Full version: Hur många kragar?
MayaS
Hej!
Nu efter mycket sökande har jag äntligen fått fatt i pallkragar. Gratis!!!! En positiv överraskning. *jippie* är för snål för att köpa nya på Granngården.

Iaf så ska jag hämta dem idag och har nu tänkt att böra lite smått med att plantera jordgubbar i en pallkrageruta. Frågan är nu hur många pallkragar använder ni till detta 1 eller 2 och hur många jordgubbsplantor har ni i dem. Har nu köpt 6 plantor men tycker att det verkar som om det blir lite snålt. kan man ev. plantera något annnat i den andra halvan som inte är för komplicerat.. är juh så ny som man bara kan vara inom detta område.

Tack i förhand!!

Mvh
M.
Elizabeth
jag är också ny på pallkragar och jordgubbar och ställde faktiskt samma fråga för ett par veckor sedan. Svaren varierade något mellan 10-15 st/pallkrage.

Efter lite funderingar planterade jag 8 st. plantor. Det ser lite blygsamt just nu då plantorna är ju små (jag köpte också sådan 6-pack), men de växer ju till sig under sommaren. Enl. rekommendationen på emballaget ska de planteras med 25-30 cm avstånd mellan plantorna och på det sättet kom jag fram till att 8 st. borde vara lagom.

Man kan ju alltid plantera något annat mellan planterna så länge. Jag hade tänkt mig sallat.
Anna G
Jag satte 11 stycken plantor i en stor pallkrage. Jag satte dem i tre rader, fyra-tre-fyra, och på så sätt fick jag "rätt" avstånd mellan plantorna ändå eftersom de står omlott.
Reserv
Mina står nog tätare än så, mellan dessa har jag vitlöken som sticker upp tongue.gif Ser rätt häftigt ut och så behöver man inte ha en särskild plats för just vitlöken. jag har föresten satt såna lite varstans runt rabatterna och nästan alla pallkragar. rolleyes.gif Gäller bara att komma ihåg vart jag har dom sen när dom ska upp wink.gif unsure.gif Ja, ja, det ska nog ordna sig wub.gif
MayaS
Ok får väl se hur jag gör men allt mellan 6-12 borde få plats.

Men hur många kragar har ni till detta då?? 1 eller 2?

Tack för alla svar!!!!
Ingrid på Västkusten
Hur många man får in beror helt på pallkragens mått! Det finns två storlekar på marknaden. När Ni räknar avstånd - räkna då bort ca 10 cm runt om där det torkar ordentligt mot kanten så sätt dem inte för nära.
Betty
Hej MayaS! Jag ser att du inte ännu har fått svar på hur många kragar man ska ha till jordgubbarna. Jag har använt två på höjden men kanske det borde ha räckt med en, jag tror nästan det. smile.gif Här är en bild på några av mina odlingskragar, jordgubbskragen är den längst till vänster.
Elizabeth
Betty, vad har du gjort locken på dina pallkragar utav?
Betty
CITAT (Elizabeth @ 20-05-2005, 13:12)
Betty, vad har du gjort locken på dina pallkragar utav?

Plasttak (till altaner m.m.)
MayaS
Tack för alla råd och tips nu vet jag ungefär hur jag ska gå till väga.

Mina pallkragar är förövrigt vanliga eur-pallkragar alltså helkragar. Hade tur att få 6 st så jag har tänkt att göra 3 "land" av dem 1*1 1*2 ocg 1*3.

Har tänkt att ha jordgubbar i den ensamma pallgragen och morötter i den med 2.. vad jag ska ha i den med 3 kragar vet jag inte... kom gärna med förslag.... det ska vara lätt och kräva minimalt med skötsel.

Mvh
M.
Elizabeth
Tips till pallkrage nr 3??

Jag har en pallkrage som fungerar som barnkammare för mina frösådda perenner under sommaren. Där växer de till sig inför utplanteringen till slutplatsen på hösten/våren. Det är i princip bara på det sättet som jag kan hålla koll på bebisarna, annars försvinner de i rabatterna och rensas bort.
Elizabeth
Komplettering: Fast de räcker det självklart med en enkel pallkrage så det var egentligen inget bra svar på din fråga wub.gif unsure.gif
fruberglund
Beror väl på hur mycket man vill/kan böja sig också och vad man ska odla. Jag har satt 3 på höjden till mina morötter & purjolök.
Caiza
CITAT (MayaS @ 20-05-2005, 22:04)
Tack för alla råd och tips nu vet jag ungefär hur jag ska gå till väga.

Mina pallkragar är förövrigt vanliga eur-pallkragar alltså helkragar. Hade tur att få 6 st så jag har tänkt att göra 3 "land" av dem 1*1 1*2 ocg 1*3.

Har tänkt att ha jordgubbar i den ensamma pallgragen och morötter i den med 2.. vad jag ska ha i den med 3 kragar vet jag inte... kom gärna med förslag.... det ska vara lätt och kräva minimalt med skötsel.

Mvh
M.

Jag har odlat potatis i 2 av mina pallkragar och det blir riktigt mycket. Och så gott sen!
Har även morötter, röd lök och huvudsallad.

Hälsn C
Sven Karlsson
Bygde av vattenfast plyfa 1 meter högt och 1 meter brett men 5 meter långt. För att slippa fylla detta stora utrymme med något så höjde jag botten till ½meter men det gick åt 30 säckar a. 60 liter med hästgösel med mycket kutterspån. Ovan på detta användes 6 säckar 60 liters vanlig köpjord. Sedan kom regnet, oj vilken tyngd. Jag fick förstärka den regält men det funkar bra för den som har mycket on i ryggen att gå rak och plocka jordgubbar. (Jordgubbarna sattes på svart markduk med ett snitt där plantorna skulle sitta. Vilken markvärme när solen skiner)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon