Full version: Barnanpassade tips
Madeleine1
Hej!

I sommar har vi 60 mils bilresa (?) framför oss med en 7 åring.... wacko.gif

Någon som har tips på var man kan stanna till och övernatta + hitta på något skoj på vägen?
Åsa - Alingsås
Jag har en jättebra länk till dig biggrin.gif :
Barnsemester.se
Jag blev fast där en bra stund och hittade en massa utflyktsmål inom bra avstånd hemifrån, då vi inte vill resa så långt med en 2-åring och en 4-åring (fast vi ska till Legoland i augusti! tongue.gif )

Hoppas du hittar nåt bra där!
gammelnalle
varför övernatta?? 60 mil fixar ni väl lätt på en dag??

Eller är det FÖR att göra nåt kul??? DÅ kommer saken i ett annat läge..

Ta reda på vad 7åringen VILL , vilka intressen och låt han/hon VARA MED och bestämma.....

När Magdalena var 5-7år gjorde vi ofta LÅÅÅÅÅNGA bilresor runt om i Europa och hennes önskan var 1 glass om dagen samt att det skulle finnas ett djur där vi bodde (oftast Zimmer Frei) 60 mil blev det ibland...
På den tiden fanns det inga BRA bandspelare, nu finns ju bra MP3 spelare som TÅL en bilresa. Ladda med favoritmusik och böcker.

(Fast vi FÖRSÖKTE få Magda intresserad av omgivningarna... men lyckades bara när det var djur...)


Bad brukar ju vara populärt.


bara speca upp lite mer så kommer nog råden intrillandes..
*Felix matte*
CITAT (Madeleine1 @ 13-05-2005, 21:18)
Hej!

I sommar har vi 60 mils bilresa (?) framför oss med en 7 åring.... wacko.gif

Någon som har tips på var man kan stanna till och övernatta + hitta på något skoj på vägen?

Men herregud!!! 60 mil ska man väl inte behöva övernattning ohmy.gif
tar ju som mest 7 -8 timmar.

Syrran bor 71 mil nedom men vi har aldrig haft en tanke på att "natta" över på nerresan.

Barnen har haft kassetter att lyssna på... sagor när de var små, musik när de blev lite äldre och så har vi haft lite småpyssel.
netaave
60 mil är jättelångt för ett barn. Dom klarar på sin höjd ett par timmar i bilen innan dom ledsnar.
I bilen brukar vi spela bilbingo när vi åker långt.
Jag fick den på en rastplats av motormännen en gång.
Det är olika saker som står i rutor på ett papper, t.ex. en röd volvo, en husvagn, en grind, en 70-skylt m.m. alla i bilen håller till slut utkik efter de grejer som står på pappret. Jag har fler tips på lekar man kan göra "körsäkert" i bilen, maila mig så mailar jag över om någon vill ha.

Ett tips är också att ta rejäla raster vid lekplatser (många rastplatser har det också)
Har du Ica-kort så brukar det i deras sommarhäfte vara billiga övernattningar i familjerum på hotell med lekrum.
Campingstuga är bra eftersom det oftast finns "barnanpassning" på campingplatserna.

Du skriver inte från och var ni ska åka men det finns en bok som heter "Se Sverige med barnen" den är bra att ha om det nu är i Sverige ni ska åka.

Ooops såg nu att du ska åka från mälardalen till skåne, där åker vi själva då och då. Det finns många bra barnställen att stanna på.
Madeleine1
Svar till Felix matte och Gammelnalle...
Visst kan vi tvinga vår son att sitta still, fastspänd i bil, 60 mil mitt i smällheta sommaren, men vi vill inte. För det första känns det ojuste. Jag och min make kan lätt roa oss med musik och böcker, men han har ett enormt behov av att röra på sig.
Och för det andra blir resan betydligt trevligare för hela familjen om vi delar upp den på två dagar inkl. övernattning och passar på att hitta på nåt kul.

Det är svårt att "höra tonen" i ett meddelande, men jag hoppas för jisse namn att ni inte hade för avsikt att trycka till mig, även om det var så det 'kändes'. unsure.gif
gammelnalle
kan bara be om ursäkt om det var så du kände det.
absolut INTE meningen...

CITAT
Eller är det FÖR att göra nåt kul??? DÅ kommer saken i ett annat läge..
tyckte jag med detta framhävde det.

Jag tycker inte heller att barn skall sitta fastlåsta i en bil 60 mil utan rast...

(men anser ändå att man KAN klara det på en dag med lämpliga stopp... OM man har ett fogligt barn som Magda... och Jag är VÄL medveten om att alla barn inte är så fogliga i det avseendet...)

Men det är ju ERA behov som skall tillgodoses.

CITAT
bara speca upp lite mer så kommer nog råden intrillandes


och ännu en gång ber jag om ursäkt om jag uttryckte mig plumt.

sleep.gif sleep.gif
Ophelia
Har inga barn men låter mysigt att ha picknick i det gröna under resan med bad och långa bensträck. Tycker själv att 70 mil är ganska långt och skulle inte ha nåt emot att övernatta om det inte är "bråttom". Finns ju så mycket att se i Sverige.
*Felix matte*
CITAT (Madeleine1 @ 15-05-2005, 17:40)
Svar till Felix matte och Gammelnalle...
Visst kan vi tvinga vår son att sitta still, fastspänd i bil, 60 mil mitt i smällheta sommaren, men vi vill inte. För det första känns det ojuste. Jag och min make kan lätt roa oss med musik och böcker, men han har ett enormt behov av att röra på sig.
Och för det andra blir resan betydligt trevligare för hela familjen om vi delar upp den på två dagar inkl. övernattning och passar på att hitta på nåt kul.

Det är svårt att "höra tonen" i ett meddelande, men jag hoppas för jisse namn att ni inte hade för avsikt att trycka till mig, även om det var så det 'kändes'. unsure.gif

Nej men snälla du... det var inte min mening att "trycka till dig" ... jag reagerade spontant och skrev som jag kände... Vi har gjort ett antal långresor och inte haft problem.
Men som sagt ... alla barn är inte lika och så håller jag med om att det kan vara kul att stanna till på resan och hitta på nåt kul.
Vi har nog alltid haft alltför bråttom till att träffa släkten så någon övernattning har aldrig varit på tapeten.
Matpauser och "bensträckare" har vi dock alltid tagit.
Madeleine1
Tack tack. rolleyes.gif

Nåväl. Picknick i det gröna är givet! Vi brukar försöka hitta lite udda picknickställen och passa på att gå på upptäcksfärd. Vid en tidigare riktigt lång resa hade vi faktiskt hans cykel med oss + fotboll och med diverse stopp på vägen gick den resan över förväntan.

Tips som önskas är nog precis som du skrev Gammelnalle "FÖR att göra något kul". Någonstans runt Jönköpingstrakten har vi kommit halvvägs, vilket i och för sig inte är ett krav för att göra ett längre stopp. Det kan vara både tidigare och senare. Målet för resan är Österlen.

Jag ska kika lite på www.barnsemester.se, Åsa. Tack för tipset! Bilbingo är bra tidsfördriv för själva resan. Det kommer jag ihåg från när jag själv var liten! laugh.gif
Ophelia
Ha det så mysigt på resan. Hoppas ni får roligt!! biggrin.gif
Inga från Närke
Madeleine 1 du har PM.
Bettson
Åksjuka brukar kunna vara ett problem när man reser med barn och vill aktivera dom.

Våra åksjuka ungar var beväpnade med papper och penna och satte ett streck varje gång vi såg något vi kommit överenns om . Tex att vi mötte en röd volvo. Dem som såg den först fick poängen. Obland var det gröna postlådor eller sködretröskor eller vad som helst vi kom överenns om.

Det hade till bieffekt att ungarna tittade långt bort på vägen och därmed inte så lätt blev drabbade av åksjuka.

Något lämpligt pris ifjärran underlättade det hela också wub.gif
Magnolia
I Vimmerby finns ju Astrid Lindgrens värld - inte alltför långt från Jönköping.
gammelnalle
Vågar jag hoppa in igen?? smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

Om ni skall från Mälardalen till Österlen finns ingen anledning att åka över Jönköping.......
(Men ni kanske Vill hälsa på någon/något??)

Vimmerby tycker jag var ett BRA förslag på stopp. Men sväng av E4:an i Linköping och ta 34:an söder mot Vimmerby.

ALV i all ära (och det finns hyfsade paketpris på inträde och övernattning) men är ni där med en 7åring måste jag rekommendera Gibberyd (Katthult i böckerna och filmerna om Emil) ca 25 km väster om Vimmerby. Det har i alla fall tidigare varit helt gratis och endast en liten souvenirbutik. Även inspelningsplaterna för Barnen i Bullerbyn = Sevedstorp Pelarne, där f.ö. Astrids far Samuel August är väl värda ett besök. Fri entre med en viss parkeringsavgift.
Det finns gott om övernattningsmöjligheter i trakterna runt Vimmerby/Mariannelund.

Möjlighet till kanoting i Stångån. (Har själv paddlat ett flertal gånger där och är man intresserad av naturliv är det en fantastisk plats…)


SVTs ”Packat och klart” har en bra länk


Men låt barnet vara med och bestämma!!!

Lycka till
Hilda
Läste precis ett tips om restips med barn..
www.barnensturistguide.nu
där finns visst tips om spännande resmål - typ hitta gudl i Småland och var spökar det i Skåne. Dessutom finns det artiklar,en översikt av aktiviteter och logi för varje landskap i Sverige.

Har inte kollat in tipset själv eftersom jag inte har några barn och inte ska bila någonstans i sommar...
Lycka till och det blir nog bra hur ni än gör!
Madeleine1
Tack för alla kanontips! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon