AndreasBlomquist
Fick idén till tråden då jag postade i en annan tråd om delfiner.
1994 gjorde jag en dum grej och beställde grillad delfin på en restaurang i Florida. Tyvärr får jag väl säga så smakade den väldigt gott! Jag hade hellre sett att den smakat illa så att ingen hade beställt den... eller att den plockades bort från menyn.

Jag har också ätit en del andra konstigheter som jag tänkte redovisa nedanför.

Alligator
Denna kulinariska rätt åt jag för ungefär 4 år sedan på mitt nuvarande jobb. Vi hade rätten på menyn i ungefär 6 månader men det blev bara en gång för mig för en smak av gyttja och dy tyckte jag tog över allt för mycket!

Skallerorm
Med ett kilopris på 5000 svenska kronor, detta då för 4 år sedan, så blev det bara en liten smakbit återigen på jobbet. Smaken tyckte jag påminde om kyckling men otroligt senigt och svårtuggat..

Rocky Mountain Oysters
På min senaste resa till USA så var jag i Colorado och besökte en litet hak på landsbygden. På menyn fanns ovanstående rätt och eftersom jag är nyfiken av mig och gärna provar på nya maträtter så kunde jag ju inte motstå detta. Strax efter att jag beställt började jag dock fundera på hur ostronen skulle se ut eftersom det inte finns något saltvatten på måånga mils avstånd, dessutom var vi drygt 2.300 meter över havet. Nåja, fick till slut in en tallrik med 4 stycken ovala "bollar" modell större som var panerade och till detta en dipsås och strips. En kompis från USA berättade att man skulle ta en rejäl tugga i ostronet och hålla i det med handen, vilket jag då naturligtvis gjorde.
Gissa om jag blev äcklad och var tvungen att springa och spy på toaletten då det visade sig att ostronen var välfyllda buffeltestiklar... Jag glömmer aldrig den äckliga känslan av att ha varm buffelsperma rinnade ur munnen.. Huga! wacko.gif
Rossi
Jag har ätit lammtestiklar. Helt OK men ingenting jag längtar efter att få smaka igen.
Heleri
Min konstigaste maträtt var får/lammtunga. Inte så mystiskt en inget jag äter till vardags i alla fall. Vi var på en libanesisk restaurang i stan och beställde in massor med smårätter som servitören presenterade en och en och berättade vad det var. Nåja, han sa inte med detsamma att en av rätterna var tunga. Han ville att vi skulle smaka på den först, så det gjorde vi. Smaken var det inget fel på - det smakade kött helt enkelt, men konsistensen var väl inte så mysig.

Något som jag sett men INTE ätit är hundkött. Jag tillbringade ett par månader i Hanoi i Vietnam och på marknaderna där fanns det mycket hundkött vilket man tydligt såg då de var typ helgrillade med svans och allt kvar. Så, kommer ni någon gång till Vietnam och ser en restaurang där det står Tit Cho på skylten ska ni inte gå in där om ni vill undvika hund!
netaave
Grillade grodlår, helt Ok.
Magnolia
Rutten haj. Islänningar försöker lura i oss utlänningar att det är en delikatess. Det är det inte.
solkatten
När jag jobbade i Nigeria i vintras prövade jag lite av en av de lokal rätterna i personalmatsalen.
Och jag ångrar mig redan när de öste upp den på tallriken för det luktade hästtall.
Sen när jag satt vid bordet luktade det fortfarande häststall och givetvis smakade det så också. Eller det smakade som häststall luktar... örk
Det blev västerländsk mat efter det.
farbror B
CITAT
Skallerorm

smakade inte pyton?? huh.gif
Betty
CITAT (solkatten @ 18-05-2005, 10:28)
När jag jobbade i Nigeria i vintras prövade jag lite av en av de lokal rätterna i personalmatsalen.
Och jag ångrar mig redan när de öste upp den på tallriken för det luktade hästtall.
Sen när jag satt vid bordet luktade det fortfarande häststall och givetvis smakade det så också. Eller det smakade som häststall luktar... örk
Det blev västerländsk mat efter det.

Vad var det för nåt då?

Själv äter jag helst inte något som jag inte innan vet vad det är.
Har inte ätit så värst mycket konstiga rätter, det konstigaste är väl surströmming, man "måste" nästan prova smaka i alla fall om man bor här uppe... rolleyes.gif
solkatten
Vet inte vad det var. Vill inte veta heller biggrin.gif
Betty
Kanske lika bra det... laugh.gif
ninnisky
valfläsk rolleyes.gif rökt sådant var ingen höjdare. Fick det på Svalbard!
Lassila
Ja en av de mest udda saker som jag faktiskt gillar är nog Haggis, dvs fylld fårmage! Fick smak för denna delikatess när jag jobbade i scotland. rolleyes.gif
Tesa
...det är nog faktiskt min egen pressylta gjord på egenhändigt kokt grishuvud...smakte helt OK..
Nanna
*ryser* Själv klarar jag knappt av att äta gris och ko... Skulle aldrig sätta tänderna i nåt annat.
Boxer
Krokodil

Grillspett som förrätt. Supergott! smile.gif
renate
För min del var det grodlår på en restaurant i Hamburg,helt ok.Sniglar några gånger på restaurant,men det är ja inte så märkvärdigt.
Susanne i Linköping
AndreasBlomquist, är du säker på att det var delfin du åt? Eller var det "dolphin"? I så fall var det säkerligen inte delfin utan guldmakrill, dolphin fish, som anses vara en delikatess. Fisken har väldigt vackra färger om man ser den simma i vattnet men den tappar färgen när den dör.

Dolphin

Ja, delfin heter också "dolphin", men guldmakrillen är vanligare på menyer. rolleyes.gif
Kathy
CITAT (ninnisky @ 18-05-2005, 10:52)
valfläsk  :rolleyes:  rökt sådant var ingen höjdare. Fick det på Svalbard!

Aha...har du också varit på Svalbard?! wub.gif



Det mest udda jag ätit var valbiff. Det ser ut som nötkött - både som rått och stekt - och ska serveras som vilken biff som helst. Men, det smakar fisk.
Det blir liksom kollision i hjärnan när man äter något som ser ut som kött, men smakar fisk. wacko.gif
farbror B


värst vad alla äter konstiga saker.. jag kanske är kräsen jag..
konstigaste jag har ätit var nåt italienskt äckligt klägg


näe tacka vet jag basoonfläsk me böner
ninnisky
CITAT (Scrollan @ 18-05-2005, 15:20)
CITAT (ninnisky @ 18-05-2005, 10:52)
valfläsk  :rolleyes:  rökt sådant var ingen höjdare. Fick det på Svalbard!

Aha...har du också varit på Svalbard?! wub.gif

ja, det har jag, nästan en hel vecka en gång i början av juni -precis när isen gått upp i viken på Longyerbyn. Härligt wub.gif wub.gif
... och på Huset åt vi den bäst tänkbara maten - förutom valfläsket- pilgrimsmusslorna i smörsås glömmer vi aldrig. wub.gif wub.gif
AndreasBlomquist
CITAT (Susanne i Linköping @ 18-05-2005, 14:22)
AndreasBlomquist, är du säker på att det var delfin du åt? Eller var det "dolphin"? I så fall var det säkerligen inte delfin utan guldmakrill, dolphin fish, som anses vara en delikatess. Fisken har väldigt vackra färger om man ser den simma i vattnet men den tappar färgen när den dör.

Dolphin

Ja, delfin heter också "dolphin", men guldmakrillen är vanligare på menyer. rolleyes.gif

Jag har ingen aning om det är guldmakrill eller vanlig delfin. Det stod grilled dolphin och biten var jättestor och såg ut och smakade mer som kött än något som kommer från havet. Är det en guldmakrill så är det ju helt klart positivt för då lättar mitt samvete väldigt mycket!
Sylvia
Grodlår har jag ätit i Frankrike. Sniglar också, det kan man ju nästan inte undvika om man är en tid i Frankrike... för att inte tala om alla konstiga ostar! wink.gif tongue.gif
wolkenkrabber
inget märkvardig,

sniglar, gillar jag

haj, för trådit för min smak

skulle gäran testa katt o hund så länge dem inte plågas som de görs nere i sydkina innan det äts
GoSatta
sniglar e mums det! lika så grodor, allt från nån fin liten fransk sak till dom hela friterade i asien.

Ätit diverse insekter, myror, kackerlackor, skalbaggar, mjölmaskar, skorpioner andra skumma larver (bara grsähopprona som är goda) allt friterat (förutom myrorna som var i chokladsås)

Levande räkor brukar jag äta (gung tenn som är en stark thai sallad med levande räkor, mynta, lök och massor av chili) Råa räkor gott även det med mycket chili.

Tusenåriga ägg som är något riktigt läbbigt kinesiskt ägg som är marinerat i flera år (smakar bara ägg men ser vidrigt ut)

äckligaste jag har ätit måste vara dhal bath i Nepal efter som dom petar Jak smör i allt och jak smör smakar verkligen pyton!!

inälvsmat är gott, speciellt från kyckling å gris, grillade kycklingmagar e jätte gott!

Haj kan va gott om dom är små och grillade, annars håller jag med om att det kan vara trådigt. Häst älskar jag! synd att det är så fett bara.

Kör på linjen att testa coh äta allt iallafall en gång (ja så länge det är riktig mat då i någons ögon =) ). Man vet ju inte vad det är innan man testar, kan inte komma på någonting jag inte skulle prova.

vad jag verkligen vill testa som jag itne har gjort ännu är fårhuvud, orm, hund å katt. Men får hålla med wolkenkrabber där, det blir ngo svårt att hitta ett ställe där man kan göra det med gott samvete.
Pirum
Funderar på vad som är det mest udda och konstiga jag ätit. Bortsett från grillkorven, så är det nog kanske makrill eller kaviar. Jag menar, makrillen är en FUL fisk. Smakar inte så bra heller. Och fiskrom, hur underligt är det inte att äta sånt?
tullmejs
Lunnefågel kanske är konstigt. Fiskaktigt.

Förresten, häst är inte så fett... men gott ändå.
Tjosan
Underligaste jag ätit är väl bläckfisk och surströmming.
Bläckfisk är segt tyckte jag.

I tonåren försökte min mor ge mig kotunga, men jag råkade komma hem innan hon skurit upp den i bitar... Jag åt mackor till middag den gången...

En tid senare blev det gryta.. jag åt och blev fundersam på varför vissa bitar kändes knottriga och dessutom bara på ena sidan av grytbitarna. jag åt vidare och så slog det mig... tunga är ju knottrig på ovansidan.. smile.gif
Rossi
CITAT (Pirum @ 18-05-2005, 16:18)
Och fiskrom, hur underligt är det inte att äta sånt?

Egentligen inte värre än vanliga hönsägg ...
Christoffer
Krokodil (smakade inte mycket, men konsistensen gillade jag, gick isär som tonfisk)

Karp (smakade inte gott)

Sniglar (trodde aldrig att jag skulle ta en enda bit, men sedan ville jag ha
mera! Men det var mest kryddningen)
wolkenkrabber
CITAT (GoSatta @ 18-05-2005, 16:01)
Tusenåriga ägg som är något riktigt läbbigt kinesiskt ägg som är marinerat i flera år (smakar bara ägg men ser vidrigt ut)

det går mig ett tänka på en godis jag fick ifrån taiwan, såg ut som små svarta kulor med nått gult torrt i fick veta senare att det var ägg som dem grävt ner o låtit torka i sitt skal eller något liknanade, det smakade vedervärdigt
GoSatta
haha ja låter som det samma, dessa va också gula (genomskynliga) med svart mitt men slemmiga istället smile.gif
*Felix matte*
Blodpalt och blodplättar!

får kväljningar bara jag tänker på det.
Snöflinga
STRÖMMING wub.gif Fy skäms wolkenkrabber, till ditt första inlägg mad.gif

Man äter inte sina vänner ! ! !
wolkenkrabber
CITAT (Snöflinga @ 18-05-2005, 22:09)
STRÖMMING  :wub:    Fy skäms wolkenkrabber,  till ditt första inlägg  :angry:

   Man äter inte sina vänner  ! ! !

Fy skämms på dig Snöflingan mad.gif inte äta mina vänner

nästa gång du äter kött tänk på¨den söta rara mjölk kossa doris eller varför inte stalltes favorit häst

spela roll, djur är olika viktig beroende på vart man bor! sleep.gif


kött som kött smile.gif
Snöflinga
Framhärdar, envis som en gris, (visst är dom goa wub.gif )

Visst, du har väl i och för sig rätt, men hundar och katter ser jag nog som oätliga, Uschfyanimej sad.gif
Caprice
CITAT (wolkenkrabber @ 18-05-2005, 15:48)
inget märkvardig,

sniglar, gillar jag

haj, för trådit för min smak

skulle gäran testa katt o hund så länge dem inte plågas som de görs nere i sydkina innan det äts

wolkenkrabber:
Varför vill du gärna prova att äta katt eller hund...? ohmy.gif


Caprice
fruberglund
Känguru. Väldigt rött i mitten eftersom den tydligen blir som en skosula om man steker den för länge (tyckte den var jädrigt seg ändå). Smakade enligt mig absolut ingenting...nåja, eller väldigt lite smak i alla fall.

Då var efterrätten desto godare...glass med bitar av Mars i smile.gif
Anders zon 1
Det konstigaste jag ätit var kokt manet på en kinesrestaurang i Kuala Lumpur i Malaysia. Smakade sjögräs och hade en konsistens som mjukt brosk. Ganska äckligt faktiskt ....och jag brukar inte vara kräsen!
wolkenkrabber
CITAT (Caprice @ 18-05-2005, 23:15)
CITAT (wolkenkrabber @ 18-05-2005, 15:48)
inget märkvardig,

sniglar, gillar jag

haj, för trådit för min smak

skulle gäran testa katt o hund så länge dem inte plågas som de görs nere i sydkina innan det äts

wolkenkrabber:
Varför vill du gärna prova att äta katt eller hund...? ohmy.gif


Caprice

vill testa båda, jag gillar mat, o jag tycker det verkar gott, kött som kött typ, o dampa inte på mig för att du e är katt eller hundägare om du är det, jag har en katt, o nej jag skulle inte käka den
ninnisky
Under all vår tid i Asien; Indonesien, Kina, Thailand och Laos har vi säkert blivit serverade både hund, katt och kanske rentav apa utan att ha riktigt vetat om det. Men allt smakade bra och peppar, peppar vi har klarat oss bra. Jag fick efter en middag på Rose Garden i Bangkok med för mycket gåslever, besök av Montesuma som ville hämnas men det fixade sig efter en dag."
Normalt föredrar vi nån av alla goda fiskar som finns i området wub.gif
Kathy
CITAT (ninnisky @ 18-05-2005, 15:25)
CITAT (Scrollan @ 18-05-2005, 15:20)
CITAT (ninnisky @ 18-05-2005, 10:52)
valfläsk  rolleyes.gif  rökt sådant var ingen höjdare. Fick det på Svalbard!

Aha...har du också varit på Svalbard?! wub.gif

ja, det har jag, nästan en hel vecka en gång i början av juni -precis när isen gått upp i viken på Longyerbyn. Härligt wub.gif wub.gif
... och på Huset åt vi den bäst tänkbara maten - förutom valfläsket- pilgrimsmusslorna i smörsås glömmer vi aldrig. wub.gif wub.gif

Vi var där i juni 2003, i drygt en vecka. Bodde på Polar Hotel i Longyearbyen. Åkte midnattskryssning till ryska Barentsburg.

Svalbard var fantastiskt och vi kommer åka dit igen. Då blir det isbjörnssafari. wub.gif
Vi tog massor av foton däruppe, men jag har bara 3 stycken tillgängliga i den här datorn, har iaf lagt in dem i fotoalbumet.
zaaritha
Det där skotska--vad heter det? Komage m nå´t innuti!!!
Fy f-n!! Jo--haggis heter det väl???
Lassila
CITAT (zaaritha @ 19-05-2005, 01:26)
Det där skotska--vad heter det? Komage m nå´t innuti!!!
Fy f-n!! Jo--haggis heter det väl???

Haggis är suvveränt gott, med potatismos och kokta kålrötter till, sen för att det inte ska bli så torrt så kan man göra en vanlig vitsås med en skvätt whiskey i och servera till. sen är det en fårmage man använder, det är mest som en vanlig pölsa med havregryn, men mera kryddad än den svenska.

Och sen varför är det så konstigt med fylld mage? När korv kommer i natur tarm?? sleep.gif
ninnisky
Är Haggis släkt med tyska Saumagen måntro?? Är inte riktigt säker på vad Saumagen innehåller men där finns nog gryn, lite kött och en massa kryddor. Har smakat det som förrätt och det var ganska gott.
djingis
Min fysiklärare berättade om sin resa i Frankrike då han hade blivit bjuden på restaurang och innan han gick så fick han veta vad han ätit.
Friterade tjurtestiklar wacko.gif
Ewa L
CITAT (ninnisky @ 19-05-2005, 12:11)
Är Haggis släkt med tyska Saumagen måntro?? Är inte riktigt säker på vad Saumagen innehåller men där finns nog gryn, lite kött och en massa kryddor. Har smakat det som förrätt och det var ganska gott.

Saumagen = svinmage. Troligtvis vildsvin.
Smed
"Di där som vet" säger att Haggis var något vikingarna drog med sig till skottland från sverige/norge/damnark och att haggis då hette "hackis", hackade ingredienser alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon