netaave
Din frukost kan vara en sockerbomb.
Nu varnar dietisten Anna Ottosson för de nya farliga morgonvanorna.
– För mycket fet mat, för mycket socker. I vissa lägen vore det bättre att hoppa över frukosten, säger hon.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=285791
*solis*
Det enda frukost jag klarar av att äta är:en stor mugg med kaffe och 3 mackor till med ost ellr annan pålägg på.
Jag har försökt att äta nyttigare men det går inte ändra på min vana ohmy.gif
Pirum
Jag försöker med te och gröt men blir tyvärr fort hungrig på det. Samtidigt har jag inte aptit för att vräka i mig korvmackor. Så jag får mellanmåla efter ett par timmar.

De där frukostflingorna vi köper främst till barnen är verkligen bedrövliga sad.gif Det är ju definitivt mer lördagsgodis än frukost.

Men nu hade nyckelhålsmärkningen utvidgats till att även omfatta socker tror jag? Eller...nåt sånt var det. Så man får väl hoppas på att det blir enklare att leta fram vettiga alternativ utan att behöva lusläsa etiketter.

(jag tycker det är kul att läsa innehållsförteckningar. Eller förtäckningar, känns det som ibland)
Rossi
I många år har jag varit totalt beroende av müslin Start till frukost. Sött och gott och rena godiset! Om jag inte fick min Start så blev jag riktigt kinkig. Jag insåg ju själv vilken sockerbomb det var men beroende är svårt att bryta. Speciellt när jag som alternativ köpte andra müslisorter som bara smakade sågspån.

För en tid sedan började jag göra min egen müsli istället och där är bara nyttigheter i den - dinkelflingor, rågflingor, solroskärnor, hirsfrön, boveteflingor, havregryn, linfrön, kokosflingor, hasselnötter, valnötter, mandel, sesamfrön. Alla ingredienser blandas och sen häller jag i en blandning av vatten, honung, rapsolja och sen rostas allting i ugnen. Sen när det är färdigrostats blandar jag i russin eller annan torkad frukt.

Nötter är i och för sig feta men det är rätt fett och de innehåller många nyttiga ämnen och vi behöver faktiskt en hel del fett för att kunna ta tillvara vitaminer också.

Hursomhelst, med den här egengjorda müslin hade jag inga problem alls att låta bli Start och min blodsockerhalt är mycket jämnare och mer stabil och magen mår definitivt bra.
*Felix matte*
Min frukost innehåller inget socker biggrin.gif Först en mugg svart kaffe... sedan
A-fil, hembakt osötat matbröd med torkat nötkött eller ibland ost som pålägg.
Sulawesii
Jag äter mitt egenbakade supernyttiga bröd till frukost.
Snöflinga
Min frukost kunde nog vara bättre, en sportmacka + en kopp te huh.gif Orkar bara inte få i mig mera, därför undviker jag boka in frukost på resor, det är ju så otroligt mycket ! Provade en gång men då gjorde magen uppror och så var den da´n färstörd huh.gif
Betty
Äter helst inte frukost förrän jag varit vaken ca en timme och då blir det en mugg kaffe (utan socker eller mjölk), en fullkornsmacka med rökt kalkon/skinka + en skiva ost och ett glas färskpressad juice. Mer än så vill jag inte ha till frukost.
lisselbo
Min frukost består av mild lättyogurt vaniljsmak, K special flingor, grovt bröd med magert pålägg och juice.
Kaffe tar jag när jag kommer till jobbet.
renate
En mugg svart kaffe och 2 fullkornsmackor osötat,med ost eller marmelad på,ibland skinka den kallrökta, inget mer.Filmjölk och flingor(Sund coch gott)äter jag som mellanmål eller på kvällen.
AndreasBlomquist
Jag brukar äta rejält med havregrynsgröt som jag har toppat med lite äppelmos och sedan lite lättmjölk i. Till detta så kör jag ett kokt ägg med lite kaviar och en eller två grova frallor utan smör men med ost, skinka och paprika, tomat och gurka.
Oftast blir det Earl Grey utan socker att dricka till detta...
Rossi
Kan tillägga att jag är en sån som MÅSTE ha frukost direkt när jag stiger upp. Får jag inte det får jag lätt huvudvärk som är svår att bli av med.
netaave
Jag delar upp min frukost, tar en kopp the och försöker få i mig en macka hemma vid 6.30 sen en macka till vid fikat på jobbet vid 9.
renate
CITAT (Rossi @ 18-05-2005, 07:16)
Kan tillägga att jag är en sån som MÅSTE ha frukost direkt när jag stiger upp. Får jag inte det får jag lätt huvudvärk som är svår att bli av med.

En så'n är jag med,vill ha frukost med en gång,får inte huvudvärk men mår bra av att starta dagen med frukost.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon