Magdis
Jag gick in i garaget imorse för att snickra ihop några pallkragar och plötsligt blev jag så svag i armarna. Plötsligt gick jag in och tog telefonen och ringde Granngården och frågade om de hade fått in en ny leverans med pallkragar och de hade de. Plötsligt stod jag hemma på gården med två pallkragar som jag höll på att sätta ihop. Nåja, det var kanske värt pengarna för att få dem snabbt och smärtfritt! I botten klippte jag ner gammalt ris och pinnar i ett lager och så ett lager kompost på det. Sen två säckar plantjord och två säckar kogödsel. Det blev ungefär 25 cm djupt. Räcker det till för morötter och sockerärtor eller ska jag slänga på mer jord? Det är inte fyllt ända upp till kanten nu.
Jag stack ner en termometer och den visar nu på 8 grader. Det blir kanske kallare inatt, jag vet inte. Kan man sätta ner grönsaksfröerna nu i helgen? Ska jag ha fiberduk på nätterna? Det är alltså sockerärtor, morötter, rädisor och huvudsallad jag ska sätta. Min lillflicka är så ivrig på att börja plantera så jag hoppas att vi kan börja snart.
Ylva i Dalarna
Hej!
Jag odlar i zon 6 och har redan sått allt det du nämner med gott resultat under fiberduk. Rädisorna är snart klara att skörada. Igår snöade det men under fiberduken mår alla plantor bra! Testa att så, det går ju alltid att så om igen om det inte fungerar första gången.
Jag har fyllt upp till kanten med kogödsel i mina kragar, kan du göra det är det nog det optimala. Då kan du så alla sorters grönsaker. Jag har två palkragar på varann.
Lycka till med odlingarna, det är så jättekul!!

Ylva wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon