Full version: Fågelkonsert
amaira
Det är kallt ute, blåser snålvind, och jag är inte ens "klädd". så jag har bara öppnat dörren en stund ett par gånger, och njutit av den underbara vårmorgonen, och fascinerats av den livligt vackra fågelkonserten wub.gif wub.gif wub.gif .

Tyvärr är jag urdålig på att kunna skilja ut fågelsångarna. Försöker ibland lära mig med hjälp av cd:n jag har, men jag kommer inte så långt.

Många fåglar är det i alla fall. Är hos Hjärtevän och HÄR är ett fågeleldorado utan like wub.gif . Så länge det varar. Fågellivet lär byggas bort även här. Villor dyker upp, skog och träd mejas ner ... så är det tyvärr, så här nära stockholm sad.gif .

Men än sjunger fåglar i mängd wub.gif ! Inte bara att de är många, utan också många sorter och arter.

De jag klarade att urskilja i går em, var (förutom talgoxarna, blåmesarna, koltrastarna, grönfinkarna, och ringduvorna), var svartvit flugsnappare och rödhake.


Men det är flera andra, både "kvittrare" och "skönsångare" som jag inte vet ägarna till.

Men man behöver ju inte veta allt jämt wub.gif .
Det räcker så gott att bara öppna altandörren, och lyssna en stund till den ljuvliga vårkonserten wub.gif wub.gif wub.gif

har druckit en kopp "kaffe" vid datorn ( eg. kaffe - mjälk, i proportionerna 1:4, åh så gott på morgonen.

Mysigt.

Nu ska jag krypa ner intill en sovande Hjärtevän igen. Får väl ge mig till tåls med den nya dagen biggrin.gif , det blir nog dags för den också vad det lider.

kram och GOMORRON alla go´vänner, allteftersom ni vaknar biggrin.gif wub.gif smile.gif
LadyAdina
Godmorgon på dig själv! biggrin.gif

Var nyss och släppte ut kissemissen och drog några friska andetag. Ska strax sätta på kaffebryggaren med min specialblanding av kaffe; 3/5 vanligt mörkrostat kaffe, 2/5 kaffe med vaniljsmak. Mums!!! tongue.gif Utanför fönstret kvittrar en massa fåglar, men liksom du känner jag knappt igen någon av dem. Men vad gör det egentligen? De kvittrar ju lika vackert ändå, så jag ska inte grubbla på artnamnen.

Imorgon far jag och min gubbe och katten ut till svärmors sommarstuga ute i Åbolands skärgård. (Titta på en karta och sök reda på ön Rosala ganska långt söderut, så vet alla var jag håller hus den närmsta veckan! laugh.gif ) Där blir det fågelsång i ännu högre grad och naturliv till tusen. Finns inte ens toa inomhus... aah, det är så det ska vara i sommarstugor! wub.gif wub.gif wub.gif tongue.gif Ska ha med mig många böcker och sitta ute på altanen i solskenet och läsa och dricka cider... biggrin.gif
Inga från Närke
Ja det är underbart på morgonen att sitta ute och höra alla fåglarna.

Kan heller inte de olika arternas kvitter men det spelar ingen roll tycker jag för det är ju sången som är vacker oavsett vilken fågel det är.

Vi har i år hyresgäster i våra 2 holkar som vi satte upp förra våren så med spänning väntar vi på smått. Finns i den ena har jag hört och det är det redan, troligen talgoxen har bara sett baken när den flög in i holken.

Tyvärr får vi nog gå och passa de små när de kommer ut för vi har SÅ mycket katter som springer runt utan passning och de kommer nog att vara intresserade.

Ha en skön dag alla. Hos mig skiner solen och det är en underbar dag. På eftermiddagen ska vi på 50-års kalas så hoppas att vädret håller sig.
amaira
wub.gif wub.gif
*solis*
Halv 6 vaknade jag av att fåglarna hade en härlig serenad i buskarna vid trottoaren wub.gif
Men jag bara orkade inte gå upp ännu tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon