Eva i Skåne
Det är jättekul att sätta ut fågelbordet på hösten. Jag brukar vara ganska tidig på hösten och det har man igen, tror jag, med extra många gäster, men nu är det inte lika kul längre unsure.gif wub.gif
Jag tycker alltid jag har uteplatsen och rabatten full av solrosskal (en del blåser visserligen in till grannen rolleyes.gif ) och nu skulle jag vilja sopa rent så grönskan kommer till sin rätt.
KURT
Problemet från fåglarnas horisont är att alla förråd är tömda i naturen (och det tar ett tag innan det kommer något nytt) samtidigt som det kommer konkurrenter från vinterkvarteren. Man kanske kan kompromissa genom att minska på matningen, så har man i alla fall en beredskap om det kommer en kallperiod i april.

http://www.djurensratt.se/andra_fragor/mat..._vinterdjur.htm
Sylvia
Jag matar tills maten är slut, den räcker någon vecka till. Ingen idé att ha gammal fågelmat i gömmorna, bättre att köpa nytt o fräscht på våren igen.
Eva Swahn
Mina frön är slut så idag har jag serverat:

äppleskal och äppelskruttar
misslyckad spenatstuvning
spagetti från igår
ostkant
gammalt bröd
Doggy hundpyllor som hunden inte ville ha
sockerkaksbit

allt uppätet!

(nu får jag nog en massa ortodoxa fågelmatare på mig - men det stuntar jag och fåglarna i)
KURT
CITAT (Eva Swahn @ 26-03-2003, 00:20)
Mina frön är slut så idag har jag serverat:

äppleskal och äppelskruttar
misslyckad spenatstuvning
spagetti från igår
ostkant
gammalt bröd
Doggy hundpyllor som hunden inte ville ha
sockerkaksbit

allt uppätet!

(nu får jag nog en massa ortodoxa fågelmatare på mig - men det stuntar jag och fåglarna i)

Förutom spenatstuvningen som ev kan vara lite för salt så är det ju utmärkt fågelmat! Speciellt gamla äpplen är ju mycket omtyckta av trastarna.
Helen i Skåne
Jag kastar alltid ut de gamla äpplena, koltrastarna blir lika hysteriska varje gång, fröna fylls på tills de sinar i garaget, känns bättre attservera fräscht till hösten. Vet i och för sig inte om fåglarna är sådana gourmeter att de märker skillnaden. Förmodligen inte om de äter spenatstuvning... laugh.gif
vitsippa2
skaffa en skåne gås som äter lite frön, den kan gödsla också! biggrin.gif
Almdalen
Jag matar också så länge jag har någon fågelmat kvar. Skulle det bli frost igen så får jag väl köpa mer, det tjänar ju alla på, både fåglarna och handlarna. Även jag för jag får glädjen att njuta av fåglarna på nära håll.
rolleyes.gif
Ingegerd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon