Full version: 9 dagar kvar
*Felix matte*
Hur många forumister är rökare och tycker att förbudet är "Skit"
AndreasBlomquist
Jobbar inom hotell/restaurang och tycker det ska bli helt underbart med rökförbudet! biggrin.gif biggrin.gif
yla
jag har varit rökare o tycker de e bra
för då slipper man lukta peckel då man kommer hem efter att ha varit ute o ätit
för o inte tala om va skönt o inte få rök i näsan då man äter

fast då på den tiden då de inte va farligt o röka då va de aldrig nån som tänkte på hur de luktade för ickerökare rolleyes.gif
Betty
CITAT (oldwolfie @ 22-05-2005, 23:45)
jag har varit rökare o tycker de e bra
för då slipper man lukta peckel då man kommer hem efter att ha varit ute o ätit
för o inte tala om va skönt o inte få rök i näsan då man äter

fast då på den tiden då de inte va farligt o röka då va de aldrig nån som tänkte på hur de luktade för ickerökare rolleyes.gif

Instämmer med Wolfie, skönt att slippa rökluktenen i kläderna efter restaurangbesök. Jag har blivit jättekänslig för röklukt sen jag slutade röka, min man som aldrig har rökt lider inte lika myckat av röken av någon konstig anledning. huh.gif

(Du borde kanske ha startat en omröstning med din fråga Agneta...?)
*solis*
Jag röker inte och tycker att det är bra med förbudet.
I och för sig så besöker jag aldrig restauranger.
Biggan_
Jag har slutat röka och börjat snusa istället! huh.gif
Det är inte så hemskt som det låter! tongue.gif
Jag har rökt i över 40 år, 15-20 ciggisar om dagen och jag har försökt sluta hur många gånger som helst. Första veckan i november 2004 var jag fruktansvärt förkyld och kunde inte dra ett bloss fast jag försökte, jag höll på att hosta ihjäl mej. Stack iväg och köpte en dosa portionssnus av svagaste sorten för jag klättrade nästan på väggarna av abstinensen. Jag har aldrig i mitt liv snusat förr och det var inte gott skall jag säga, men jag blev lugn och det gick bra utan cigaretter! Slängde alla cigaretter jag hade kvar och har inte rökt sedan dess, alltså 6½ månad sedan! tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Jag tar en snus emellanåt om jag blir röksugen, men det är allt mer sällan nu, det kan gå en hel dag utan att jag tänker på det. Men cigarettrök tåler jag inte mer, får hostattack så fort jag är i närheten av någon som röker!
Är så lycklig att jag har kunnat sluta, och jag har blivit av med min rökhosta och mår mycket bättre nu. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Jag, om någon förstår nu hur jobbigt dom har haft som inte röker eller är alergiska, när dom blivit utsatta för rök, och stackars restaurangpersonal som tvingats att jobba i dessa rökmoln! Äntligen en bra lag! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Pirum
Jääp, bra med förbud mot restaurangrökning som sagt, om än några år för sent smile.gif

Nu väntar jag bara på ett totalförbud, men, det ligger nog tyvärr många år fram i tiden sad.gif
Rossi
Jag röker inte, har aldrig gjort det och kommer aldrig att göra det. Det är underbart med den nya lagen - om den kommer att följas.
Inga från Närke
Ska bli spännande att följa utvecklingen om det blir mindre som går på restaurang m.m. eller mera.

Jag är tyvärr rökare men har inget emot att det blir rökförbud. Verkar vara den enda som erkänner detta. För nog finns det väl flera på Odla eller?

Däremot är jag lite orolig för att när alla rökare (även andra) ska ut och röka och har tagit lite för mycket, att det kommer att bli stimmigt utanför kanske för de närboende m.m.
GoSatta
Själv är jag principiellt igentligen emot det. Tror inte att förbud hjälper vårt samhälle och ser det som rent "överförmyndari" MEN ibland måste man hyckla och gå emot sina principer så jag tycker att det ska bli HUR skönt som helst (speciellt nu när man har varit ickerökare i 2 3 år)
farbror B
CITAT
Tror inte att förbud hjälper vårt samhälle och ser det som rent "överförmyndari"



Håller inte alls med!
Man kan tycka att ett totalt rökförbud är överförmynderi, men när det gäller krogar,dansrestauranger mm, så gäller det ju ytterst att förebygga
diskriminering!
Vi som inte gillar/tål rök har inte kunnat ens gå in på dessa ställen tidigare och eftersom rökarna faktiskt är i minoritet i landet, så är det bara så att de får anpassa sej efter den största samhällsgruppen, ickerökarna.

Sen om detta medför att folk slutar röka, bryr jag mej inte om, det är inte det förbudet gäller. Alla arbetsplatser och offentliga miljöer måste vara rökfria, av den enkla anledningen att man annars diskriminerar människor, som inte kan vistas där. På samma sätt anpassas miljöerna så att personer med rörelsehinder inte ska uteslutas, sätts hörselslingor in för hörselskadade och tillåts ledarhundar för synskadade.
GoSatta
en privat näringsidkare ska enligt mig få bestämma själv vad man ska och inte ska få göra i hans lokaler.

Vill svenska folket inte ha rökning där dom går får dom gå till rökfria lokaler (här i Stockholm har det dom senaste åren blivit fler och fler UTAN förbud)

och även fast jag tycker det är väldigt fel så kommer det ändå bli väldigt skönt!
*Felix matte*
I förrgår utsattes jag för första gången på nästan fyra år (sen mitt rökstopp), för tobaksrök.
Hälsade på hos en person som hade besök som rökte... Fy sjutton vad hemskt det var... hostattacker, sveda i näsa, svalg och ögon.
labarradepan
kanon att det blir förbud biggrin.gif jag är inte rökare heller, men jag får såå himla ont i huvudet efter blivit utsatt för rök.

Det är efterlängtat med rök förbud wub.gif
Pirum
Med tanke på att en klar majoritet av dem som fastnar i nikotingyttjan är barn så kanske inte privata näringsidkare bör få sälja cigaretter. Visst, det langas från vuxna också, men det är absolut inga problem för barn att köpa cigaretter idag. Tyvärr. Jag skulle gärna se cigaretter säljas enbart på systemet istället, med 20-årsgräns.

Tror att rökförbudet på caféer kan minska risken för att barn börjar röka, eftersom det ofta sitter ungar och röker på caféerna häromkring. Oftast tjejer tyvärr, tragiskt eftersom de dels tål rökning sämre och dels ju kan skada foster.

Ska bli ljuvligt att inte få röklukt överallt när man går på krogen. Trött på att behöva hänga jackan på vädring i flera dagar, etc.

Japp, jag är överförmyndaranhängare ibland smile.gif Speciellt när det gäller droger, medicin, och annat som är svårhanterbart eller beroendeframkallande.
yenny
Det ska bli så skönt att det blir rökförbud... har astma och fixar inte cigarettrö något vidare alls..
Fast lite orolig blir jag ju för vart alla rökare ska ta vägen... ska dom stå utanför nu så jag inte ens klarar av att gå förbi.. wacko.gif
Rossi
CITAT (yenny @ 24-05-2005, 13:07)
Det ska bli så skönt att det blir rökförbud... har astma och fixar inte cigarettrö något vidare alls..
Fast lite orolig blir jag ju för vart alla rökare ska ta vägen... ska dom stå utanför nu så jag inte ens klarar av att gå förbi.. wacko.gif

Visst är det äckligt om man är ute och går i naturen eller på stan eller sitter på ett utomhuscafé och så kommer det en rökare och man är tvungen att hålla andan.

När jag bodde i lägenhet var det vedervärdigt när grannen under rökte vare sig det var på balkongen eller inne i lägenheten. Det kom direkt ner till mig via fläktsystemet.

Jag är också för ett totalförbud för rökning.
yenny
CITAT (Rossi @ 24-05-2005, 13:12)
CITAT (yenny @ 24-05-2005, 13:07)
Det ska bli så skönt att det blir rökförbud... har astma och fixar inte cigarettrö något vidare alls..
Fast lite orolig blir jag ju för vart alla rökare ska ta vägen... ska dom stå utanför nu så jag inte ens klarar av att gå förbi.. wacko.gif

Visst är det äckligt om man är ute och går i naturen eller på stan eller sitter på ett utomhuscafé och så kommer det en rökare och man är tvungen att hålla andan.


Ja det är inte trevligt alls... fy!! man känner sej lite handikappad ibland faktiskt...
Anki på Öland
CITAT (Felix matte @ 24-05-2005, 10:57)
I förrgår utsattes jag för första gången på nästan fyra år (sen mitt rökstopp), för tobaksrök.
Hälsade på hos en person som hade besök som rökte... Fy sjutton vad hemskt det var... hostattacker, sveda i näsa, svalg och ögon.

Tänk att jag lider inte alls av cigarettrök i måttliga mängder. Jag slutade också för snart 5 år sedan (30 maj) och folk får gärna ta en cigg till kaffet när dom är här på besök, tycker varken det luktar gott eller illa.
Tycker det är lite tråkigt om man går ut på t.ex restaurant ett gäng, så försvinner hälften för att gå ut för att röka - låter inte så kul.
Anki
shiva
Såg Ni på Nyheterna att en undersökning gjorts i Norge, där det varit rökförbud i några år? Det visade sig att många tidigare motståndare till rök ville ha den tillbaka för att dom mänskliga "dofterna", typ svett, prutt, andedräckter och parfym, efter några timmars dansande var VÄRRE! huh.gif

Jag är själv bartender sen elva år tillbaka MYCKET GLAD över förbudet! rolleyes.gif laugh.gif smile.gif
Rossi
CITAT (shiva @ 24-05-2005, 21:59)
Det visade sig att många tidigare motståndare till rök ville ha den tillbaka för att dom mänskliga "dofterna", typ svett, prutt, andedräckter och parfym, efter några timmars dansande var VÄRRE!  :huh:

Fast de dofterna/stankerna är åtminstone inte dödliga vilket passiv rökning på sikt är.

Detta kan kanske få norrmännen och övriga att bättra på hygienen istället! laugh.gif
Snöflinga
Fast det är väl tillåtet att röka på uteserveringar ? Har själv varit rökfri i 15 år, men störs inte av cigarettrök.
*Felix matte*
CITAT (Anki på Öland @ 24-05-2005, 21:51)
CITAT (Felix matte @ 24-05-2005, 10:57)
I förrgår utsattes jag för första gången på nästan fyra år (sen mitt rökstopp), för tobaksrök.
Hälsade på hos en person som hade besök som rökte... Fy sjutton vad hemskt det var... hostattacker, sveda i näsa, svalg och ögon.

Tänk att jag lider inte alls av cigarettrök i måttliga mängder. Jag slutade också för snart 5 år sedan (30 maj) och folk får gärna ta en cigg till kaffet när dom är här på besök, tycker varken det luktar gott eller illa.
Tycker det är lite tråkigt om man går ut på t.ex restaurant ett gäng, så försvinner hälften för att gå ut för att röka - låter inte så kul.
Anki

Gratulerar till att ha varit fri så länge! och du får skatta dig lycklig som fortfarande tål röken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon