Betty
Idag fick jag paketet med lökar som jag beställde för ett tag sen.
Vilka groddar de har, redan! Och här är det en månad kvar till våren!
Genast dök det upp ett par frågor...
Hur djupt ska jag sätta Agapanthusen? Plast eller keramikkruka?
Hur djupt ska jag sätta Narcissliljan,
den har f.ö. en ganska stor sidolök = bonus! wub.gif
Fialotta
Samma här Betty rolleyes.gif
Mina Africas blå lilja kom 2 st och det va redan gröna blad på bägge rolleyes.gif
Jättefint ska det bli rolleyes.gif
Betty
CITAT (Betty @ 26-03-2003, 22:10)
Hur djupt ska jag sätta Agapanthusen?
Hur djupt ska jag sätta Narcissliljan,
den har f.ö. en ganska stor sidolök = bonus! wub.gif

Undrar fortfarande över dessa frågor...
Åsa, mälardalen zon 2
På lappen (den lite hårdare papperslappen med foto) som satt på narcissliljan stod det att man skulle plantera den 8cm djupt, min lök hade dock börjat skjuta skott så jag planterade den så att spetsen stack upp så det blev inte riktigt 8cm.


Här är artikel om Agapanthus tyvärr verkar det inte stå något om planteringsdjup i artikeln, har du tittat på förpackningen att det inte står någonstans vad planteringsdjupet ska vara.
http://www.odla.nu/artiklar/agapanthus.shtml
Adri-Anne
Jag fick också paket!!

Nu har jag gjort det igen!!! ohmy.gif ohmy.gif

Har köpt lökar från Odla. Massor av lökar.
Men dom kom ju inte med det samma jag hade beställt dom, så under tiden han jag glömma beställningen och skaffade hem en massa av allt möjligt smått och gott tongue.gif tongue.gif Uhu vad mycket smått och gott det finns.
Så mycket skaffade jag in eller planterade om så jag fick köpa två nya 100-liters krukor, en 60- liters, fyra 30- liters och jag har redan fulla krukor över allt. Alla rabatter är knökfulla. Hjälp ohmy.gif
Min trädgård är inte större än att en redig karl ledigt och lätt kan slå en sjua över den. Vart skall jag göra av allt?? huh.gif Jag har ju växter i höjden också, obelisker och pinnkonstruktioner, a la wigwam- modellen. I förrgår var jag i väg och införskaffade en smidjärnsbåge, som murgröna ska klättra uppför.
Nu skulle jag vetat hur dom gjorde i Babylon, så kunde jag bygga på höjden och ha hängande trädgård här wub.gif wub.gif
Sedan skulle jag kunna konstruera den makalösa manicken som det sjungs om i visan. Det går ungefär så här. " Det går hit, det går dit och så går det --- en bit. Så kunde jag sitta där och ge order. Å Å Å vad jag skulle smälla med ordpiskan biggrin.gif Då skulle det vara någon som lyssnade och utförde mina befallningar, ögona böj!
Min gubbe har stängt öronen, han är trött på gumman som far ikring som ett rullande eko och vänster armen skiter fullständigt i vad jag vill och minnet, ja det lever sitt eget liv. Inte ens katterna lyssnar och lyder. wink.gif
Snusnäsduken är för liten och mitt habegär är för stort. En mycket misslyckad kombination. sad.gif
Ja det är mycket synd om lyxgumman, som har allt vad hon behöver och sedan åmar och sjåpar sig över att det inte finns plats till överkonsumtionen.
Sylvia
CITAT (Betty @ 26-03-2003, 22:10)
Hur djupt ska jag sätta Agapanthusen? Plast eller keramikkruka?
Hur djupt ska jag sätta Narcissliljan,
den har f.ö. en ganska stor sidolök = bonus! wub.gif

Sätt Apapanthuksen så att den kommer precis med toppen under jordytan.
Samma gäller för narcisslilja och kapamaryllis. Åtminstone på kapamaryllisen tycks holländarna ha översatt fel, ska vara 5 inch (=tum) och inte 5 cm under jorden, d v s löken planteras så djupt att bara spetsen är synlig
Lycka till!
Betty
Tackar för svaren! Vad skulle jag ta mej till utan detta forum? wub.gif
Eva i Skåne
CITAT (Adri-Anne @ 28-03-2003, 06:58)
Jag fick också paket!!

Nu har jag gjort det igen!!! ohmy.gif  :o

Har köpt lökar från Odla. Massor av lökar.
Men dom kom ju inte med det samma jag hade beställt dom, så under tiden han jag glömma beställningen och skaffade hem en massa  av allt möjligt smått och gott tongue.gif  :P  Uhu vad mycket smått och gott det finns.

Jag har gått här och varit avundsjuk på er som redan fått era beställningar, men idag har mitt paket också kommit wub.gif Hurra.
Lite känner jag som du Ann. Det är så länge sen jag beställde och sen har det blivit lite annat. Dessutom ska jag ha ett lika stort paket i nästa omgång.
Jag får försöka göra som du Ann och skaffa hem fler stora kärl att sätta i. Jag har i alla fall inte platsbristen i trädgården att klaga över.

Men Ann, du är verkligen ingen lyxgumma som åmar och sjåpar dig. Tvärtom. Du är värd all lyx du kan få bara för att du har ett sånt gott humör och inte beklagar dig över handikapp och sjukdom. Bara lyxa på wub.gif wub.gif wub.gif
Kajsa
Avundsjuk blir jag, först veckan efter Påsk kommer mina lökar, är det ni i
södra Sverige som är först det verkar logiskt. Här i mellan Sverige har vi
ännu tjäle i jorden.
Så nu måste jag under våren gräva en ny rabatt, efter alla beställningar av liljor och perenner.
Betty
CITAT (Kajsa @ 28-03-2003, 18:13)
Avundsjuk blir jag, först veckan efter Påsk kommer mina lökar, är det ni i
södra Sverige som är först det verkar logiskt. Här i mellan Sverige har vi
ännu tjäle i jorden.

Bor inte precis i södra Sverige... Luleå, zon 6.
Vi har åxå tjäle + en del snö... rolleyes.gif
Eva i Skåne
CITAT (Kajsa @ 28-03-2003, 18:13)
Avundsjuk blir jag, först veckan efter Påsk kommer mina lökar, är det ni i
södra Sverige som är först det verkar logiskt. Här i mellan Sverige har vi
ännu tjäle i jorden.
Så nu måste jag under våren gräva en ny rabatt, efter alla beställningar av liljor och perenner.

Kajsa. Det har funnits flera omgångar att beställa, så du har nog inte beställt i denna omgången. Det ska komma andra knölar och annat efter påsk och ännu senare kommer perennerna.

Nya rabatter behöver jag också för att få plats med allt wink.gif . Min familj är riktigt trött på mig just nu för jag pratar bara om nya rabatter eller stora kärl att plantera i. Vi har varit ute och kört en del i helgen och jag har flera gånger kommit på mig med att jag suttit och letat efter idéer på planteringsvarianter där vi kört förbi (jag har åkt). Det är nästan så jag själv tycker att jag överdriver lite wacko.gif , men var ska allt få plats??? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon