Full version: Protestera
Inga från Närke
Vill ni vara med gå in på denna sida

http://www.bensinskatteuppror.se/
gammelnalle
nja...... jag håller inte´med:
CITAT
I dag är det för många lönt att gå hemma på a-kassa istället för att jobba på grund av regeringens bilpolitik.

Ändring måste ske för jobbens skull!




DET kan knappast vara RIKTIGT SANT....




TROR jag allstå...
zaaritha
Låter tveksamt! Var finns fakta?
Inga från Närke
Sant eller inte men bensinpriserna är väl för höga eller????????. mad.gif

Men det är ju frivilligt att skriva på så det är upp till var och en. Ville bara förmedla länken inte sätta igång en diskution här på Odla. rolleyes.gif biggrin.gif
gammelnalle
Hej Inga!!
Visst är det frivilligt att skriva på!! TUR DET!!

Men ÄR bensinpriset för högt??? Eller skatterna? eller skall vi betala vad det EGENTLIGEN KOSTAR att köra bil/lastbil/buss/tåg..????

Vi släpper ju ut en hel del också?? ELLER???
zaaritha
Ja det gör vi!
Men; i vissa fall finns ej tillgång till buss eller tåg, då gäller ju bilen!
*Felix matte*
Själva bensinen är väl inte så dyr.
Är det inte skatterna som trissar upp priset. unsure.gif
zaaritha
Jo, just det!
Inga från Närke
CITAT (Felix matte @ 20-05-2005, 23:18)
Själva bensinen är väl inte så dyr.
Är det inte skatterna som trissar upp priset. unsure.gif

Klistrar in från sidan för att förtydliga att det är bensinskatten man protesterar mot. Se nedan:

Sänk bensinskatten!
Ta bort momsen på bensinskatten!
Inför samma låga moms på bensin som för kollektivtrafik,
alltså 6% istället för som idag 25%!
fruberglund
Finns ju inget att tveka på.

Speciellt inte när man inte har så mycket val. Bor på landet och här går det inga bussar hur gärna man än vill och även om det hade funnits när jag jobbade så hade de inte gått när jag jobbade i alla fall (skift).

Det är på tok för höga skatter (dessutom DUBBLA skatter på drivmedel).
andersen
Jag förstår inte riktigt den här kampanjen bensin priset är väll inte något unikt för Sverige i oljelandet Norge är det mycket dyrare att tanka och historiskt har vi väll haft högre priser om man ser till vad vi har i lön i dag eller?
Ralf
Ja det är alltid lätt o vara kritiker o säga vad som är fel.
Men man måste se till fakta också.
Fakta är att
*Vi har, enkelt räknat, ca 10 ggr mera väg per bil än övriga länder i Centraleuropa.
*Våra vägar har ett annat slitage än övriga vägar, pga av tjäle, snöröjning och dubbdäck.

Därför kanske vi betalar mera i skatt?
Dzad
CITAT
Sänk bensinskatten!
Ta bort momsen på bensinskatten!
Inför samma låga moms på bensin som för kollektivtrafik,
alltså 6% istället för som idag 25%!


Ja och det brukar kallas att bilkörning (bensin) har samhällsekonomiska kostnader i form av skador på miljön. Anledningen till att vissa saker beskattas är för att begränsa användningen av det och för att ha råd att bearbeta de effekter (i det här fallet bensinen) har på miljön.
Visst, vi kan slopa all skatt på bensin, men jag trodde verkligen att folk som är intresserade av odling och natur brydde sig om sådant som ren luft lite mer.

Att Sverige är gläsbyggt, jämfört med t.ex. Tyskland, gör ju att speciellt de som bor på landet måste köra bil... så det är kanske inte så mycket man kan göra åt det att vi kör mer bil här. Dock försöker man ju få ner trafiken i storstäderna där det faktiskt finns alternativa sätt att ta sig fram.
Inga från Närke
CITAT (Dzad @ 21-05-2005, 15:14)
Att Sverige är glesbyggt, jämfört med t.ex. Tyskland, gör ju att speciellt de som bor på landet måste köra bil... så det är kanske inte så mycket man kan göra åt det att vi kör mer bil här. Dock försöker man ju få ner trafiken i storstäderna där det faktiskt finns alternativa sätt att ta sig fram.

Lägg då på vägtullar istället så blir det mindre trafik i storstaden. Tänk på alla som bor i glesbygd och måste åka flera mil varje dag till sina arbeten, sin affär, vårdcentral m.m.
Alla handikappade som kör egna fordon m.m.

Varför görs det inte mera mot de stora tunga fordonen på våra vägar om det nu skall vara mera miljövänligt. Det är inte privatbilisterna som spyr ut miljögifterna mest.
Vet när vi ägde en minibuss som var registrerad som lastbil fick man ha nästan hur hög koloxidutsläpp som helst. Hur många sådana går på våra vägar

Man kan vrida och vända på detta hur många ggr som helst och ingen blir nöjd eller några börjar genast att propagera för ditt och datt.
Ville inte att detta skulle bli en stor debatt utan den som ville går in skriver på sedan tänkte jag inte att det skulle bli något mera. Men jag var nu tvungen att gå in skriva lite.
Dzad
Anledningen till att jag svarade var den att jag tyckte att hela åsikten inte verkade underbyggd. Alltså, om man t.ex. vill ha bättre äldreomsorg och bättre sjukvård (eller varför inte mindre skatt på bensin) kan man inte bara gå ut och försöka få det utan att ge förslag på hur det skall finansieras.

Vill man t.ex. ha bättre sjukvård måste man sänka bidragen till skolorna och vill man ha lägre bensinskatt måste man höja skatter på andra områden om man vill att andra sektorer skall furgera lika bra som tidigare.

Ingen har nåt emot billigare bensin, men jag själv betalar hellre höga skatter och har kvar väldfärdssamhället.

Håller du inte med?
Juggernaut
CITAT (Dzad @ 21-05-2005, 19:03)
<snip>
Alltså, om man t.ex. vill ha bättre äldreomsorg och bättre sjukvård (eller varför inte mindre skatt på bensin) kan man inte bara gå ut och försöka få det utan att ge förslag på hur det skall finansieras.
<snip>

Jag har ett förslag, straffa politikerna ordentligt som använder regerings-VISA-korten till taxifärder/bordeller/kräftskivor etc. tongue.gif Tror "vi" skulle kunna spara ihop åtskilliga kronor där wink.gif Mörkertalet är säkert enormt biggrin.gif
Ang. bensinen så tycker jag personligen övriga "lågpris-länder" med stor bensin/olja-konsumption borde höja sina priser istället, växthuseffekten någon? tongue.gif
Ophelia
Har det inte gjorts försökt till att få länder att ta ansvar för minskande av utsläpp gällande växthuseffekten? Typ Kyotoavtalet. Förvisso gäller det väl mer än utsläppen från bilarna.
Sulawesii
Tycker själv att det vore bättre att lägga ordentliga subventioner på elbilar och dylika bilar, än att lägga det på billigare bensin!
Bettson
Man ju säga att staten tar dubbel skatt på pendling från landsbygd till tätorter.

Dels via skatter på bensin, Skall väl gå till vägunderhåll men man undrar ibland om det inte blir allmän påspädning i statskassan.

Sedan har vi det där med avdrag för arbetsresor.

Säg att en person gör avdrag för arbetsresor med 25 000 per år. Man får då en skattelättnad att finansierar sina resor med 7500 kr ungefär.

Men dessutom så går man miste om en himla massa på sitt pensionskonto.
Arbetsgivaren har betalat 8 115 kr i arbetsgivaravgifter för dessa 25 000 kr. En del av dessa pengar ca 4000 kr skall gå till den anställdes pension. Men eftersm den anställde gör avdrag för resa så går dessa in i en slaskkassa i stället. Om det är en slaskkassa för pension eller allmänna statbudgeten låter jag vara osagt.

Alltså vad många inte tänker på är att allmänna avdrag sänker pensionsrätten.
Dzad
CITAT
Har det inte gjorts försökt till att få länder att ta ansvar för minskande av utsläpp gällande växthuseffekten? Typ Kyotoavtalet. Förvisso gäller det väl mer än utsläppen från bilarna.


Visst, men då Bush och hans USA anser sig ha rätt att strunta i alla avtal (så länge de inte gagnar honom) och därmed inte bryr sig om t.ex. kyotoavtalet, så känns sådana avtal lite onödiga... såklart är ju andra länder ärligare och håller sig till avtalen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon