Helena, Mariefred
Maken har spikat ihop en ram som är 35 cm hög och 120x240 cm. Den ska stå direkt på gräsmattan. Mina frågor är:

- Räcker det att täcka botten med tidningar för att slippa att gräset kommer igenom och upp? Dvs utan att ta bort grässvålen.

- Kan jag fylla lådan t ex med 1/3 gammalt trädgårdsavfall (löv etc) som inte alls är förmultnat, 1/3 ko- eller hästgödsel och 1/3 jord? Har förstått att man inte kan få för mycket av gödsel, men om man nu har en massa halvmulten kompost...

- Är det sak samma om man har ko- eller hästgödsel?

Tacksam för svar!
Susanne i Linköping
120x240x35 cm, nu blir jag avundsjuk! laugh.gif

Tidningar räcker säger de som vet, såvida du inte har elaka rotogräs som t ex kirskål. Själv har jag fuskat, gräsmattan var seg lera så jag orkade inte gräva bort den utan vände bara på en del av grässvålen i kanten... och inga tidningar hade jag... det lär väl straffa sig senare. sad.gif

1/3 gammalt trädgårdsavfall har jag också fyllt med så det får jag hoppas att går bra! När jag anlagt bäddar (vanliga upphöjda fast utan kant) har jag gjort något liknande och det har verkat bra. I pallkragarna har jag även en del grövre material som grenar och pinnar i botten, det är mest som utfyllnad, halvmultnad kompost låter mycket bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon