Full version: Caprice och Egypten
Rossi
Hej Caprice och välkommen hem! Jag såg din signatur här.

Vad tyckte du om Egypten? P.g.a. attentatet kom ni kanske aldrig till pyramiderna? Synd i så fall för det var de som gjorde hela resan.

Du måste berätta!
Christina i Taxinge~
Ja, Caprice - väntar på redogörelse! smile.gif
Jag ska ju snart dit - berätta!
Caprice
Hejsan!
Vi kom hem sent på måndagskvällen...

Nope, UD har rek att inte resa till pyramiderna, så det blev inget besök där.. Alla resor dit var inställda.
Å andra sidan kan jag mkt väl tänka mej att åka till Egypten igen, och då får det bli pyramider!
Men vi har haft det så skönt, bara slappat i en hel vecka...
Legat på stranden och läst... wub.gif
4 böcker plöjde jag igenom, på en vecka... ohmy.gif
Vädret kanon, ca 30-35 grader varmt med friska fläktar som gör att det känns behagligt...

Vi bodde alldeles utanför Hurghada, bodde på ett riktigt bra hotell, fanns precis allt där...
Jag rekommenderar faktiskt hotellet till er som funderar på en resa till Hurghada! Det heter Grand Makadi och ligger 2 km utanför Hurghada.
Kostar 5900:- för en person / 1 vecka med all inclusive! (Vingresor)
All inclusive innebär att allting är gratis inom hotellområdet, all mat (6st restauranger), all dryck, öl, vin, sprit (endast inhemsk sprit ingår, importerat finns i barerna, men det får man betala för..) Hotellet är 4+ stjärnigt!
Du gör alltså inte av med en krona under hela vistelsen på mat och dryck..
50 pund till städaren var allt vi spenderade inom hotellområdet...
Maten var av bra kvalitet, jag käkade det mesta som glass, skaldjur, sallad, samt deras inhemska mat... Detta ska man nog endast göra om man bor på ett "bra" hotell... Och kanske egentligen inte ens då, men jag klarade mej..!

En dag blev det shopping inne i Hurghada centrum, fast så mycket intressant fanns det inte... kryddor, thé, vattenpipor, magdansöskläder wacko.gif ...

Ett gott råd till er som ska dit...
Stålsätt er inför försäljarna... De är riktigt jobbiga...!
Det räcker inte ens med att inte bry sej om dem, de går efter, ropar, tar tag i en... Det är riktigt jobbigt... mad.gif
Hoppas inte någon tar illa upp nu, men jag upplevde många som obehagliga.. En ensam tjej kan nästan inte gå på gatorna, de går efter dej och vill prata...
Och de drar sig absolut inte för att lura dej om det går. Tom reseledarna varnade för detta.
Idiotiskt nog finns det i princip inga mynt (de är ovanliga) utan endast sedlar. Deras ören är alltså även de i sedlar, dessutom många gånger i samma valör som punden... Ett klassiskt knep de använder sig av:
Du lämnar fram 50 pund för att betala något, de börjar prata för att avleda dej, under tiden byter han ut 50-pundsedeln mot en 50-öresedel...
Sedan säger han att du tagit fel sedel och visar en 50-öresedel!
Köper du något dyrt, se till att det är det som läggs i påsen..

Och de vill ha drix för precis allting! Går du på toa tex, så finns det inget papper...
Det får du köpa av en som sitter på en pall utanför toan och säljer det..
Så var det tom på flygplatsen!
Inom hotellområdet märkte vi inte av detta alls dock.

Om man väl bestämmer sig för något, det finns stor prutmån...
Oftast får man varan för halva det pris de säger första gången...
Vi köpte tex två par skor, utgångspriset var 470 egyptiska pund ( 1 pund ca 1,30 kr)
Det slutade med att jag fick skorna för 200 pund.. biggrin.gif

Egypten är väldigt torrt, det är definitivt inget land man åker till för sitt trädgårdsintresse... sand, sand, sand och sand.. En buske längs vägarna utanför städerna är tom ovanligt.. Inne i städer samt hotellområden är det vanligt med hibiskus.
Det är skitigt överallt, man kan absolut inte äta vadsomhelst hursomhelst... Vattnet i kranarna kommer ifrån Nilen, är väl renat enligt deras principer, men man får absolut inte dricka det..
Står varningsskyltar tom..

Blev både Ris & Ros till Egypten... Men det är ett spännande land som är värt att besöka!

Har tagit lite bilder som jag lägger upp i mitt album senare.
Eftersom vi inte gjorde några utflykter så är det mesta taget inom hotellområdet...



Caprice
Rossi
Ja, försäljarna var i en klass för sig.

Vi var jättenöjda med vår Egypten-semester men det berodde just på utflykterna som du nu inte fick tillfälle att göra. Allra bäst var Pyramiderna och Sfinxen men även utflykten till Luxor - Konungarnas dal, Hatschepsuts Tempel, Karnak-templet etc. etc.

Men jag vet många som gör som du - åker till Egypten och ligger på stranden en vecka. Ett helt klart prisvärt alternativ till t.ex. Mallorca och vattnet är ju helt underbart.

Vi bodde på hotell inne i Hurghada men precis som du säger så var ju inte Hurghada så mycket att hänga i julgranen. Vi var dessutom på resande fot under halva resan och bodde på fina hotell i Kairo och Luxor.
Christina i Taxinge~
Tack så jättemycket för redogörelsen, Caprice! smile.gif
Mycket matnyttigt där....
Å vilken tur att du klarat dig från magsjuka - det är jag mest orolig för.

Vi har fått rådet att ha euro med oss som valuta - är det OK?
Eller ska man hellre ha med sig egyptiska pengar?
Vi kommer också att bo "all inclusive".

Jag tänkte använda din berättelse härovan och skicka i ett mail till våra medresenärer - om du inte misstycker wink.gif
Caprice
Hejsan Christina!

Ang euro så tror jag det går bra... När vi shoppade så frågades det om vi skulle betala med euro el Eg pund..

När det gäller mat så ska man nog vara försiktig, särskilt med tex skaldjur... Det är väldigt varmt... Man ska även vara försiktig med frukt och sallad, det sköljs av i deras kranvatten.. wacko.gif

Men som sagt, jag käkade det mesta och klarade mej...
Dock inte sambon..! ohmy.gif
Är nog mkt slumpen tror jag, det räcker med en dålig räka..
Eller så har jag plåtmage.. huh.gif

Hursomhelst, hoppas du får det trevligt Christina..!
Vart ska du förresten..?
Det var bröllop, va...?

Självklart får du vidarebodra mitt förra svar..!


Caprice
Rossi
Man får inte lov att föra med sig hur mycket egyptiska pund som helst in i landet. Tror att gränsen går på 1000 pund men jag är inte helt säker på summan.

Euro sprang vi inte på någon gång i Egypten men däremot amerikanska dollar. Så vi hade med oss amerikanska dollar och egyptiska pund. Egyptierna själva föredrog dollar och blev inte så glada när vi ville betala med pund.
farbror B


Tutankamun, Ramses och Hatshepsut..
nä fy farao!
Rossi
CITAT (farbror B @ 19-05-2005, 11:44)


Tutankamun, Ramses och Hatshepsut..
nä fy farao!

Ha, ha!
Christina i Taxinge~
CITAT (Caprice @ 18-05-2005, 22:54)
Hursomhelst, hoppas du får det trevligt Christina..!
Vart ska du förresten..?
Det var bröllop, va...?


OK.....jag tar plåtmagen med mig tongue.gif och div slantar i olika valutor, försöker vara försiktig med maten och hoppas på det bästa! smile.gif

Jo, resan är en bröllopspresent till dotter & måg och så följer vi, resp föräldrapar med - på ungdomarnas begäran! wub.gif

Vi ska till Hurghada, ett hotell som heter Empire Beach Resort (Fritidsresor).

Och vi har hört lite diffust att även Fritidsresor avråder från utflykter till pyramiderna m m
Synd!
Men det är ett par veckor kvar innan vi åker så det kanske hinner ändras...
Rossi
Tror att det var samma hotell som vi bodde på. De har ett systerhotell nere vid havet dit man får gå om man vill bada gratis. Annars kostar det tydligen att använda stranden.

Vi hittade en blodig kanyl i sovrummet på vårt hotellrum ......

Om du går till en vaccinationscentral så kan du köpa en vätska som heter Dukoral (eller Ducoral) som man ska dricka ett par veckor innan resan. Den gör så att magens bakterieflora blir mer vän med Egypten .... biggrin.gif Ganska dyrt och inte så gott men väl värt det om det hindrar en från att bli magsjuk.
Christina i Taxinge~
Men du milde ohmy.gif - blodig kanyl?!! mad.gif ohmy.gif

Jag som trodde det var ett helt OK hotell? sad.gif
*suck suck suck*

Använde du själv Ducoral? Eller klarade du dig ändå?
Rossi
Det var nog ett undantag det där med kanylen - hotellet var helt OK. Det måste vara en tidigare gäst som glömt kvar den. Den låg på en liten hylla som var ovanför sängarna så den var kanske inte så lätt att upptäcka. När städaren, en ung kille som inte kunde engelska så bra, kom in på rummet så visade jag honom kanylen och försökte förklara men han trodde nog bara att det var vi som hade använt den och sedan bad honom ta hand om den. Han bara tog den med händerna utan att tänka på smitta.

Vi drack Ducoral och klarade oss undan magsjuka. Vi hade föresatt oss att ändå vara försiktiga med maten. Första kvällen var vi jättehungriga eftersom det tog lång tid på flygplatsen, incheckning, informationsträff etc. Vi tog första bästa restaurang och beställde en färdig "love menu" som det kallades. Det började med en skaldjursröra ...... och slutade med glass. Inte så bra precis men det var inga som helst problem. Sista kvällen åt vi både grädde och annat från dessertbufféerna.

Var bara försiktig med sedlar. De är så smutsiga. Ha med massor av våtservietter och torka händerna varje gång du har rört vid en sedel.

Vi tog även en Havrix-spruta. Tar man den sen en gång till inom ett år så har man skydd i ca. 25 år framöver. Egentligen behöver du Havrix vart du än åker. Gulsot kan dyka upp inte bara i "exotiska" länder numera. Det är i alla fall vad Vaccinationscentralerna säger och det är ju dumt att riskera något eftersom du blir sjuk ganska länge och mycket om du får gulsot.

Ha nu en trevlig resa (när åker du?), stålsätt dig mot försäljarna och berätta vad du tyckte när du kommer hem. Ska ni på någon annan utflykt förresten om nu inte pyramiderna blir av?
Rossi
Om ni inte kommer till pyramiderna så kommer här två bilder från vår resa. En av sfinxen och en av Cheops-pyramiden - den största av de tre pyramiderna på Giza-området. Det är jag som rider på kamelen.



Christina i Taxinge~
Åååå, vilka fantastiska bilder! smile.gif wub.gif

Det är en dröm sen ungdomsåren att få se pyramiderna 'live', men jag är inställd på att det inte blir så den här gången sad.gif
Vi är ju också 6st som åker tillsammans och man kan inte riktigt begära att alla ska vilja (eller ha råd) att ge sig iväg på dessa 'långa' utflykter. Eftersom det bara är en veckoresa och vi sällan ses annars, ska vi tillbringa veckan ihop smile.gif

Men om det finns dagsutflykter t ex, så ska vi säkert ut på nåt sånt - gärna flera ggr smile.gif

Vi åker 2/6 (undrar hur mina sådda tomatplantor klarar sig utan 'mamma' en vecka??) och är alltså borta en vecka.

Jag börjar känna mig smått nervös med tanke på allt magsjukeprat wacko.gif ............
Rossi
Det är säkert ingen fara med magen om du dricker Ducoral och är allmänt försiktig och använder våtservetter. Det är hög tid att ta kontakt med vaccionationscentral redan nu. Ducoral måste hinna verka.

Se till att växla pengar i tid. Det är inte alltid egyptiska pund finns hemma så de måste beställa. Det var när vi skulle växla pengar som de på Forex upplyste oss om att man inte fick ta med sig mer än 1000 egyptiska pund in i landet (jag är som sagt inte helt säker på summan men nästan). Det var de som rekommenderade oss att ta resten av pengarna i US dollar och det fungerade alldeles utmärkt.

Ja, utflykterna är rätt långa. När vi skulle till pyramiderna har jag för mig att vi fick stiga upp vid tvåtiden på natten och sen kom vi fram till Kairo vid lunchtid. Dagen efter var det samma långa resa tillbaka till Hurghada fast vi slapp stiga upp så tidigt den dagen. Sen hade vi en dag i Hurghada och sen dagen efter så fick vi stiga upp 4-5 på morgonen för nästa utflykt till Luxor - även där ett antal timmars bussfärd. Nästa dag tillbaka igen.

Vi visste att det skulle bli ett tufft schema för en veckas semester men vi ville ändå ha det så eftersom vi tycker om det kulturella och historiska och ville se så mycket sevärdheter som möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon