Full version: gräsmatta
Evelyn
Bor i skåne och har haft problem med min gräsmatta i många år. Finns det någon som kan hjälpa mig? Min gräsmatta torkar och blir alldeles gul. Säg inte att jag ska vattna för det pröva jag ifjol.
Åsa, mälardalen zon 2
Vattna, vattna, vattna + klipp inte gräsmattan så kort, en hög gräsmatta är inte lika torkkänslig. Lagom höjd på en gräsmatta man ska gå på är 6-9cm är det varm och torr väderlek kan man t.o.m låta gräsmattan bli något högre. Varje gång man klipper ett grässtrå så avdunstar det väldigt mycket vatten ur sårytan så det bästa är faktiskt att försöka klippa så sällan man kan ifall det är en varm och torr sommar.

(Paradgräsmattor är runt 4cm hög fast då tål de inte slitage så bra + den torkar ut lättare.)

Man ser alltför ofta folk klippa gräsmattan i en höjd av bara några centimeter trots att det är torka, vattnar man inte otroligt mycket då så ser gräsmattan ganska snart ut som en afrikansk savann.
Tommy
Vertikalskär, topdressa, gödsla och vattna på kvällen eller när det regnar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon