Magdis
Jag skrev i en tråd längre ner men det försvinner antagligen i mängden så jag provar igen. Jag ska för första gången så lite grönsaker och jag är sugen på att köpa pallkragar från Granngården. Hur många kragar djupt måste det vara för sockerärtor, rädisor, sallad och morötter? Räcker det med en? Hur mycket jord går det åt ungefär? Kan man börja så ute nu fast det inte är mer än högst 5 grader i luften på dagen? Ifall jag täcker med fiberduk?
telli
Jag är ny på pallisar men jag kan tänka mej att sallad, rädisor o ärtor klarar sej med en höjd av en krage, men om du ska ha morötter i så skulle jag ha två kragar.

Jag fick tipset att vänta med att så tills jorden håller en temp på minst 5 grader. Fyll dina kragar, stoppa ner en termometer o kolla hur varmt du får under duken!
gammelnalle
hej Norrbottens-Magdis!

Att du inte fått svar kan bero på att frågan KANSKE varit uppe relativt "nyligen" och många ids inte svara. ????

Har du prövat att söka efter info?? Läs gärna Vad göran (moderator)

skriver här. Så får du lite hjälp.

Här skulle jag vilja slå ett slag för en FAQ... Har det varit på tal?? Ett för varje avdelning kanske?? Där de allra vanligaste frågorna penetreras.

INTE för att man inte skall fråga, det är jutrots det som gör forumet levande, men för att "nykomlingar" lättare skall komma vidare.


HUR många på höjden beror på: Vad har du under? Om du har jord direkt under (och INGEN markduk) klarar nog de växter som "växer neråt" med 1 pallkrage. Men har du markduk : se tellis svar

Hur mycket jord går det åt? Samma sak där: det beror på! HUR mycket VILL du ha i , hur MÅNGA pallkragar etc.

EN av fördelarna med upphöjda odlingar är just att det blir SNABBARE varmt i bädden jämfört med om den ligger I marken.

Lycka till
Magdis
Tack för svaren! Jag hade tänkt ha markduk under pallkragen. Det är väl säkrast att slå till och köpa två kragar då så morötterna kan växa ordentligt. Att jag frågar ungefär hur mycket jord det går åt beror på att jag inte har nån aning om hur många säckar jag ska köpa. Jag hade tänkt fylla dem ända upp till kanten men det kanske man inte ska?
gammelnalle
Du måste ju inte ha "köpejord" i hela. Själv har jag i kompost, trädgårdsjord, och lite "rester"...

och enär jag har 3 ramar högt (det är så bekvämt...) så har jag kvistar, "skitjord", sågspån etc i botten för att fylla upp.
Björkmyran
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-05-2005, 12:30)
Att jag frågar ungefär hur mycket jord det går åt beror på att jag inte har nån aning om hur många säckar jag ska köpa. Jag hade tänkt fylla dem ända upp till kanten men det kanske man inte ska?

Jag fyllde två pallkragar på höjden med 7 säckar jord. Men vill du ha ända upp till kanten så går det ev. i en säck till. Mycket jord blir det när man har några kragar att fylla. Mina rädisor och sallad är på väg upp. Jag har lagt markväv under och en bit ut, fyllt runt med lite grus (så ramen inte ligger i blött gräs). Sen har gubben gjort en träram som jag täckt med byggplast och lagt över. Lycka till, roligt är det!
Magdis
Tack tack igen, nu är jag lite klokare. Precis som gammelnalle skrev så har jag också tänkt att ha i gammal kompost, men jag visste inte riktigt om grönsakerna skulle gilla det. Men jag kommer att ha det i botten och sen lite köpejord och koskit uppepå det. Det ska bli jättekul!
Humleblomstern
Hej!
Jag vet inte var i Norrbotten du bor, men du skrev att du tänkte köpa pallkragar på Granngården = dyra! Jag har pratat med "Norråtervinning" i Luleå och de säljer pallkragar för 70 kr/st, i alla fall ett lite bättre pris!
Linda zVI
Vad är det för storlek på dem?
kerstin z5-6
För övervintring , särskilt i norr av "åtråvärda sent inköpa o ännu icke välplacerade växter är pallkragar guld.. lämna nån lite glesare planterad smile.gif
Humleblomstern
CITAT (Linda zVI @ 11-05-2005, 20:06)
Vad är det för storlek på dem?

Jag frågade bara efter helpallar, 120 x 80 x 20 cm, men det är nog möjligt att de har halvpallar också.
gammelnalle
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-05-2005, 12:30)
Tack för svaren! Jag hade tänkt ha markduk under pallkragen. Det är väl säkrast att slå till och köpa två kragar då så morötterna kan växa ordentligt. Att jag frågar ungefär hur mycket jord det går åt beror på att jag inte har nån aning om hur många säckar jag ska köpa. Jag hade tänkt fylla dem ända upp till kanten men det kanske man inte ska?

Lite enkel matte: Om du tar alla mått i dm (längd bredd höjd) och pluttifierar (gångar) så får du liter . En normal jordsäck innehåller 50liter (åtminståne de påsar jag köper)

en helpall:
12*8*2 = 192liter => 4säckar......

2 helpallar = 8 säckar (om de skall fyllas)
osv



björn
Magdis
Tack Nallen, matematik är inte min starka sida, det var därför jag valde humanistisk linje på gymnasiet. Tyvärr har jag inte fått tag på några pallkragar än för de var slut i affären *snyft* Funderar på att snickra ihop själv istället.
gammelnalle
Ja det är enkelt och blir betydligt billigare än att köpa på granngården...

"Ingrid på Västkusten" menar ju att det skall vara enkelt och billigt....

Du kan ju på detta sätt skräddarsy din anläggning.

Vill du komma riktigt billigt undan kan du försöka få tag i begagnat virke. Näst billigast är att köpa OHYVLAT från någon "bondsåg" (och idag efter "Gudrun" finns det gott om spillvirke)

(Men min matte gäller fortfarande biggrin.gif : mått i dm = liter)


lycka till och låt oss höra om resultaten

björn
Magdis
Virke har jag redan i garaget, gratis från svärfar som äger skog. Jag kanske sätter igång imorgon. Jag ska berätta hur det går, kanske kommer det att bli någon snyfthistoria om hur ohändig jag är och måste vänta tills svärfar kommer hit nästa gång! tongue.gif
gammelnalle
äh.. DET fixar du!! övning ger färdighet!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon