Åsa, mälardalen zon 2
Nu har även mina lökar kommit och det var en jättelök kapamaryllisen (Amaryllis belladonna) hade.

Jag har planterat den 5cm djupt som det stod på lappen som satt fasthäftad (så det mesta av löken är ovan jord), men nu när jag sitter och tittar på internetsidor med engelsk text står det ofta att den ska planteras 5 inch djupt och sådant som att bara nacken på löken ska sticka upp. Är det någon som redan odlar kapamaryllis och vet vad det är som stämmer 5 inch är ju mycket mer än 5cm? Ska jag gräva ned löken så bara nacken sticker upp??

http://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/consume...ial/Amarybe.htm

http://www.bulb.com/summerguide98/amaryllis.asp
Eva i Skåne
Stackars Åsa. Du som hjälper oss okunniga, som kommer med så många frågor. Nu gäller det om någon kan hjälpa dig tillbaka. Det kanske inte är så lätt unsure.gif
lolo
Jag önskar också att jag kunde hjälpa dig, Åsa! Har du kollat alla "möjliga" internetsidor? Kanske är det bäst att följa de engelska råden? huh.gif Tittade i en krukväxtbok som jag lånat på biblioteket och där står att för vårblommande lökar gäller att hyacinter, påskliljor och narcisser ska planteras så att löktopparna sticker upp ovan jordytan, övriga bör planteras djupare. Jordlagret ovan dem bör vara hälften så djupt som lökens storlek. Detta enligt boken "Att lyckas med krukväxter". Hoppas du blev lite klokare i alla fall! rolleyes.gif

Ann-Louise smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå jag har tittat på många internetsidor och ingen säger att man ska plantera så grunt som 5cm så jag stoppar nog ner löken djupare.

Det finns lite olika odlingsråd om kapamaryllis på nätet så jag tar lite info överallt och försöker med en medelväg, jag kommer nog plantera ned löken så att ungefär 1/3 tittar upp. Krukan ska vara ganska liten annars får man mest blad och rötter det ska vara 1 inch mellan kruka och lök. Vatten och näring på våren och försommaren, när bladen trillar av mitt i sommaren så slutar man vattna och då ska blommorna komma snart. Växten ska stå soligt och varmt på sommaren.

Kapamaryllis ska tydligen inte alltid vara så lätt att få i blom men man kan ju alltid prova och se om man lyckas.
lolo
Lycka till med kapamaryllisen, Åsa! Passar också på att tacka dig för dina goda råd!/mvh Ann-Louise smile.gif
Berith
Det kan ju vara så illa att nån bara översatt 5 inches till 5 cm.... blink.gif
Sylvia
CITAT (Berith @ 28-03-2003, 06:32)
Det kan ju vara så illa att nån bara översatt 5 inches till 5 cm.... blink.gif

Ja just så var det tydligen! Holländarna har översatt fel. Löken planteras alltså så djupt att bara spetsen är synlig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon