Full version: Impregnerade?
Gurkburk
Jag funderar varje gång jag ser ett trädgårdsprogram över varför man odlar ätbara saker i impregnerade pallkragar? Eller är de inte impregerade?

Jag är ny här och tacksam för svar även om ni kanske redan har svarat andra förut!
Helen B
De är inte impregnerade.
Välkommen förresten till odla - superbra forum. Man lär sig såååå mycket smile.gif
gammelnalle
helen hann före


men köper du begagnade pallkragar finns risken att DE är impregnerade av div oljor o dyl.... så kolla innan du köper...

själv "impregnerar" jag mina med antingen ett lager färg eller plastpåsar. Jag inbillar mig att om träet inte har direktkontakt med jorden så håller de ett par tre år längre...
Helen B
CITAT (gammelnalle @ 12-05-2005, 22:23)
men köper du begagnade pallkragar finns risken att DE är impregnerade av div oljor o dyl....  så kolla innan du köper...

Ojdå! Som jag sade så lär man sig en hel del här...fast mina pallisar ser rena ut och de på palldepån sade att de var obehandlade. Jag får hoppas att det är så! Jag har nämligen inte täck insidorna med plast (av ren slöhet=dumhet) blink.gif
gammelnalle
nä....vofför skulle det vara dumt??
Ingrid på Västkusten
Jag kör numera UTAN plast!

Vatten rinner neråt i backen = gravitation.

Pallkragarna kan vara lackade på sin höjd annars helt obehandlade. Lite olja - tjjaaaa- njae - det stör int emig och det som sagt var innan - rinner bara bort.

Tänk på att vissa tillverkare målar sina pallkragar så ibland KAN de se impregenrade ut men är det inte. Impregnerade pallrkagar har jag faktiskt sett en gång men de är ljust gröna LITE som tryckimpregerade då - men det är vansinnigt sällsynt och absolut ingen risk att man (som amatör) förväxlar med obehandlat virke!
Gurkburk
Hej alla och tack för så snabba och positiva svar!

Jag är tacksam för alla tips så det här forumet känns perfekt, det är ju så mycket man vill lära sig nu när man äntligen efter många års balkongodling har en egen trädgård!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon