Anna G
Jag har planterat fyra tomatplantor i mina pallkragar och har köpt hem frö till spenat, ruccola, plocksallad, rädisa och sockerärt. Har även köpt scharlottenlök att sätta. Kan löken och fröerna samsas med tomaterna eller trivs de inte ihop?
Ylva i Dalarna
Hej!
Morötter älskar tomater!!
Jo det är sant.
Jag har en bok med just den titeln som just handlar om vilka växter som vill växa ihop och vilka som inte trivs ihop! En del samplanteringar håller ohyra borta bland annat.

Tomater går bra ihop med:
Gräslök, gul lök och persilja, ringblomma, krasse och morot. Vitlök mellan tomater kan skudda dem mot spinn. Tomater skyddar sparris mot sparrisbaggen.

Tomater och kålväxter trivs inte ihop och inte heller med släktingen potatis. Inte heller med kålrabbi eller majs.

Lök borde du lugnt kunna sätta mellan dina tomatplantor således.

hej från Ylva rolleyes.gif
Anna G
Tack för svaret! Då kan jag sätta mina fröer med gott samvete i morgon wub.gif wub.gif Det ser lite tomt ut med bara tomater i pallkragarna...
Anic
Vad heter författaren?

Det låter som en bok värd att läsa.
Anna G
Jag sökte på titeln "Tomater älskar morötter" och fick upp en bok av Louise Riotte.
pisanggoreng
MORÖTTER ÄLSKAR TOMATER
Författare: Louise Riotte
ISBN: 9153412125
Förlag: ICA bokförlag

Verkar dock vara svår att få tag på (att köpa alltså)
Anic
Tack.

Var på bibloteket och lånade den idag.
Har läst lite i den och tycker den är jättebra eftersom den ger förslag på vilka växter man ska samplantera för att motverka vissa sjukdomar.
Och det lilla jag har läst har gett mig slutsatsen att lök/vitlök är bra för väldigt många växter, tur att det är gott också.
Ylva i Dalarna
Ja, en helt underbar bok, även om en del kanske inte fungerar. jag tycker det är roligt att kunna hitta naturliga "bekämpningsmedel" och annat man kan använda växter till, boken innehåller lite av varje.
Timjan tex, kan hålla kålfjärilen på avstånd....så varför inte plantera en liten timjanplanta bland kålen? rolleyes.gif ..och ni planterar väl Malört runt allt som ni inte vill att sniglarna ska käka upp??
wink.gif

Ha det nu bra bland kragarna!

Ylva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon