Full version: Krom i grillkol
tullmejs
Det är tydligen så pass mycket krom i grillkol att man inte bör använda aska och kolrester i trädgårdsland el. till bärbuskar.

Hur kommer det sig? Jag fattar ingenting jag. Nån som vet varifrån kromet kommer?
TeliaNet
krom förgiftar väl oss människor när vi grillar då eller?
ne, tro inte på allt.
tullmejs
Nä, då är nog de Polycykliska aromatiska kolvätena värre :-).

Men jag har ingen anledning att betvivla att det är uppåt tio gånger mer krom i grillkolsaska än riktvärdet för aska som ska spridas i skogen.

Och jag undrar hur det kan komma sig. Det är ju inte så att jag har uppmanat dig till aktsamhet.
Pirum
Verkar skumt att det är mer krom i kolaska än vedaska...men så är det ju enligt mätningarna. är måhända kolaskan mer koncentrerad och "välbrunnen" på något sätt kanske? Jag menar, av 10kg ved kanske man får 1kg kol, och då blir kolaskan 10x mer kromrik? Per kg man bränner alltså. Ja, jag vet inte. Men jag tror inte det är så superfarligt. "Skogens" verkade vara det bästa märket i nåt test jag såg.
tullmejs
Jag funderade också på en sådan koncentrationseffekt, det låter väl rimligt. Men eftersom det för de flesta med vedspis ju lätt blir 10 gånger mer aska än det lilla från grillen, borde i så fall vedaska vara mer värd att varnas för :-)

Jag är inte särskilt oroad, mest nyfiken på sammanhanget. För övrigt verkar det som om många anser att de flesta av oss ändå har krombrist :-)
KURT
Läser man Råd & Röns test (rapporten längst ned), så kan de inte förklara de höga kromhalterna. Tidigare har misstänkt att endel grillkol gjorts av rivningsvirke och järnvägsslipers. Men då skulle man hittat höga halter av andra gifter och det skulle inte ha gällt alla kolsorter.
netaave
I Ica-kuriren för något år sen hade dom en test av kol och briketter, där uppgavs vilka som hade höga halter av gifter i sig.
Jag försökte hitta de nu, men sitter på jobbet och kan inte gå in överallt vad jag minna är iaf att Rustas grillkol och Coops briketter i en gul påse var de som var bäst att använda.
Rustas kol tog slut på nolltid förra sommaren. ohmy.gif
tullmejs
KURT, nä precis. Det gäller kol från olika slags anläggningar och av träd i olika länder. Det intressanta är kanske inte att det är mycket krom, utan att man är förvånad? Om det inte är mätfel borde man liksom ha kunnat förutsäga halterna någorlunda, kromhalterna i skogen lär knappast öka så plötsligt, över ett stort område. Men det verkar som om hela tungmetaller-i-aska-problemet är dåligt utförskat...
ninnisky
CITAT (netaave @ 18-05-2005, 10:01)
I Ica-kuriren för något år sen hade dom en test av kol och briketter, där uppgavs vilka som hade höga halter av gifter i sig.
Jag försökte hitta de nu, men sitter på jobbet och kan inte gå in överallt vad jag minna är iaf att Rustas grillkol och Coops briketter i en gul påse var de som var bäst att använda.
Rustas kol tog slut på nolltid förra sommaren. ohmy.gif

här hittade jag testet

http://www.icakuriren.se/diverse_sok.asp?s...btnSearch=S%F6k
netaave
CITAT (ninnisky @ 18-05-2005, 12:42)
CITAT (netaave @ 18-05-2005, 10:01)
I Ica-kuriren för något år sen hade dom en test av kol och briketter, där uppgavs vilka som hade höga halter av gifter i sig.
Jag försökte hitta de nu, men sitter på jobbet och kan inte gå in överallt vad jag minna är iaf att Rustas grillkol och Coops briketter i en gul påse var de som var bäst att använda.
Rustas kol tog slut på nolltid förra sommaren.  ohmy.gif

här hittade jag testet

http://www.icakuriren.se/diverse_sok.asp?s...btnSearch=S%F6k

Tack för hjälpen, fast det var tydligen tvärtom mot vad jag skrev! sleep.gif

"Rusta grillbriketter är bäst, när alla aspekter vägts samman. Den som vill ha ett bra traditionellt grillkol kan välja Q8/OK, som fick hyfsat betyg. Det är samma grillkol som säljs på Coop under märket Gastro, tidigare under namnet Grilla med glöd."
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon