Berith
Får säkert hela huvvet avbitet efter det här men jag chansar i alla fall... wink.gif

Hur gör ni när ni söker här på forumet? Läste nyss den här tråden och blev lite fundersam... Jag förstår inte varför en fråga som någon anser hamnat "fel" inte skulle gå att söka på.

När jag söker - spelar ingen roll vad ämnet är, ringblommor, liljebaggar, staket, stenpartiväxter, aspsly.... - så söker jag på alla avdelningar för att få med all info som finns om just min fråga. Bara för att en fråga/tråd startar i "rätt" avdelning betyder ju inte det att hela tråden handlar om det ämnet. Finns väl hur många exempel som helst på det, att andra ämnen också blandar sej i.

Så hur gör ni när ni söker? Håller er stenhårt till "rätt" avdelning för att frågor och svar ska ligga där?

sleep.gif
Rossi
Jag tycker inte att det är så kvistigt var man lägger sin fråga. Ibland kan ju frågorna gå in i varandra och det finns ju som sagt bra sökfunktioner.
amaira
CITAT (Berith @ 13-05-2005, 08:21)
När jag söker - spelar ingen roll vad ämnet är, ringblommor, liljebaggar, staket, stenpartiväxter, aspsly.... - så söker jag på alla avdelningar för att få med all info som finns om just min fråga.

Jaa. Självklart, tycker jag.
(tänkte också på det, när jag läste inlägget du hänvisar till.)
gammelnalle
man lär så länge man har elever...


jag vet att jag själv har "letat fel".. speciellt i början ... innan man så småningom kom på att "hoppsan det finns en ruta för äldre än 30 dagar" eller att man sökte i fel avdelning...

men TACK vare alla entusiastiska odlaiter (och inte då minst en viss Berith.. smile.gif smile.gif ) så har förhoppningsvis mina kunskaper inom datorområdet ökat.



Jag trodde att jag "sämst" på datorer, men nu har jag träffat kollegor på jobbet som har tvingats till att använda datorerna... de har tidigare totalt undvikit dem .... " den som aldrig gör nåt gör inga fel"



och jag inbillar mig att det är fler än jag som tacksamt tar emot råd när man gör fel eller hur man kan förenkla tillvaron för sig genom att göra på ett annat sätt....


smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
pisanggoreng
Ibland är det ju bra att bara söka i en viss avdelning, för att sålla bort sånt som inte direkt kan passa in.

Är man bara intresserad av tomatodling i växthus, t.ex., kan det vara bra att bara söka i växthusavdelningen för att slippa alla andra tomatfrågor.
yla
själv söker jag i alla avdelningar o sen starten
se e de bara att antingen skumma av rubrikerna
eller läsa allt
o det har jag lärt mej genom att i lugn o ro lära mej forumet i min egen takt utan pekpinnar o ordningspoliser

AJ AJ AJ SLÅ MEJ INTE NU ohmy.gif huh.gif rolleyes.gif
Reserv
CITAT (Berith @ 13-05-2005, 08:21)
Får säkert hela huvvet avbitet efter det här men jag chansar i alla fall...  ;)

Hur gör ni när ni söker här på forumet? Läste nyss den här tråden och blev lite fundersam... Jag förstår inte varför en fråga som någon anser hamnat "fel" inte skulle gå att söka på.

När jag söker - spelar ingen roll vad ämnet är, ringblommor, liljebaggar, staket, stenpartiväxter, aspsly.... - så söker jag på alla avdelningar för att få med all info som finns om just min fråga. Bara för att en fråga/tråd startar i "rätt" avdelning betyder ju inte det att hela tråden handlar om det ämnet. Finns väl hur många exempel som helst på det, att andra ämnen också blandar sej i.

Så hur gör ni när ni söker? Håller er stenhårt till "rätt" avdelning för att frågor och svar ska ligga där?

sleep.gif

Tack Berith, det här inlägget var efterlängtat av åtminstånne mig. Jag tänkte precis som du, men var för feg för att sticka ut huvet igen. Jag trodde att "odlas egen ord/platspolis" hade den funktionen här i forumet, att kolla så att det inte är "troll" som skriver och att man absolut inte får skriva i fel avdelning. Jag söker i rätt avdelning först, sen får man gå igenom dom andra också. Om alla bara fattade att det inte bara är i småprat som frågor kan hamna fel. Om man däremot inte kan svara på frågan som hamnat fel så behöver man nödvändigtvis inte svara alls, det är mer irriterande att läsa att den nya okunniga medlemmen skrivit i fel avdelning. Bra Berith att du vågade sticka ut hakan i den här frågan, jag står fullständigt på din sida. sleep.gif
Betty
Jag med söker i alla avdelningar.
CITAT
Bara för att en fråga/tråd startar i "rätt" avdelning betyder ju inte det att hela tråden handlar om det ämnet. Finns väl hur många exempel som helst på det, att andra ämnen också blandar sej i.

Instämmer helt i ovanstående!

Sticker ut hakan och talar om att jag ibland ställer en fråga i "rätt" avdelning + samma fråga i småpratsavdelningen! ohmy.gif Ibland får man snabbare svar så. Är inte ett dugg rädd för "forumpolisen/-er! biggrin.gif
pejori
söker efter svar i alla avdelningar. smile.gif smile.gif
då får man med allt om det ämne man söker på wub.gif
Berith
Oj vilket gensvar! ohmy.gif Har suttit med huvvet indraget som en sköldpadda hela dan, men nu vågar jag titta fram igen. wink.gif laugh.gif
Reserv
CITAT (Berith @ 13-05-2005, 19:02)
Oj vilket gensvar! ohmy.gif Har suttit med huvvet indraget som en sköldpadda hela dan, men nu vågar jag titta fram igen. wink.gif laugh.gif

"Platspolisen", kanske inte har vaknat än rolleyes.gif tongue.gif
Ina
Det här med att lägga frågor i "rätt" avdelning har en sida till för mej. När jag är stressad ibland, men ändå tar mej tid att läsa här går jag ofta in på "Krukväxter"... jag tittar inte alltid i "Prydnadsväxter" eller "Småprat om trädgård". Att då missa en Hoya-fråga eller en bild på någons blommande kaktus (hypotetiska exempel) för att dom hamnat "fel" är lite trist eftersom jag har ett stort krukväxtintresse... Egotrippat kanske, men jag vill hellre ha kaktusen bland krukväxterna när jag unnar mej lite avkoppling från skoljobbet.

En annan fundering jag har är att det är lite underligt med att det nu är mindre väsentligt var man lägger frågorna då flera avdelningar här faktiskt har kommit till på vår (användarnas) begäran...

Hoppas att mina privata funderingar i frågan inte uppfattas som "polisiära" nu för det är inte min mening att dom ska vara det. smile.gif
pejori
att söka svar är en sak...att svara på dom, en annan smile.gif smile.gif
jag kan hålla med om att det är pest att sitta och skriva ett svar på en fråga i tre olika trådar, för att sedan hitta samma svar i en fjärde tråd, där frågeställaren har skrivit in samma fråga, för att få ett snabbt svar rolleyes.gif rolleyes.gif
SÅ bråttom, att man måste skriva samma fråga i ALLA trådar får man nog inte ha ohmy.gif ohmy.gif
Inga från Närke
CITAT (pejori @ 13-05-2005, 19:42)
SÅ bråttom, att man måste skriva samma fråga i ALLA trådar får man nog inte ha ohmy.gif  :o

Man kan ju lägga sin speciella fråga på rätt avdelning och sedan t.ex. i denna avdelning, om man inte tycker man fått svar lägga in ett liten glimt om att man har en fråga eller länka den.

Jag håller med Ina lite att det är bra om det hamnar under rätt avdelning så man inte missar något. Att söka är väl OK på allt och hitta just det man vill hitta men som sagt så kommer det med mycket annat också som man inte vill veta just då.

Som sagt så villa ju många ha denna avdelning som INTE handlade om trädgårdsfrågor utan allt annat för att det skulle komma bort från Småprat om trädgård.

Som Ina skriver: Kopierat: En annan fundering jag har är att det är lite underligt med att det nu är mindre väsentligt var man lägger frågorna då flera avdelningar här faktiskt har kommit till på vår (användarnas) begäran...
pejori
instämmer. wub.gif wub.gif
sen kan man ju undra varför det inte är viktigt att frågorna kommer i rätt tråd, när det huggs rätt bra på folk som inte avstavar eller stavar och skriver korrekt i trådarna smile.gif smile.gif
men som sagt, det är en sak att söka svar, en annan att svara på frågor rolleyes.gif
yla
mmm om man inte kan svaret så kanske man inte ska svara alls eller kanske hjälpa till o söka svaret om man ändå har tid att skriva nåt så har man kanske tid me de istället
tidsnog kommer alla att inse de fiffiga i att ställa frågan där den ska vara
Berith
CITAT (oldwolfie @ 13-05-2005, 20:16)
om man inte kan svaret  så kanske man inte ska svara alls

Det är väl så dom flesta av oss gör. wink.gif

Har märkt (rätta mej gärna!) att det är nykomlingarna som tillrättavisas om dom frågar i "fel" avdelning. Kan inte vara roligt att hitta hit, tycka att det verkar vara ett härligt forum, våga ställa sin första fråga... Och så få en knäpp på näsan att dom gör fel det första dom gör, och försvårar sökningen. unsure.gif
pejori
CITAT (Berith @ 14-05-2005, 08:13)
CITAT (oldwolfie @ 13-05-2005, 20:16)
om man inte kan svaret  så kanske man inte ska svara alls

Det är väl så dom flesta av oss gör. wink.gif

Har märkt (rätta mej gärna!) att det är nykomlingarna som tillrättavisas om dom frågar i "fel" avdelning. Kan inte vara roligt att hitta hit, tycka att det verkar vara ett härligt forum, våga ställa sin första fråga... Och så få en knäpp på näsan att dom gör fel det första dom gör, och försvårar sökningen. unsure.gif

ja du har en poäng där berith smile.gif smile.gif
den första frågan är lite svår att ställa, när man inte vet hur den kommer att mottagas smile.gif smile.gif
men dom lär sig väl dom med wub.gif wub.gif
amaira
"Plats-polis", ÄH!

En av dem (troligtvis den som syftas på) har ju själv förklarat vad hon menade - det var ju inget "poliseri"!!!

Lyssnar man på A kan man väl lyssna på B, och inte dra egna slutsatser (för att få avreagera sitt eget humör?? man kan ju undra)

"Gnäll-poliser" är i så fall lika jobbiga, tycker jag.

Varför kan man inte bara "säga vad man tycker och anser, om SAKER, om HUR MAN TÄNKER, även om det nu råkar vara "annorunda" än andra tänker - UTAN att det blir TJAFS om dur DUM nån är som tänker eller gör si eller så.


människor ÄR olika och REAGERAR olika och TÄNKER olika


Det är väl inte så märkvärdigt...???fram för olikheterna ... så med det tankesättet, får jag väl säga ...
fram för gnällspikarna också wub.gif wub.gif laugh.gif

och "gnällspikar", vad vet JAG om det egentligen, det är ju MIN "tolkning"

Nån som förstod vad jag sa?

Nähä ... inte det ...

... där ser man ...
pejori
fattar precis smile.gif smile.gif
för ovanlighetens skull wub.gif wub.gif
Berith
CITAT (amaira @ 14-05-2005, 12:07)
En av dem (troligtvis den som syftas på) har ju själv förklarat vad hon menade - det var ju inget "poliseri"!!!

Vem?? Var?? Vad?? ohmy.gif
amaira
CITAT (Berith @ 14-05-2005, 12:20)
Vem?? Var?? Vad?? ohmy.gif


Fattar inte ... laugh.gif nä, där ser man tongue.gif wub.gif
Berith
"En av dem (troligtvis den som syftas på) har ju själv förklarat vad hon menade - det var ju inget "poliseri"!!!"

allvarligt amaira... vem har sagt vad var? jag har missat nåt här
Reserv
CITAT (amaira @ 14-05-2005, 12:22)
CITAT (Berith @ 14-05-2005, 12:20)

Vem?? Var?? Vad??  :o


Fattar inte ... laugh.gif nä, där ser man tongue.gif wub.gif

Inte nog med att alla "nya" ska veta vilken avdelning frågorna ska ställas i, alla andra ska vara tankeläsare också wink.gif
amaira
Jaha.

Klartext:
Just Fenja har flera gånger gett råd om hur och var man kan söka. Inte bara i inlägget som du hänvisar till, utan i flera trådar som jag har läst.




CITAT
När jag söker - spelar ingen roll vad ämnet är, ringblommor, liljebaggar, staket, stenpartiväxter, aspsly.... - så söker jag på alla avdelningar för att få med all info som finns om just min fråga. Bara för att en fråga/tråd startar i "rätt" avdelning betyder ju inte det att hela tråden handlar om det ämnet. Finns väl hur många exempel som helst på det, att andra ämnen också blandar sej i.
Det här som du skriver, tycker och tänker jag också.


Sedan har flera av de liknande trådarna där Fenja skrivit, bemötts på ett vis som gränsar till "påhopp" istället för diskussion, tycker jag.


Reserv skriver:
CITAT
Jag trodde att "odlas egen ord/platspolis" hade den funktionen här i forumet, att kolla så att det inte är "troll" som skriver och att man absolut inte får skriva i fel avdelning.

och "väljer" att både tolka fel, och "göra ner" Fenjas intentioner.

JAG har lite svårt för sånt, och är inte särskilt förjust i sånt som jag kallar "gnällspikeri". Inte när det blir satt i system.

Och där går detta mitt inlägg ihop med min syn (som också ursprungligen kommer från C.G Jung) i solis inlägg om "skuggan" (det som tycks vara försvunnet).

Klokare? Nähä ... Var inte ledsen för det, det är inte lätt!!!

Kram wub.gif från amaira. (och jag tror att du förstår min kram rätt numera)
Berith
CITAT (amaira @ 14-05-2005, 12:54)
Jaha.

Klartext:
Just Fenja har flera gånger gett råd om hur och var man kan söka. Inte bara i inlägget som du hänvisar till, utan i flera trådar som jag har läst.

Jaha.

"En av dem (troligtvis den som syftas på) har ju själv förklarat vad hon menade - det var ju inget "poliseri"!!!"

Fenja har alltså unsure.gif förklarat nånstans vad hon menade med just nånting...

Även om det ibland verkar tvärtom så försöker jag faktiskt förstå vad alla skriver.... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon