scenario, för bara någon månad sen var det en storbrand inne i Uppsala orsakad av svetsarbeten på taket under dagtid. Ett hus med loftgång och hela övervåningen övertänd så dom fick lyfta av taket, 15 familjer hemlösa. Folk var ju på sina arbeten och endast ett fåtal av de som bodde på undervåningen kunde rädda några ägodelar. T.o.m. plastmöbler utanför grannhuset smälte.
Lassila
CITAT (råse-marie @ 08-05-2005, 03:06)
Verkar  vara ev  några ungdommar som gått runt och tänt på i alla tidnings kontainerar  och kanske har  slängt upp någoty på taken

Ett jävla oskick att hålla på sådär, jag bor i en stadsdel där det närmast är en sport att tända på i soprum och konteiners. Så nu har fastighetsbolaget instalerat automatiska brandlarm i soprummen till en ökad kostnad för oss hyregäster utan tvekan. sad.gif

Det är vid sådana här tillfällen man önskar att vi fortfarande hade kvar skampålen mad.gif mad.gif
evarina
Usch vad otäckt! Tur att alla klarade sig med livet i behåll!
råse-marie
Här är brandbilden som stog precis utan för vårat fönster
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon