Full version: Galna Kosjukan
kristerh
Numera hör man inget om galna kosjukan, har den helt upphört? eller är det medierna som tappat intresset?
nån som vet?
krister
Sulawesii
Det var väl en tjej i Holland, eller var det var, som fått den.
kristerh
Fler fall bland människor kan vi väl räkna med eftersom det tar lång tid innan det bryter ut, men jag menade de på kossorna,
förövrigt finns denna sjukdom även bland får men det hör man nästan aldrig något om, bland fåren hittades sjukdomen långt innan den hos kossorna.
krister
KURT
De införde ju definitivt förbud inom EU att mata idisslande djur med animaliskt foder. Dessutom tas det ju prover och man plcokar bort ryggrad + hjärnan. När man lämnar blod så får man frågan om någon nära släkting har Creutzfeldt-Jakob sjukdom, i så fall är man inte lämplig som blodgivare (prioner kan man inte bli av med genom filtrering eller värmebehandling).
farbror B

HAr hört också att på donationskorten finns det numer en ruta att fyllai, om man har nån släökting som är en ko eller inte.
(utom för integrationsministern... han får fylla i om hästar...) wink.gif
Rossi
CITAT (farbror B @ 10-05-2005, 08:38)

HAr hört också att på donationskorten finns det numer en ruta att fyllai, om man har nån släökting som är en ko eller inte.
(utom för integrationsministern... han får fylla i om hästar...) wink.gif

Fniss!!!
farbror B


Själv har jag nog ett nöt i släkten, eftersom Ohrback är jä'mställdhetsminister och inget annat... ber om ursäkt wub.gif
Tesa
Jag skulle tro att medierna tappat intresset litegrann, plus att det inte är så många länder kvar att upptäcka "första fallet" i....så det blir väl mest rutinrapporteringar...fall 27 och 28 är ju inte NYheter liksom...

Kvinnan i holland avled i Creuzfeldt/Jacobs efter att ha konstaterats smittad för bara några veckor sen och hon hade aldrig fått nån blodtransfusion så de kunde inte se nåt annat samband än att hon nån gång förmodligen ätit smittat kött...men detta kan ju ha skett för länge sen...
Kor lever ju för det mesta i snitt ungefär 5 år innan de slaktas så förhoppningsvis så skall det inte finna så mycket djur kvar som kan ha fått i sig animalier och då kommer ju troligen antal fall av CJD minska också även om den kan utvecklas låååångt efteråt...
Till saken hör väl också att det inte har konstaterat med absolut bestämdhet att det ÄR via kött man smittas....men det är troligt att det är så...
CJD drabbades även kannibaler av...svamphjärna kallades det då...men det är inget man hör om särskilt ofta...Jag läste det själv i Illustrerad vetenskap tror jag för flera år sen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon