Full version: Arvsskiftefråga
Gossen Ruda
Här brukar finnas en massa kunskap så jag frågar på. Vi, kusinerna, håller på med ett arvsskifte efter en farbror. Han hade inga barn så arvet fördelas mellan dom kvarvarande syskonen och övriga syskons barn, däribland jag. Det enda problemet är ett av syskonbarnen inte går att få tag på. Hon saknar fast adress, har bytt namn och lär vara ordentligt nerknarkad. Vad gör man i ett sånt fall? Hon kan väl inte lämnas utanför? Inga större summor, förmodligen under 10.000 per arvslott.
Ralf
Har ni prövat med skattemyndigheten och deras avdelning för folkbokföringen?
Caprice
Inte svar på din fråga, men....

Men vad sjutton händer om en som är "nerknarkad" får 10.000:-...? ohmy.gif




Caprice
Jill-Ulrika
CITAT (Gossen Ruda @ 21-05-2005, 11:35)
Här brukar finnas en massa kunskap så jag frågar på. Vi, kusinerna, håller på med ett arvsskifte efter en farbror. Han hade inga barn så arvet fördelas mellan dom kvarvarande syskonen och övriga syskons barn, däribland jag. Det enda problemet är ett av syskonbarnen inte går att få tag på. Hon saknar fast adress, har bytt namn och lär vara ordentligt nerknarkad. Vad gör man i ett sånt fall? Hon kan väl inte lämnas utanför? Inga större summor, förmodligen under 10.000 per arvslott.

Det är en riktigt känslig fråga men att utgå från rykten som säger att en viss person är nerknarkad känns som en vag anledning att hålla personen ifråga ovetande om rätten till arvet efter en släkting. Själv tycker jag aldrig att storleken på summan ska avgöra, det är en principsak, hon har rätt att veta. sleep.gif

Ring eller gå till närmsta folkbokföringskontor och be om hennes uppgifter det är jättelätt eftersom det är allmänna handlingar. Är folkbokföringskontoret ovilliga att ge ut något? Be då om en besvärshänvisning, dvs ett skriftligt svar på varför de inte kan lämna ut offentliga uppgifter.
Sen om hon bytt namn kan du alltid begära ut hennes föräldrars personbild där alla barn, biologiska eller adopterade är registrerade. PRV kan ha handlingar om hennes namnbyte så dit kan du också vända dig.

Tyvärr vet jag inte så mycket mer om juridik. Men om Fonus eller någon annan jurist sköter arvsskiftet kommer hon nog ändå att involveras. Om inte är det nog ditt och dina kusiners samvete som får avgöra om hon ska hållas utanför. Men du vet väl att även bouppteckningar och handlingar som rör arvsskiftet också är allmänna handlingar som kan avslöja ifall en person hållits utanför rätten till ett arv ohmy.gif
MB1965
Nej hon kan inte lämnas utanför.

Leta reda på henne. Hur mycket ni måste leta? Tala med en jurist. Kanske kan ni annonsera efter henne i dagspress, metro osv ?

Mvh
yla
hennes del kanske kan sätttas in på ett konto tills hon hitttas

för är hon inte död så kommer hon ju att hittas
o kommer säkert bli glad över omtanken att inte bli glömd
Gossen Ruda
Tackar för svaren, det var som jag tänkte. Visst går det att få reda på hennes nya namn men det hjälper inte så mycket eftersom hon saknar adress. Vilket ställer till med problem eftersom alla arvingar SKALL kallas till bouppteckningen. Det hade den kusin som hade hand om min farbrors papper undvikit genom att inte nämna henne för bouppteckningsmannen. Denne blev milt sagt förvånad när han fick uppgift om henne av oss 3 som kommit dit. Tyvärr kunde kusinen inte förklara sig eftersom han var sjuk vid tillfället men ibland försöker en del köra sitt race. Förhoppningsvis kommer allt att klaras upp eftersom vi skall ha en kusinträff i kväll. Alla skall komma utom då den som vi inte vet var hon finns.
Lady Hamilton
CITAT (Jill-Ulrika @ 21-05-2005, 13:05)
.......Själv tycker jag aldrig att storleken på summan ska avgöra, det är en principsak, hon har rätt att veta. sleep.gif

Ring eller gå till närmsta folkbokföringskontor och be om hennes uppgifter det är jättelätt eftersom det är allmänna handlingar. Är folkbokföringskontoret ovilliga att ge ut något? Be då om en besvärshänvisning, dvs ett skriftligt svar på varför de inte kan lämna ut offentliga uppgifter.
Sen om hon bytt namn kan du alltid begära ut hennes föräldrars personbild där alla barn, biologiska eller adopterade är registrerade. PRV kan ha handlingar om hennes namnbyte så dit kan du också vända dig.......

Om ni får ut uppgifterna kan ni sedan kontakta polisen, de brukar ha god person kännedom om hon nu "är lite på sidan av lagen" Och jag tror säkert att de vill hjälpa er att hitta henne.
MB1965
CITAT (Gossen Ruda @ 21-05-2005, 15:00)
Tackar för svaren, det var som jag tänkte. Visst går det att få reda på hennes nya namn men det hjälper inte så mycket eftersom hon saknar adress. Vilket ställer till med problem eftersom alla arvingar SKALL kallas till bouppteckningen.

Ruda,

man kan kalla via annonser i rikstäckande media, tex DN, tv4 text, metro osv.

Dölj inget för boupptäckningsmannen- ni vill inte göra om skiftet eller värre

Mvh
Inga från Närke
Kan du inte sätta in pengarna på någon bank när du fått reda på rätt namn och personnummer sedan utse en förmyndare som denna kusinen måste kontakta vid uttag.

Vet inte om man kan göra så men jag tror det.

Du skall ha stort berömm att du tänker på alla för om det nu skulle vara så att hon börjat ett nytt liv så är hon ju värd att få dessa pengar. Skulle hon även i efterhand få vetskap om att hon skulle ha ärvt något så kan det bli dyrt för er alla.

En moster till mig hade en fosterson som jag kallade min kusin och vi har alla trott att han var adopterad fram till den dag han dog 42 år gammal av en hjärntumör.
Hans riktiga mamma fick då ärva allt trots att hon hade varit alkolist i hela sitt liv. Men advokaten som gjorde bouppteckningen såg till att min moster fick drygt halva kvarlåtenskapen eftersom hon hade varit hans mamma i 41 år. Riktiga mamman hade aldrig hört av sig på hela tiden.
Arvsrätten kan man aldrig ta ifrån någon även om denna personen är en mördare, knarkare eller vad det kan vara även om man ibland kanske skulle vilja.
Lycka till med att hitta din kusin.
kerstin z5-6
Förmyndare kommer aldrig att bli aktuellt för den summan , och ni måste göra vad ni kan för att få kontakt -annars konto .. i hennes namn ..
mamamaggan
Har varit med om något liknande. I vårt fall så skötte den som gjorde bouppteckningen ( begravningsbyrån) om att leta reda på personen i fråga. Boupptecknaren agerade god man åt den försvunna i arvsskiftet och bevakade hennes intressen på ett lagligt sätt.

Så mitt råd blir att ni ska låta boupptecknaren sköta det hela så är ni säkra på att det hela går rätt till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon